اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتبازارتجارتتشکلهاصنعت و معدننساجی

 رکود بازار با عدم تثبیت نرخ ارز

تولیدآنلاین- سعید حیاتی رئیس اتحادیه چرم و لوازم جانبی تهران در پاسخ به این پرسش که وضعیت لوازم جانبی کفش با توجه به نزدیک شدن به آخر سال چگونه است، گفت: برای تولید یک جفت کفش به عنوان محصول نهایی، افزون بر ۴۰ تا ۵۰ قلم مواد اولیه و واسطه‌ای نیاز است. این روزها با توجه به افزایش  نرخ دلار و نرخ محاسباتی مواد اولیه که با ارز نیمایی است، شاهد یک‌ تورم و گرانی سرسام‌آوری در بازار مواد اولیه هستیم.


وی در ادامه خاطرنشان کرد: این روزها بانک‌ها به سال‌های قبل برگشته‌اند و برخی از آنها سود سپرده بانکی خود را افزایش داده‌اند. برخی سود بانکی ۱۶ و ۱۷ درصدی خود را به ۲۰ درصد و بانک‌های خصوصی به ۲۲ درصد رسانده‌اند. این سیاست در این راستاست که مردم پول‌های خود را به سمت خرید دلار و طلا نبرند، بنابراین ارزش سود بانکی را افزایش داده‌اند. این موضوع برای تولیدکنندگان تبعاتی به‌دنبال دارد.
تولیدکنندگان به‌شدت درگیر مالیات و ارزش‌افزوده هستند و ۲۰ درصد هم سود نصیب‌شان نخواهد شد، از این‌رو ترجیح می‌دهند سرمایه‌شان را به سمت بانک ببرند. برخی هم ترجیح می‌دهند، به جای تولید، سرمایه‌شان را تبدیل به دلار یا طلا کنند. به نظر در این موقع سال و در این شرایط بد اقتصادی، این سیاست بانکی، سیاست درستی نیست؛ درحالی‌که دولت باید به‌گونه‌ای سیاست‌گذاری کند که مردم سرمایه راکد خود را به سمت تولید سوق دهند.
وی در ادامه گفت: امیدوارم در روزهای آینده این‌ نرخ کنترل شود؛ چراکه تولیدکننده مواد اولیه و خریدار در بلاتکلیفی بدی قرار می‌گیرند. از یک‌سو اگر تولیدکننده تولید کند نمی‌داند آیا می‌تواند مواد اولیه‌اش را تامین کند یا خیر و از سویی دیگر فروشنده نمی‌داند اگر کالایش را بفروشد، می‌تواند دوباره آن کالا را با همان نرخ تامین کند یا سرمایه بیشتری نیاز دارد. زمانی که نرخ دلار افزایش پیدا می‌کند، سرمایه‌ها کوچک می‌شود و تورم شکل می‌گیرد. این تورم، زمینه‌ساز رکود می‌شود و هم‌اکنون بازار در رکود است.


از سوی دیگر سازمان مالیاتی، پرونده‌های ۵ تا ۱۰ سال پیش را بررسی می‌کند و صنوفی را که حتی ارتباطی با ارزش‌افزوده ندارند یعنی نه ارزش‌افزوده داده و نه گرفته‌اند را مشمول کرده‌اند و برای هر سال ۱۰۰ الی۲۰۰ میلیون تومان طلب کرده‌اند. برخی مشاغل مانند چرم یا واکس و چسب حدود ۲ تا ۳ درصد سود دارند، چگونه می‌توان ۹ درصد مالیات ارزش‌افزوده از آنها گرفت. این سیاست‌ها به تولید ضربه وارد می‌کند. تولیدکنندگان در ماه‌های پایانی سال تنها باید به فکر تولید باشند نه این که به فکر افزایش قیمت سکه و دلار و سود بانکی باشند.

رئیس اتحادیه چرم و لوازم جانبی تهران عنوان کرد: موارد بالا را پیگیری کرده‌ایم و با ارسال نامه به رئیس اتاق اصناف و اتاق بازرگانی تهران اعلام کرده‌ایم که صنف ما شامل ارزش افزوده نمی‌شود.


وی افزود: با توجه به اینکه در دوران پسا کرونا انتظار داشتیم بازار رونق پیدا کند، اما این اتفاق روی نداد. ما انتطار داریم تا مسئولین چاره‌اندیشی کنند تا تولید و به ویژه تولید برای صنایع چرم و کفش که اکنون خود را برای شب عید آماده می‌کنند و در این زمینه سرمایه‌گذاری کرده‌اند، بتوانند بازار خوبی داشته باشند. از این‌رو در این چند ماهی که تا پایان سال مانده است و در این فرصت کوتاه باید از زمان استفاده کرد و راهکاری اساسی در این زمینه ارائه داد به‌ ویژه بانک مرکزی تا نرخ ارز کنترل شود و تبعات کمتری برای صنایع در پی داشته باشد.
اندازه مابه‌التفاوت بقیه کالا را به دلیل گران شدن‌نرخ دلار را پرداخت کند. از این‌رو هم تولیدکننده، هم واردکننده و هم صادرکننده در سردرگمی بدی قرار گرفته‌اند. خواهش ما از دست‌اندرکاران اقتصادی این است که یک فکر اصولی کنند تا تولیدکنندگان شب عیدی جوابگوی کارگران و خانواده‌های خود باشند. در غیر این صورت بسیاری از واحدهای تولیدی تعطیل خواهند شد. 


حیاتی ادامه داد: بسیاری با چینی‌ها با یوآن معامله می‌کنند اما نرخ تبدیل یوآن نیز براساس دلار است. موضوع این است که نرخ یوآن چین نیز در حال افزایش یافتن است. 


وی در خصوص ارز نیمایی گفت: با افزایش نرخ دلار آزاد، نرخ ارز نیمایی هم افزایش پیدا می‌کند. ارزش گمرگ را با ارز نیمایی محاسبه می‌کنند که  اگر برخی کالاها از قبل مانده باشد، ترخیص آنها بسیار گران می‌شود.


حیاتی در پاسخ به این پرسش که اگر نرخ دلار بالای ۴۰ هزار تومان باقی بماند، تولیدکنندگان قادر به تولید خواهند بود، گفت: برخی تولیدکنندگان شاید بتوانند با این نرخ دلار کار کنند، اما بیشتر تولیدکنندگان نمی‌توانند با این نرخ دلار کار کنند. موضوع گمرک نیز در میان است. اتفاق دیگر این است که ارز متشکل نیز شکل گرفته است که اگر دلار ۴۳ هزار تومان است با ارز متشکل ۴۱ تا ۴۲ هزار تومان می‌شود. ارز نیمایی به همان نسبت روی ۲۹ تا ۳۰ هزار تومان می‌رود. 


این فعال صنعت چرم افزود: درباره مالیات نیز براساس قانون سال‌های گذشته بند ج خرده‌فروش بوده‌اند که مشمول مالیات ارز‌ش‌افزوده قرار نمی‌گرفتند، اینک بند ج را برداشته‌اند و همه باید ارزش‌افزوده بپردازند. مشکلات مالیات از سال ۱۳۹۰ تا ۱۳۹۵ در حال بررسی است. 
وی در پاسخ به برنامه‌های انجمن نیز عنوان کرد: چند وقت پیش در جلفا با دکتر اژدرکش جلسه‌ای داشتیم و هیات‌مدیره نیز با جدیت مشغول کار است.

حیاتی در پایان خاطرنشان کرد: امیدواریم با کمک اصحاب رسانه از این مشکلات عبور کنیم و کفش، این صنعت غیر قابل تحریم که ۷۰ درصد مواد اولیه آن از جمله چرم و مواد پتروشیمی در داخل تهیه می‌شود، مورد حمایت قرار گیرد و برای ۳۰ درصد مواد اولیه‌ای که وارد می‌شود، تمهیداتی در نظر گرفته شود تا به روزهای اوج تولید بازگردیم. ما بازار دمپایی عراق را از دست داده‌ایم. باید بتوانیم بازارهای افغانستان و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و آذربایجان که تولید انبوه صادرات به آنجا را داشته‌ایم، دوباره به‌دست آوریم./ مجله صنعت چرم و کفش

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا