اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتانرژیاهم اخباربازارتجارتتشکلهاجامعه و سلامتحمل و نقلخودروصنعت و معدنصنعت ومعدنمحیط زیست

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران: توسعه خودرو‌های برقی نیازمند تامین زیرساخت‌ها

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران گفت: توسعه و تولید خودرو‌های برقی نیازمند تامین زیرساخت‌هایی مانند برق و ایستگاه‌های شارژ به میزان کافی و در دسترسِ دارندگان این خودروهاست.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین)،سعید تاجیک ، در خصوص تولید خودرو‌های برقی در کشور افزود: برقی‌سازی خودروها، یکی از دلایل کاهش آلودگی هواست، از طرفی اکنون بیش از ۸۰ درصد تولید برق کشور بر پایه سوخت‌های فسیلی و گاز تولید می‌شود که خود منشا آلودگی‌های زیست محیطی است.

وی اضافه کرد: اکنون آنچه در دنیا در حال رخ دادن است، برقی‌سازی خودروهاست؛ تا سال ۲۰۲۲ حدود ۱۳ درصد خودرو‌های تولیدی، برقی و هیبریدی بوده اند این در حالیست که بر اساس برنامه خودروسازان جهانی قرار است تا سال ۲۰۳۰ همه خودرو‌های تولیدی برقی باشد و این خودروسازان از تولید خودرو با سوخت فسیلی فاصله خواهند گرفت.

رئیس کمیسیون انرژی و محیط زیست اتاق بازرگانی تهران گفت: دولت‌ها معمولا مشوق‌هایی را برای مصرف‌کننده در نظر می‌گیرند در حالی که در کشور ما این اتفاق صورت نگرفته است؛ به طور نمونه در اروپا به مصرف‌کننده‌ای که خودروی برقی دارد, ۷ تا ۸ هزار یورو یارانه می‌دهند و یا برخی محدودیت‌ها مانند ورود به طرح را برای این مصرف‌کننده‌ها حذف می‌کنند.

تاجیک افزود: در اروپا قیمت سوخت فسیلی ۲ یورو است بنابراین در سال با برقی‌سازی باعث کاهش ۲ هزار لیتری مصرف بنزین می‌شود، بنابراین اگر قیمت سوخت ۲ یورو باشد ۴ هزار یورو به نفع مصرف‌کننده می‌شود و اینگونه مصرف‌کننده تشویق به استفاده از خودرو برقی می‌شود.

وی ادامه داد: در ایران مشوقی برای استفاده از خودرو‌های برقی وجود ندارد، بنابراین مصرف‌کننده علاقه‌ای هم به استفاده از آن ندارد.

تاجیک گفت: سیاست‌گذار یعنی وزارت صمت به دنبال برقی‌سازی خودروهاست؛ آقای علی آبادی وزیر صمت نیز قبل از فعالیت در وزارت خانه، گام‌هایی را در راستای برقی سازی خودرو‌ها انجام داد و اکنون مپنا در هفته دولت چندین ایستگاه شارژ نیز راه اندازی کرد، اما در اصل کاربرد چندانی ندارد,، زیرا در مکان‌هایی احداث شده که دسترسی آن برای دارندگان خودرو‌های برقی راحت نیست و طبق بررسی‌های انجام شده بخشی از این ایستگاه‌ها هنوز برق لازم را ندارند.

وی با بیان اینکه در ایران مصرف‌کننده خودروی برقی هم انگیزه‌ای ندارد، گفت: از طرفی وزارت نیرو نیز در راستای توسعه زیرساخت خودرو‌های برقی گامی برنداشته و برمانه مشخصی ندارد. از طرفی کشور دچار ناترازی برقی است و اگر بخواهیم سیاست توسعه خودرو برقی را گسترش دهیم اثر روی ناترازی خواهد گذاشت؛ بنابراین درحالی که وزارت صمت به دنبال گسترش برقی سازی خودرو است، اما وزارت نیرو برنامه مشخصی را برای گسترش ایستگاه‌های شارژ در ساختمان‌های پرتردد و در مراکز اقامتی یا در مراکز خرید ندارد.

به گفته وی، با توجه به ناترازی‌های برق که اکنون در زمستان و تابستان گریبان صنعت را می‌گیرد، زیرساختی برای تامین برق وجود ندارد.

تاجیک افزود: گسترش تولید خودرو‌های برقی نیاز به طرح مطالعاتی دارد؛ با توجه به اینکه، اکثر برق تولیدی از نیروگاه‌های حرارتی برپایه گاز تامین می‌شود میزان کاهش آلودگی هوا با برقی کردن خودرو‌ها نیاز به طرح مطالعاتی دارد. ضمن اینکه اگر تولید برق مانند برخی کشور‌ها خورشیدی یا از طریق انرژی‌های تجدید پذیر بود، راحت‌تر می‌توانستیم در این خصوص تصمیم گیری کنیم./خبرگزاری صدا و سیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا