اقتصاد و تجارتتجارت

رشد ۳۱ درصدی تجارت ایران با اعضای شانگهای در سال جاری

به گزارش از گمرک، «سید روح اله لطیفی» اظهار داشت: از ابتدای امسال تا پایان مردادماه، ۲۱ میلیون و ۴۱۵ هزار تن کالا به ارزش ۱۷ میلیارد و ۵۶ میلیون دلار بین ایران و اعضای سازمان همکاری شانگهای تبادل شد که این میزان ۳۱ درصد بیشتر از پنج‌ماهه نخست سال قبل بوده است.

وی افزود: سهم صادرات کالای ایرانی به کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای، در پنج ماه نخست امسال، ۱۷ میلیون و ۳۸۱ هزار تن کالا به ارزش ۹ میلیارد و ۷۸ میلیون دلار بود که با رشد ۱۰ درصدی همراه بوده و واردات از این کشورها نیز در این مدت، با رشد ۶۸ درصدی به چهار میلیون و ۳۴ هزار تن کالا به ارزش هفت میلیارد و ۹۷۸ میلیون دلار رسیده است.

لطیفی در خصوص میزان صادرات به هر یک از اعضای سازمان همکاری شانگهای گفت: چین با خرید ۶ میلیارد و ۷۲۲ میلیون دلار (رشد ۱۴ درصدی)، هند با ۷۲۹ میلیون دلار (رشد ۲۰ درصدی)، افغانستان با ۶۴۱ میلیون دلار (کاهش ۲۵ درصدی)، پاکستان با ۴۷۵ میلیون دلار (رشد ۱۳ درصدی) و روسیه با ۲۹۱ میلیون دلار (رشد ۳۲ درصدی) در رتبه‌های اول تا پنجم مقاصد صادراتی ایران به اعضای سازمان همکاری شانگهای قرار دارند.

وی افزود: بعد از روسیه، ازبکستان با خرید ۸۸ میلیون دلار، قزاقستان با ۶۱.۲ میلیون دلار، تاجیکستان با ۴۵.۶ میلیون دلار، قرقیزستان با ۱۸.۴ میلیون دلار، بلاروس با ۷.۲ میلیون دلار و مغولستان با ۱۵۶ هزار دلار، در رتبه‌های ششم تا یازدهم قرار دارند.

سخنگوی گمرک در خصوص میزان واردات از کشورهای عضو شانگهای توضیح داد: چین با فروش پنج میلیارد و ۵۱۸ میلیون دلار (رشد ۵۳ درصدی)، هند با یک میلیارد و ۱۵۹ میلیون دلار (رشد ۱۴۲ درصدی)، روسیه با ۷۱۵ میلیون دلار (رشد ۵۰ درصدی)، پاکستان با ۴۲۹.۳ میلیون دلار (رشد ۳۷۵ درصدی) و قزاقستان با ۷۸.۴ میلیون دلار (رشد ۱۷۴ درصدی)، پنج کشور اول فروشنده کالا به ایران در بین اعضای سازمان همکاری شانگهای در این پنج ماه بودند.

وی افزود: ازبکستان با فروش ۳۲.۵ میلیون دلار، تاجیکستان با ۲۶.۲ میلیون دلار، افغانستان با ۱۰.۴ میلیون دلار، بلاروس با ۳.۹ میلیون دلار، قرقیزستان با ۲.۷ میلیون دلار و مغولستان با ۱.۳ میلیون دلار، در رتبه‌های ششم تا یازدهم فروش کالاهای موردنیاز به کشورمان در بین اعضای سازمان همکاری شانگهای قرار دارند./ ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا