اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتخودروشرکتهاصنعت و معدن

سبقت خودروسازان برای واردات در ۷۰ سالگی این صنعت

صنعت خودروسازی کشور امسال ۷۰ ساله شد، در حالی که دو خودروساز بزرگ کشور با زیرساخت‌های فراوان و نیروی انسانی که ۷ دهه تجربه را یدک می‌کشند، به جای تولید محصولات جدید حالا مشغول واردات شده اند.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد،اخیرا شرکت ایران خودرو از محصول وارداتی دانگ‌فنگ شاین مکس با حضور مدیرعامل این مجموعه رونمایی کرد، خودرویی که قرار است به صورت کامل وارد شود، شرکت سایپا نیز در حال واردات خودروی چانگان CS ۳۵ است و این در حالیست که ۲ خودروساز بزرگ کشور هیچ برنامه‌ای حتی در حد مونتاژ و افزایش عمق داخلی سازی این خودرو‌ها ارائه نکرده اند.

پیش از این فاطمی امین وزیر سابق صمت گفته بود:براساس قانون ساماندهی صنعت خودرو شروطی برای واردات خودرو تعیین شده است، کسی که خواستار واردات است حتما باید انتقال فناوری را انجام دهد، حال ممکن است برخی واردکننده‌ها که قبلا خودرو وارد می‌کردند امکان اجرای این شرط را نداشته باشند. این شرط یک الزام قانونی است و تمام کسانی که امکان اجرای شروط قانون را داشته باشند مجاز به واردات خودرو هستند.

اوایل سال ۱۴۰۱ وزارت صنعت، معدن و تجارت از سند طرح تحول در صنعت خودروسازی رونمایی کرد، بر اساس این سند، برنامه‌ای مشتمل بر سه‌گام اساسی برای صنعت خودرو طراحی شد که تا سال ۱۴۰۴ این صنعت بتواند وضعیت رقابت‌پذیری داشته باشد. بر اساس این سند بنا بود حتی مونتاژکاری هم از خطوط تولید خودروسازان حذف شود، اما حالا حتی از مونتاژ هم خبری نیست و خودروساز تبدیل به وارد کننده خودرو شده است.

عبدالله توکلی لاهیجانی مدیرکل دفتر صنایع خودروی وزارت صمت در زمان تبیین این سند گفته بود: عارضه اصلی در صنعت خودروی کشور تمرکز بر مونتاژکاری و داخلی سازی یک محصول خارجی در طی سالیان متوالی بود، به‌گونه‌ای که حتی اگر پس از چند سال متوالی به عمق داخلی سازی بالا در یک محصول هم می‌رسیدیم دیگر آن محصول به‌روز و قابل رقابت نبود، پس باید نگاه مبتنی بر مونتاژکاری محصولات خارجی را با نگاه مبتنی بر فعالیت‌های دانش بنیان طراحی و توسعه محصولات بر پایه (بن سازه) پلتفرم‌های بومی جایگزین کنیم.

با توجه به اینکه بازار خودرو در کشور از سوی شورای رقابت انحصاری شناخته شده است، برای شکستن این انحصار تردیدی نیست که نیاز به واردات خودرو داریم، اما این موضوع نباید باعث شود که خودروسازان بزرگ با توجه به سرمایه گذاری‌های عظیمی که در ایجاد زیرساخت‌های کارخانجات شده، تبدیل به وارد کننده محصولات چینی شوند.

بیش از یک ماه است که عباس علی‌آبادی سکان وزارت صمت را در دست گرفته و در این مدت هیچ برنامه مشخص و حتی اظهار نظری از سوی این وزارت خانه برای صنعت خودروسازی کشور مطرح نشده است، بیشترین انتقادات به وزیر سابق که منجر به استیضاح وی شد در خصوص صنعت خودروسازی بود، حالا باید دید آیا وزارت صمت بنا دارد همچنان صنعت خودروسازی را با همین فرمان پیش ببرد یا بر اساس سند تحول در خودروسازی عمل خواهد کرد و یا اینکه برنامه مشخص دیگری را ارائه خواهد کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا