اقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتشکلهاصنعت و معدنصنعت ومعدننمایشگاه و رویدادتجاری

رئیس مجمع عالی کارآفرینان عنوان کرد؛الگوی مدیریت جهادی و انقلابی تحول آفرین راه حل مشکلات اقتصادی است/ بهترین الگوی حکمرانی اقتصادی، اقتصاد مردم پایه است

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد”تولیدآنلاین”،امین شاکری، رئیس مجمع عالی کارآفرینان در همایش پیشگامان صنعت و اقتصاد ملی در مرکز همایش های صدا و سیما اظهار داشت: در چند سال اخیر و با شدت یافتن تحریم‌ های اقتصادی کشورهای غربی علیه جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری بحث اقتصاد مقاومتی و بیانیه گام دوم انقلاب را مطرح کرده و آن را یک روش مهم و مناسب در تغییر مسیر حرکت اقتصادی کشور برای غلبه بر این فشارها و خنثی سازی تحریم ها عنوان کردند. در واقع اقتصاد مقاومتی، الگویی بومی برای حل مسائل اقتصادی کشور مبتی بر مشارکت مردم است که بر اساس آن نظام اقتصادی کشور با هدف ایجاد ثبات و پایداری در اقتصاد، اصلاح و متحول میشود و این مهم با اصلاح مدل حکمرانی اقتصادی کشور و همچنین نگاه آمایشی به فرصت ها و ظرفیت های کشور در حوزه های مختلف، چه در عرصه داخلی و چه در عرصه بین المللی حاصل میشود. علاوه بر سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی ، سیاست های کلی اصل ۴۴ و هم چنین تاکید صریح بر مردمی کردن اقتصاد در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اهمیت بالای حضور و لزوم نقش آفرینی گسترده مردم در اقتصاد را نشان می دهد. مهمی که تاکنون در میدان عمل محقق نشده است و لازمه آن تحول در نظام حکمرانی اقتصادی و تحقق حکمرانی اقتصادی مردم پایه و مدیریت جهادی و انقلابی تحول آفرین در عرصه اقتصادی خواهد بود.

رئیس مجمع عالی کارآفرینان گفت: با صراحت می گویم اگر ما امروزه در مسائل اقتصادی و اجتماعی و فرهنگی با چالش مواجه هستیم و سرمایه اجتماعی که بخشی از ثروت ملی محسوب میشود، آسیب دیده است، دلیل اصلی آن فاصله گرفتن با تفکر و الگوی مدیریتی یعنی مدیریت انقلابی و جهادی تحول آفرین در عرصه های مختلف کشور است.

شاکری یادآور شد: امروزه ما اگر واقع بینانه به مسایل و چالش های موجود در اقتصاد کشور نگاه کنیم، می بینیم که در یک جنگ نابرابر اقتصادی قرار گرفته ایم و هیچ راهی نداریم مگر اینکه تاب آوری اقتصادی کشور را با اتکا به ظرفیت های داخلی با رویکرد توسعه ای و استفاده بهینه از منابع و ارتقای بهره وری افزایش دهیم. پر واضح است که با توجه به اهمیت وافر و کارگشا بودن مدیریت جهادی و انقلابی، جهت استحکام ساختار درونی قدرت کشور و نیز قدرت منطقه ای جمهوری اسلامی ایران، چنین سبکی از مدیریت بسیار لازم و ضروری است و عدم توجه به آن، ما را دچار صدمات جبران ناپذیری خواهد کرد.

شاکری همچنین دو موضوع مهم در نظام جمهوری اسلامی ایران را رمز واقعی و موفقیت انقلاب دانست و گفت: ۲ مولفه مهم شامل تکیه بر ارزش های الهی و دینی و همچنین تکیه بر مردم و مشارکت مردم، رمز موفقیت نظام در تمامی بحران ها بوده است.

رئیس مجمع عالی کارآفرینان ادامه داد: درحالی که در بسیاری از صنایع دارای مزیت رقابتی نسبت به کشورهای دیگر هستیم، با عدم الگوپذیری از مدل های مدیریتی نوین در مدیریت بنگاه های اقتصادی و عدم رویکرد مدیریت جهادی و تحول آفرین متاسفانه شاهد یک آشفتگی و رویکرد انفعالی و غیر مولد هستیم که موجب ایجاد هزینه و خسارت برای کشور و نارضایتی مردم شده است.

او با اشاره به پیشرفت های چشمگیر صنایع دفاعی کشور به بهره گیری از رویکرد مدیریت جهادی گفت: امروزه به واسطه توسعه علم و فناوری های دفاعی ، ایران در عرصه صنعت دفاعی جزو چند کشور اول دنیا است و قدرت بازدارندگی دفاعی کشور، بسیاری از نقشه های دشمنان کشور را خنثی کرده است. یا مثال دیگر ساخت پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس نمونه ای دیگر از رویکرد مدیریت جهادی در عرصه اقتصادی بود که موجب توازن انرژی کشور و خود کفایی ایران در تولید بنزین و صادرکننده بالقوه‌ این محصول استراتژیک و پرکاربرد شد. اینجاست که ما معتقد هستیم که می توانیم با الگوگیری از فرهنگ و سنت ها و ارزش های والای انقلاب اسلامی و تکیه بر مردم به ویژه ظرفیت جوانان، بر بسیاری از مشکلات و نارسایی ها در حوزه های مختلف غلبه کنیم.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص مهار تورم رشد تولید، عنوان کرد: همانگونه که رهبری اشاره کرده اند اقتصاد مردم پایه منجر به افزایش تولید و عاملی برای کنترل تورم بوده از این رو می‌توان با مردمی کردن اقتصاد در حوزه‌های اقتصاد خرد و کلان، زمینه افزایش بهره‌وری، افزایش ایجاد اشتغال و توسعه کسب و کارها را فراهم کرد. لذا بهترین الگوی حکمرانی اقتصادی، اقتصاد مردم پایه است.

او ادامه داد: با عنایت به اینکه در آستانه نصویب کلیات برنامه هفتم توسعه در مجلس شورای اسلامی هستیم میبایست متذکر شویم که اهداف مهم  این سند راهبردی نظیر: رشد اقتصادی ۸ درصدی، تک‌رقمی شدن تورم و اشتغال سالانه یک میلیون نفر کشور قطعاً با مشارکت جدی مردم و بخش خصوصی در اقتصاد محقق خواهد شد. یکی از مشکلات فعلی اقتصاد ایران دولتی بودن اقتصاد و عدم حضور مردم و بخش خصوصی در متن موضوعات اقتصادی است .سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی نیز در همین راستا بوده است که متاسفانه در میدان عمل به خوبی پیاده سازی نشده است و آن چه که اجرا شده در برخی از موارد دارای انحراف بوده است.

وی تاکید کرد: اقتصاد قوی، نقطه‌ی قوّت و عامل مهمّ سلطه‌ناپذیری و نفوذناپذیری کشور است. دشمنان امروزه اساس مبارزه با کشورمان را با توسل به ابزارهای اقتصادی و اجتماعی در درون جامعه گذاشته اند. آنها میخواهند با برجسته کردن و بزرگ نمایی ضعف ها و چالش های موجود در کشور، کارآمدی نظام را زیر سوال ببرند و با تقابل ایجاد کردن میان مردم در مقابل یکدیگر و دو قطبی سازی، ایجاد آشوب و بحران کنند.

شاکری تصریح کرد: ما باید مدیریت جهادی و گفتمان مدیریت انقلابی را به عنوان الگو و یک سبک رفتاری در پارادایم مدیریتی کشور نهادینه کنیم؛ زیرا مدیریت جهادی و انقلابی متکی بر ارزش ها و اصول، خلاقیت و نوآوری برای رفع موانع و محدودیت ها است و هیچگاه به بن بست نمی‌رسد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا