اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتجارتتشکلهاصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدن

رئیس اتحادیه کشوری آسانسور: شرط صادرات یک میلیارد دلار آسانسور در سال

عباس ابریشمی، از صادرات سه میلیون دلار آسانسور کامل در سال گذشته خبر داد و گفت: در صورت تامین قطعات مرغوب و با کیفیت، امکان صادرات تا یک میلیارد دلار هم وجود دارد و این رقم صادرات حدودا نیاز به ۱۰۰ میلیون دلار واردات قطعات با کیفیت دارد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین)، عباس ابریشمی در حاشیه نشست تشکل‌های صنعت آسانسور اظهار کرد: آسانسور ماشینی است مثل خودرو که قطعات تولید و بعد تبدیل به یک ماشین کامل می‌شود. اعضای اتحادیه همه مصرف‌کننده‌های قطعه‌سازان هستند و انحصار در حوزه قطعه‌سازی و حمایت گلخانه‌ای از قطعه‌سازان مشکلاتی برای اعضا ایجاد کرده است.

وی با اشاره به اینکه حدود ۳۰ هزار نفر عضو اتحادیه کشوری آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته هستند، گفت: واردات قطعات کارتابل فنی دارد و اعضای اتحادیه بارها پیشنهاد دادند که برای حمایت از سازندگان قطعات، تعرفه‌های مشخص حتی بالا تعیین شود، اما واردات به طور کامل ممنوع نباشد. چون ممنوعیت واردات مانع رشد تکنولوژی می‌شود و از طرف دیگر تولیدکننده داخلی آسانسور به دلیل این انحصار مجبور هستند قطعات را به هر قیمتی تهیه کنند. این در حالی است که در موارد زیادی، قطعات داخلی آسانسور کیفیت مناسب هم ندارند.

ابریشمی با بیان اینکه مزیت صادراتی ایران در صدور خدمات فنی و مهندسی و آسانسور کامل است، تصریح کرد: اما کیفیت پایین قطعات مانع صادرات آسانسور است. درخواست تولیدکنندگان آسانسور با توجه به رای شورای رقابت رفع انحصار در این حوزه است. همانطور که اشاره شد شورای رقابت هم به حذف کارتابل فنی رای داده است.

رئیس اتحادیه کشوری آسانسور، پله برقی و خدمات وابسته با بیان اینکه نیاز سالانه کشور کمتر از ۳۰ هزار دستگاه آسانسور کامل است، گفت: سال گذشته حدود ۱۰۰ هزار دلار قطعات آسانسور و سه میلیون دلار آسانسور کامل از کشور صادر شده است. اما چون مزیت ایران در آسانسور کامل است، در صورت تامین قطعات مرغوب و با کیفیت، امکان صادرات تا یک میلیارد دلار هم وجود دارد. این رقم صادرات حدودا نیاز به ۱۰۰ میلیون دلار واردات قطعات با کیفیت دارد./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا