اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتبازاربانک ، بورس وبیمهبانک، بیمه و بورستجارتتشکلهاصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدنکشاورزی و صنایع غذاییکشاورزی وصنایع غذایی

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران: صادرات کشاورزی زیرزمینی شده/ هیچ نهادی ریسک نرخ ارز را نمی‌پذیرد

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران کاهش صادرات محصولات کشاورزی ایران و غلبه رقبا در بازارهای صادراتی را تایید کرد و پنج چالش صادراتی را سبب‌ساز این امر دانست.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید و اقتصاد)، محمدعلی رضایی، رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران شرحی از آنچه سبب کاهش صادرات محصولات کشاورزی کشور شده و غلبه رقبا را در بازارهای ایران رقم زده ارائه کرد و توضیح داد: پنج چالش قانون بازگشت ارز حاصل از صادرات، تولید نشدن محصولات کشاورزی با استانداردهای سلامت روز دنیا، تورم، در اختیار نداشتن ابزارهای مالی و اعتباری بین‌الملل و برخوردار نبودن تجارت ایران از امکانات شرکت‌های حمل و نقل و کشتی‌رانی را می‌توان اصلی‌ترین عوامل کاهش تجارت محصولات کشاورزی ایران دانست.

تقویت صادرات زیرزمینی

وی در ادامه گفت‌وگو از دست رفتن بازارها را معلول عواملی دانست که در بلندمدت رخ داده و خاطرنشان کرد: از دولت‌های گذشته تا امروز بخش خصوصی همواره هشدارهای فراوان درباره عواملی داده که به از دست رفتن بازارهای صادراتی انجامیده و اصلی‌ترین آنها تصمیم بانک مرکزی در سال ۱۳۹۷ مبنی بر اجرای قانون بازگشت ارز حاصل از صادرات بوده است.

رضایی ادامه داد: با این قانون از سال ۹۷ وارد فضایی شدیم که در آن اقتضائات فعالیت بنگاه‌های کوچک و متوسط در نظر گرفته نشده بود، این در حالیست که بیشتر صادرات محصولات کشاورزی در کشور به دست این بنگاه‌ها انجام می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران اظهار کرد: در روند چرخه مالی که دولت برای بخش خصوصی تعریف کرده موانع فراوانی برای شرکت‌های پیشکسوت ایجاد شده، اتفاقی که به خروج شرکت‌های خوش‌سابقه و حرفه‌ای از بازار انجامید و حضور تاجران زیرزمینی و تازه‌کار در بازارهای صادراتی را تقویت کرد.

این عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی اظهار کرد: افزون بر اینها اختلاف فاحش میان ارز در بازار آزاد و بازار نیما به ورود بیش از پیش صادرکنندگان زیرزمینی انجامید، تاجرانی که نگاه‌شان به تجارت کوتاه‌مدت و موردی است؛ این شرکت‌های زیرزمینی تعلقی به کسب و کار تجارت ندارند، به دنبال برندسازی نیستند و تلاشی برای حفظ بازار نمی‌کنند.

عقب‌ماندگی کشاورزی ایران از استانداردهای روز دنیا

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی ایران در ادامه از تولید نشدن محصولات کشاورزی ایران مطابق با استانداردهای سلامت محور روز دنیا گفت و یادآور شد: بخش خصوصی فعال در عرصه کشاورزی کشور بارها در این باره نیز هشدار داده است؛ کشورهایی که می‌توانند مقصد صادرات محصولات کشاورزی ایران بوده‌اند قوانین مربوط به کالاهای وارداتی را با استانداردهای روز دنیا به‌روزرسانی می‌کنند و در این شرایط موضوع مهمی مانند استاندارد باقی‌مانده سموم در کشور ما به طرز فاجعه‌آمیزی مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، در حالی که کشورهای رقیب در کنار تولید محصول پاک به کشاورزی ارگانیک روی آورده‌اند.

رضایی تصریح کرد: متاسفانه برخی دولت‌مردان تصور می‌کنند که تمام بازارهای صادراتی تنها در اختیار تاجران ایرانی است و رقیبی وجود ندارد، در حالی که این رقبا با قیمت‌های رقابتی در این بازارها جولان می‌دهند.

تورم مانع سرمایه‌گذاری‌های کلان صادراتی است

وی همچنین در توضیح تاثیر تورم بر کاهش صادرات محصولات کشاورزی ایران گفت: تورم دو رقمی همواره یکی از اصلی‌ترین موانع پیش روی تاجران در سرمایه‌گذاری‌های کلان صادراتی بوده است، گرچه در سال گذشته روند صعودی رشد تورم متوقف شد، اما همچنان تورم به عنوان یک عامل منفی در سرمایه گذاری‌های کلان صادراتی مطرح است.

وی افزود: نبود ابزارهای مالی و اعتباری بین‌المللی و عدم مشابه‌سازی آن توسط بانک‌ها و صندوق‌های کشور عامل دیگری است که کشورهای رقیب را در بازار جهانی محصولات کشاورزی بر ایران غالب کرده است؛ به باور من هیچ صندوق، بانک یا بیمه‌ای وجود ندارد که حاضر باشد ریسک نرخ ارز را بپذیرد و صادرکنندگان ایرانی را تحت پوشش قرار دهد و چنانچه این اتفاق بیافتد هزینه‌ای را مطالبه می‌کند که برای صادرکنندگان توجیه اقتصادی ندارد./ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا