اخباربرگزیدهاقتصاداهم اخبارتشکلهاصنعت و معدنصنعت ومعدن

رئیس انجمن صنایع پروفیل:عایق‌بندی‌ ساختمان‌ها؛ طرحی که اجرایی نشد

حسین طوسی رئیس انجمن صنایع پروفیل، یوپی وی سی (upvc)، درب و پنجره ایران گفت: طرح عایق بندی ساختمان‌ها با درب و پنجره‌های ۲ جداره به منظور جلوگیری از اتلاف انرژی اوایل دهه ۹۰ مطرح شد، اما به صورت اجباری اجرا نشد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین)،حسین طوسی رئیس انجمن صنایع پروفیل، یو پی وی سی (upvc) و درب و پنجره ایران به مقررات مبحث ۱۹ ساختمان به منظور صرفه جویی انرژی اشاره کرد و افزود: بیشترین اتلاف انرژی در ساختمان ناشی از در و پنجره‌های غیر استاندارد است و عایق بندی ساختمان با استفاده از در و پنجره استاندارد برای جلوگیری از اتلاف انرژی حائز اهمیت است به همین منظور مقرراتی با هدف عایق بندی و جلوگیری از هدررفت انرژی با استفاده از در و پنجره‌های دوجداره وضع شد. 

وی با بیان اینکه جلوگیری از اتلاف انرژی در کشور‌های مختلف جهان انجام می‌پذیرد، گفت: به عنوان نمونه در یک دهه گذشته شیشه‌های ساختمان‌های سنتی و قدیمی در انگلیس به همت شهرداری تعویض و عایق بندی شد.

طوسی به بازگشت هزینه حاصل از اجرای این طرح از محل صرفه جویی مصرف انرژی اشاره کرد و ادامه داد: در انگلیس تخمین زده شد که هزینه تعویض در و پنجره‌های قدیمی با صرفه جویی در انرژی طی ۲ سال تامین شود لذا شهرداری این موضوع را اعلام و همه شهروندان را ملزم به تعویض پنجره‌های قدیمی کرد، حتی به افرادی که توان پرداخت هزینه تعویض نداشتند وام تعلق گرفت و برای برخی خانواده‌ها هم بصورت رایگان انجام شد تا این طرح به صورت کامل اجرایی شود. 

رئیس انجمن صنایع پروفیل، و در و پنجره ایران به طرح تعویض در و پنجره‌های غیر استاندارد در کشور اشاره کرد و گفت: اوایل دهه ۹۰ این طرح از سوی وزارت مسکن و شهرسازی مطرح شد و قرار شد پنجره‌های غیراستاندارد حدود ۱۱ میلیون دستگاه ساختمان با بودجه حدود هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان در کل کشور تعویض شود. 

وی با بیان اینکه این طرح مصوبه دولت بود گفت: قرار شد بودجه‌ی تخصیص یافته از محل منافع فروش فرآورده‌های نفتی تامین شود و سپس در طول چند سال این طرح انجام شود، برای اجرای این طرح با انجمن صنایع پروفیل، یوپی وی سی (upvc) و در و پنجره ایران مذاکراتی صورت گرفت و این طرح با توجه به مزایایی همچون اشتغالزایی، رشد صنعت و جلوگیری از اتلاف انرژی و صرفه جویی تایید شد. 

وی اضافه کرد: طی محاسبات دقیق و کارشناسی میان انجمن صنایع پروفیل و شرکت بهینه سازی مصرف سوخت، این سرمایه گذاری برای تعویض پنجره کل ساختمان‌های کشور در مدت ۳ سال تامین می‌شد و قرار بود که براساس مبحث ۱۹ (مقررات ملی ساختمان) استفاده از پنجره‌های عایق در همان سال‌ها برای ساختمان‌های تازه ساز در ۲ نوع دوجداره یوپی وی سی و پروفیل آلومینیوم “ترمال بریک” یا شکست حرارتی (عایقی که درون فریم پنجره آلومینیومی قرار می‌گیرد تا اتلاف دما را به حداقل برساند) با شیشه‌های ۲ جداره و استاندارد، اجباری شود، اما متاسفانه مطرح شد، اما به صورت اجباری اجرا نشد.

 لزوم نظارت جدی بر اتلاف انرژی در ساختمان سازی 

وی ادامه داد: مورد دیگری که با سازمان نظام مهندسی کل کشور و تهران صحبت کرده ایم که در و پنجره را به عنوان عنصر مهم در ساختمان از نظر روشنایی، دید و تبادل حرارت، در موارد نظارتی لحاظ کنید که متاسفانه در نظارت لحاظ نشد. 

وی ادامه داد: حتی در یکسال و نیم گذشته با سازمان نظام مهندسی کل کشور تفاهمنامه‌ای داشتیم، ولی به دلیل کرونا و جابه جایی مدیران عملیاتی نشد و به فراموشی سپرده شد در حالی که در مباحث مرتبط با ساختمان مسائلی همچون برق و آسانسور به شدت کنترل می‌شود، زیرا با جان افراد در ارتباط است و باید گفت که مبحث در و پنجره هم به لحاظ حفاظت، امنیت، نما و زیبایی ساختمان حائز اهمیت است./صداوسیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا