اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتبانک ، بورس وبیمهتجارتتشکلهاشرکتهاصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنایع معدنیصنعت و معدنصنعت ومعدننمایشگاه و رویدادتجاری

رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران: عرضه فولاد در بورس کالا سبب افزایش قیمت آن شده است

رئیس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران گفت: عرضه اقلامی در حوزه ساخت مسکن مانند فولاد در بورس سبب افزایش قیمت آن شده است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)،حامد ضیایی در نشست تخصصی مدیریت زنجیره تامین مصالح از معدن تا ساخت با بیان اینکه هیأت مدیره بورس کالا یک شرکت خصوصی و اکثرا تولید کنندگان فولاد هستند که این موضوع را سلیقه ای می‌کند، بیان داشت: همچنین با توجه به اینکه زمان تحویل کالا در بورس به سازندگان، زمان‌بر است این مساله به قراردادهای ساخت سازندگان مسکن لطمه وارد خواهد کرد.
وی ادامه داد: از سوی دیگر و با توجه به‌ اینکه قیمت پایه که توسط فولادساز اعلام می‌شود می‌تواند بالا رفته چون تصمیم گیری با خود آنهاست، اظهار داشت: بر همین اساس اگر فولاد با قیمت پایه عرضه شود، به سازندگان مسکن کمک می‌شود و در کنار آن سازوکار و هیات مدیره بورس کالا که سهامدار مشخص دارد باید تغییر کند.
رییس هیأت مدیره انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان سازه‌های فولادی ایران با اشاره به اینکه روند فعالیت بورس کالا سلیقه ای است و زمان بندی مشخص ندارد که باید اصلاح شود، افزود: در قانون جهش نهضت مسکن هدف اصلی کاهش قیمت است که با وجود بورس محقق نمی‌شود.

دلالان منتفعان اصلی از فروش سیمان
عضو انجمن بتن ایران نیز در این نشست گفت: در مهندسی فروش سیمان، کارخانجات و تولید کنندگان عمدتا سود بالایی نمی‌برند بلکه در این چرخه عمده سود توسط دلالان، بهره‌برداری نادرست می‌شود.
داوود خطیبی افزود: تولیدکنندگان سیمان بر این باور هستند چنانچه مسیر تعیین قیمت مصالح ساختمانی یکطرفه باشد رانت ایجاد می‌شود بنابراین روند فعلی ناکارآمد است.

وی ضمن تاکید بر خروج سیمان و فولاد از بورس کالا گفت: شرکت‌های داخلی دانش فنی لازم را برای سازه‌های پیش ساخته در اختیار دارند که نیاز است از توان داخلی نهایت استفاده بیشتری صورت بگیرد./ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا