اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتجارتتشکلهاصادرات و وارداتصادرات و وارداتکشاورزی و صنایع غذاییکشاورزی وصنایع غذایی

شیرخشک‌های وارداتی از ترکیه وارد بازار نشدند/ افزایش ۷ برابری هزینه‌های تولید شیر خشک نوزاد

به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد چالش‌هایی همچون افزایش 7 برابری نرخ ارز مختص به واردات مواد اولیه تولید، در فشار گذاشتن تولیدکنندگان برای پرداخت مابه‌التفاوت هر دو ارز و اعمال قیمت‌های دستوری برای این محصول می‌تواند در ماه‌های آینده به توقف تولید و اجبار به تامین بازار از مسیر واردات بینجامد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، هانی تحویل‌زاده رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد از افزایش نرخ ارز ترجیحی که به واردات مواد اولیه تولید شیرخشک تعلق می‌گرفت خبر داد و گفت: نرخ این ارز از ۴۲۰۰ تومان به ۲۸۵۰۰ تومان افزایش یافت.

وی افزود: تولیدکنندگان در کل با حذف شدن ارز ترجیحی و نزدیک شدن قیمت این ارز به قیمت ارز در بازار آزاد موافق هستند اما در نه در شرایطی کنونی که موجودی مواد اولیه کارخانه‌ها پایین است و مصرف‌کنندگان نگران افزایش قیمت هستند، اجرای این سیاست به کمبود مواد اولیه در کارخانه‌ها می‌انجامد و کارخانه‌ها برای تامین مواد اولیه تولید باید نقدینگی خود را تا هفت برابر افزایش دهند.

تحویل‌زاده در پاسخ به این پرسش که افزایش نرخ ارز ترجیحی برای تولیدکنندگان شیرخشک به افزایش چشمگیر قیمت این کالا برای مصرف‌کنندگان می‌انجامد؟ گفت: قیمت شیر خشک را سازمان غذا و دارو تعیین می‌کند و قیمت‌گذاری آن با تولیدکننده نیست. سازمان غذا و دارو در این باره گفته که قیمت شیرخشک با وجود افزایش قیمت نرخ ترجیحی برای تولیدکنندگان تغییری نخواهد داشت و مابه‌التفاوت قیمت نهایی تولید و قیمت مصرف‌کننده را بیمه سلامت پرداخت خواهد کرد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد در ادامه از وقوع چالشی جدید در تولید شیر خشک خبر داد و گفت: در پی افزایش نرخ ارز ترجیحی برای تولیدکنندگان هفته گذشته بانک مرکزی با ارسال نامه‌ای  ابلاغ کرده که تولیدکنندگان باید مابه‌التفاوت نرخ دو ارز را در تمام ثبت سفارش‌هایی که از پیش از تاریخ تغییر نرخ ارز ترجیحی انجام داده‌اند و مواد اولیه آن در حال ارسال به گمرک است به بانک مرکزی پرداخت کنند. زیرا این سفارش‌ها با ارز ۴۲۰۰ تومانی ثبت شده و اکنون دیگر نرخ این ارز افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: بنا بر آنچه در این نامه آمده شرکت‌ها از زمان رسیدن کالا به گمرک دو ماه زمان برای پرداخت وجه یادشده دارند. این در حالیست که ترخیص مواد اولیه، تولید و فروش محصول و دست‌یابی به نقدینگی دست‌کم هشت ماه طول می‌کشد.

تحویل‌زاده در ادامه تصریح کرد: در کنار همه اینها موضوع قیمت‌گذاری دستوری که از سوی سازمان غذا و دارو بر تولیدکنندگان تحمیل شده نارضایتی گسترده‌ای را رقم زده است، قیمت دستوری سازمان به ضرردهی شرکت‌ها می‌انجامد و تداوم این رویه به تعطیلی تولید خواهد انجامید. صنعت تولید شیر خشک نوزاد برای تداوم تولید در سال آینده نیاز به دریافت ۵.۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات با بازپرداخت یک ساله دارد.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد اضافه کرد: رویه‌ای که بانک مرکزی و سازمان غذا و دارو در برخورد با صنعت تولید شیر خشک نوزاد پیش گرفته‌اند سبب می‌شود در چهار ماه آینده بار دیگر با کمبود شیر خشک رو‌به‌رو شویم و سازمان غذا و دارو ناچار می‌شود برای جبران کمبود به واردات متوسل شود، در حالی که ارزش ارزبری حاصل از واردات سه برابر بیشتر از تسهیلاتی است که صنعت در داخل خواستار آن برای تداوم تولید است.

وی اضافه کرد: در ماه‌های مهر و آبان سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی با کاهش حدود ۷۰ میلیون دلاری بدهی‌های ارزی تولیدکنندگان شیر خشک امکان واردات مواد اولیه تولید را برای آنها فراهم کردند، این امر به افزایش تولید و در ادامه تعادل کنونی بازار انجامید.

تحویل‌زاده در پاسخ به این پرسش که واردات ۱۴ میلیون عدد شیر خشک از طریق هشت شرکت فوریتی از مبدا ترکیه نیز در تعدیل بازار موثر بوده یا نه؟ اظهار کرد: این شیر خشک‌ها ۲۰ مهر و در روزهای اوج کمبود شیر خشک به کشور وارد شد اما به دلیل پاره‌ای از مسائل تاکنون توزیع نشده است.

این مدیر صنعتی کشور در ادامه از تولید کافی شیر خشک نوزاد در کشور در زمان کنونی خبر داد و گفت: اما از آنجا که عرضه شیر خشک در داروخانه‌ها با بیمه سلامت گره خورده، این کار به آسانی انجام نمی‌شود و این اتفاق تصور کمبود تولید را برای مصرف‌کننده به وجود می‌آورد.

وی قیمت کنونی هر قوطی شیر خشک تولید داخل را در بازار بین ۱۴۰ هزار تا ۱۵۰ هزار و قیمت شیر خشک وارداتی را را بین ۱۸۵ هزار تا ۲۲۰ هزار تومان برای هر قوطی عنوان کرد./ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا