اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخباربانک ، بورس وبیمهبانک، بیمه و بورستجارتشرکتهاصنایع معدنیصنعت و معدنصنعت ومعدن

رضا عیوضلو: تجدید ارزیابی دارایی‌ها، راهی برای واقعی‌تر شدن ارزش بازار شرکت‌ها

عضو هیئت مدیره و معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار، ارزش دارایی‌های شرکت‌ها را یکی از وجوه ارزشگذاری شرکت‌ها برشمرد و بیان کرد: در حال حاضر ارزش بازار شرکت‌ها خیلی کمتر از ارزش روز دارایی‌های شرکت‌ها است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین)، هلدینگ‌های بورسی برای تجدید ارزیابی دارایـی‌ها به سازمان بورس فراخوانده شده‌اند و اعلام شده با هدف همگرایی و نزدیک‌تر شدن ارزش بازار سهام و ارزش ذاتی شرکت‌ها و با تاکید سازمان بورس، هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ در مسیر تجدید ارزیابی دارایـی‌ها قرار خواهند گرفت.

رضا عیوضلو، عضو هیئت مدیره و معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در گفت‌وگو با رادیو اقتصاد با بیان این که یکی از وظایف اصلی سازمان بورس و اوراق بهادار، حمایت از حقوق سرمایه‌گذاران است،گفت: یکی از وجوه حقوق سرمایه‌گذاران، دسترسی سهامداران به اطلاعات کامل و مرتبط در مورد سهامی است که در آن سرمایه‌گذاری می‌کنند. با توجه به اینکه ارزش دفتری دارایی‌ها در ترازنامه شرکت‌ها معمولا با بهای تمام شده در دفاتر ثبت شده است، به نظر می‌رسد در شرایط تورمی اطلاعات کامل و کافی به ذینفعان و سرمایه‌گذاران ارائه نمی‌شود و این موضوع، هم ترازنامه و هم سود و زیان شرکت‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این رو، سازمان بورس و اوراق بهادار به دنبال آن بود که از طریق مواد قانونی در قانون برنامه هفتم توسعه، این موضوع نیز لحاظ شود که شرکت‌های ثبت شده نزد این سازمان در راستای شفافیت صورت‌های مالی ملزم به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها شوند.

وی افزود: علاوه بر پیگیری این مهم، بصورت موازی اخیرا هلدینگ‌ها هم به سازمان فراخوانده شدند تا با هم‌اندیشی هلدینگ‌ها و شرکت‌های بزرگ بازار، تجدید ارزیابی انجام شود.

تجدید ارزیابی، راهی برای واقعی‌تر شدن ارزش بازار شرکت‌ها

عیوضلو با تاکید براین که ارزش دارایی‌های شرکت‌ها یکی از وجوه ارزشگذاری شرکت‌ها است و در حال حاضر ارزش بازار شرکت‌ها در بازار سرمایه خیلی کمتر از ارزش روز دارایی‌های شرکت‌ها است، تاکید کرد: سرمایه‌گذاران و سهامداران حق دارند از ارزش روز دارایی‌ها مطلع شوند. این اتفاق هم برای سرمایه‌گذاران و هم برای تصمیم‌گیران و سیاستگذاران مزایایی در پی خواهد داشت. چراکه بعضا صورت‌های مالی که با بهای تاریخی در سامانه کدال (سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران ثبت شده نزد سازمان بورس) منتشر می‌شود؛ مبنای سیاست‌گذاری نیز قرار می‌گیرد. وقتی تجدید ارزیابی صورت نگیرد، ارزشگذاری بر اساس اطلاعات تاریخی صورت گرفته ممکن است کارایی لازم را نداشته باشد.علاوه براین؛ هم به جهت ارائه اطلاعات مناسب برای سرمایه‌گذاران و هم به منظور ارائه اطلاعات کامل و مرتبط به سایر ذینفعان اعم از دولت و سیاستگذاران اقتصادی و… از هلدینگ‌ها برای حضور در جلسه هم‌اندیشی در خصوص تجدید ارزیابی دعوت شد.

انعکاس نظر کارشناسی بورس در لایحه بودجه

وی در خصوص برخی نگرانی‌های فعالان بازار سرمایه بابت بودجه ۱۴۰۳ نیز اظهار کرد: در فصل تهیه و طرح لایحه بودجه در مجلس شورای اسلامی، همواره نظرهای کارشناسی سازمان بورس را منعکس کرده‌ایم و تمام تلاش ما این است که تاثیر متغیرهایی که در بودجه وجود دارد بر روند سودآوری شرکت‌ها و نیز روند بازار سرمایه آشکار شود.

عیوضلو تاکید کرد: با آشکار شدن تاثیر متغیرهای بودجه، سیاست‌گذاران و قانون‌گذاران می‌توانند با علم به این مسائل و در نظر گرفتن کلیه شرایط، تصمیم‌گیری کنند. براین اساس، امسال هم نظرهای کارشناسی خود را به مجلس ارسال کرده‌ایم و پیگیر متغیرهای مختلف بودجه در فضای کارشناسی هستیم./بورس ۲۴

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا