اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتانرژیتجارتصنعت و معدنصنعت ومعدننمایشگاه و رویدادتجاری

رئیس سازمان انرژی اتمی: استفاده بیش از ۱۵۰ مجتمع صنعتی، از سامانه‌های ابزار دقیق هسته‌ای

محمد اسلامی گفت: امروز صنعت هسته ای، با همه فناوری‌های هم خانواده خود، یک ظرفیت بومی قابل اتکاء است که آثار آن در نمایشگاه سرآمدان فناوری و صنعت قابل رویت است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، محمد اسلامی، در حاشیه بازدید از سومین جشنواره و نمایشگاه سرآمدان فناوری و صنعت با اشاره به اینکه قدرت سازی و اقتدار آفرینی بر پایه علم و فناوری، یکی از مولفه‌های پپشرفت، استقلال، عزت آفرینی و آبروبخشی هر ملتی است افزود: استعداد و ظرفیت‌های فراوانی برای تولید علم و دانش در کشور وجود دارد و ما می‌توانیم با سازوکار‌های موجود، این علم و دانش را به فناوری تبدیل کنیم و فناوری را به صنعت و زندگی مردم بیاوریم.

وی اضافه کرد: نمایشگاه سرآمدان فناوری و صنعت، جلوه‌ای از حیات این فرایندهاست و نشان می‌دهد متولیان امر، این فرایند را خوب شناخته و احصا کرده اند؛ فرایند‌ها ممکن است جلوه شرکت دانش بنیانی، یک واحد صنعتی و یا حتی یک مرکز علمی و پژوهشی داشته باشند؛ مهم این است که این فرایند، یک فرایند اقتدار آفرین است که می‌تواند، حلّال خیلی از مشکلات در حوزه نفت، صنعت و … باشد.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: سازمان انرژی اتمی یک سازمان خودباور است و با همه فشار‌ها و تحریم‌هایی که جاری و مستدام است، توانسته این فرایند را با قدرت ایجاد کند، پیش ببرد و به اهداف برساند.

اسلامی افزود: امروز صنعت هسته ای، با همه فناوری‌های هم خانواده خود، یک ظرفیت بومی قابل اتکاء است که آثار آن در نمایشگاه سرآمدان فناوری و صنعت قابل رویت است.

وی گفت: در فرایند آگاهی بخشی به مردم و اینکه این فناوری به زندگی مردم متصل شود، گام‌های بزرگی برداشته ایم و در این راستا، هم فناوری‌ها را گسترش داده ایم و هم توانسته ایم آگاهی رسانی و ترویج را با حمایت از جریان جهاد تبیین و راهیان پیشرفت به مردم منتقل کنیم.

اسلامی ادامه داد: در این فرایند همچنان به دنبال این هستیم تا از فناوری‌های ترکیبی هسته‌ای، لیزر و پلاسما برای مؤسسات بزرگ و صنایع پیشرفته استفاده کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: اثر مهمی که می‌تواند فناوری هسته‌ای داشته باشد، نخست اینکه، این خودباوری و اعتماد به نفسی که در سازمان انرژی اتمی نقش آفرینی می‌کند نشان می‌دهد با همه فشار ها، تحریم ها، تهدیدها، ترور، تخریب و فعالیت‌های تروریستی، می‌شود قدرتمند بود، قدرتمند حرکت کرد، نتیجه گرفت و نیاز جامعه را پاسخگو بود.

اسلامی درباره کاربرد انرژی اتمی در حوزه صنعت هم افزود: در صنایع، خطوط تولید، فرایند‌ها و در هر جایی که یک جریانی وجود دارد، نیاز به یک ابزار کنترلی و دقیق است که همه اینها، هسته‌ای هستند و امروز بیش از ۱۵۰ مجتمع بزرگ صنعتی، از سامانه‌های ابزار دقیق هسته‌ای استفاده می‌کنند که ساخت سازمان انرژی اتمی است ضمن اینکه در فرایند‌های گوناگون هم رو به گسترش است. 

وی گفت: در گذشته یکسری از تجهیزات این صنایع واردتی بود و عملا بعد از خراب شدن، نیاز به تعمیر و پشتیبانی داشت، اما با اعمال تحریم ها، دیگر پشتیبانی و تعمیر نشدند؛ سازمان انرژی اتمی به عنوان مسئله محور، این تقاضا‌ها را دنبال می‌کند و هم اکنون همکاران ما هم می‌توانند مثل همان تجهیزات را بسازنند و در اختیار متقاضیان قرار دهند و هم می‌توانند آنها را با سامانه‌های ساخت انرژی اتمی جایگزین کنند که امروزه در حوزه صنعت به یک جریان فعال تبدیل شده است. 

اسلامی ادامه داد: این نوع ابزار‌ها همه تحریم هستند و به همین دلیل شرکت‌های خارجی حتی تعمیر و نگهداری ابزار‌ها را هم انجام نمی‌دهند و باعث شده‌اند صنایع ایران با دشواری‌هایی مواجه شود. خوشبختانه سازمان در سه سال گذشته به این عرصه وارد شده و در حال حاضر در بیش از ۱۵۰ مجتمع صنعتی، معدنی، نفت، گاز، پتروشیمی و سلولزی شاهد استفاده از ابزار‌های دقیق هسته‌ای هستیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه امروزه فناوری هسته ای، دربخش‌های گوناگون کاربرد دارد گفت: هم اکنون در بحث لیزر، تجهیزات و سامانه‌هایی که می‌توانیم با لیزر احیا کنیم و تجهیزات لیزری قابل استفاده در خطوط کنترل، محصولاتی در نمایشگاه عرضه شده است.

اسلامی افزود: در بحث اجزا و ابزار دقیق هسته ایی، می‌توان به چگالی سنج و ساعت سنج اشاره کرد که سازمان انرژی اتمی تولید آنها را بومی کرد و هم اکنون در فرایندها، سازندگان از آنها استفاده می‌کنند./صداوسیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا