اخباربرگزیدهاهم اخبارتشکلهاتولید+دارویی، آرایشی و بهداشتیشرکتهاصنعت و معدنصنعت ومعدنهمایش و نمایشگاهویدئوچند رسانه ایگفتگو و مصاحبه

صنایع آرایشی، بهداشتی وعطریات کشور، پیشران در تولید بدون کارخانه + ویدئو

در نشست خبری انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان صنایع آرایشی ، بهداشتی و عطریات ایران بر لزوم ورود شرکت های غیرفعال وارد کننده به حوزه تولید بدون کارخانه تاکید شد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد، نایب رئیس انجمن تولید کنندگان و واردکنندگان صنعت آرایشی، بهداشتی و عطریات کشور گفت: همایش تولید بدون کارخانه در تاریخ ۱۸ مهر ماه با حضور ۴۰۰ نفر از تولیدکنندگان، تامین کنندگان، نخبگان علمی و دانشگاهی و باهدف مشخص شدن حلقه مفقوده صنعت آرایشی و بهداشت و عطریات برگزار می شود.


تقدیر از دو شخصیت صنعت آرایشی و بهداشتی کشور


دکتر موسی احمدزاده افزود: با توجه به اتفاقات چهار سال اخیر و پس از ممنوعیت واردات و کمبود کالا در حوزه آرایشی و بهداشتی، برخی از واردکنندگان تسلیم نشدند و به تولید روی آوردند.
وی با نام بردن از دکتر محمدرضا بحیرایی در حوزه تولید محصولات مرتبط با پوست و مو و همچنین حمیدرضا بنایی تولیدکننده در حوزه عطریات بیان کرد: این افراد به عنوان بزرگان این صنعت که از واردات به سمت تولید حرکت کردند و باعث تحول در صنعت آرایشی و بهداشتی و عطریات شدند در همایش تولید بدون کارخانه معرفی و تقدیر خواهند شد.

اشتغال ۴۰ هزار نفری در صنعت آرایشی و بهداشتی و عطریات

در ادامه دکتر محمدرضا بحیرایی رئیس هیئت مدیره انجمن واردکنندگان و تولیدکنندگان صنعت آرایشی و بهداشتی و عطریات کشور با اشاره به اینکه در ده سال گذشته کشورمان از واردکننده صرف تبدیل به تولیدکننده محصولات آرایشی و بهداشتی شده افزود: از دید برخی این صنعت جز واجبات نیست، در صورتیکه رسالت اصلی این حوزه پیشگیری از بیماری ها است و توجه به صنعت آرایشی و بهداشتی بدون شک هزینه دولت را برای درمان کاهش خواهد داد.

عضو هیئت مدیره کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق ایران تصریح کرد: رسانه ها موظف هستند برای فرهنگسازی، به روشنگری بپردازند چرا که اگر عملکرد این صنعت مطلوب باشد نیاز به مصرف دارو در جامعه کاهش می یابد و بالعکس اگر عملکرد خوبی در تولید و واردات صورت نگیرد هزینه دولت به لحاظ وجود اجناس تقلبی افزایش می یابد.
مدیرعامل شرکت طناز گستر آسیا در ادامه گفت: افتخار داریم که بعد از اعمال ممنوعیت واردات محصولات آرایشی و بهداشتی، اولین شرکتی بودیم که به حوزه تولید در حوزه مراقبت از پوست و مو ورود کردیم و بعد از آن آقای بنایی در هلدینگ آریا شیک در حوزه تولید عطریات ورود کردند.

این فعال اقتصادی با بیان اینکه بعد از قانون ممنوعیت واردات ضربه مهلکی در بحث اشتغال به وجود آمد و تقریبا ۴۰ هزار نفر شغل خود را ازدست دادند، افزود: خوشبختانه امروز با تلاش همکارانمان در بخش تولید دوباره ۴۰ هزار نفر در این صنعت اشتغال دارند که با جان دوباره این صنعت با فقدان نیروی کار نیز مواجه هستیم.

بحیرایی با اشاره به بیانات رهبر انقلاب مبنی بر اینکه ما می توانیم، گفت: ما توانستیم تولید را رقم بزنیم ولی دلیلی نیست که واردات صورت نگیرد، زیرا این دو مقوله مکمل هم هستند و رقابت بین تولید و واردات چه از لحاظ فرمول و چه مدلینگ می تواند باعث ارتقای هر صنعتی شود.
این فعال اقتصادی بیان کرد: در قبل از انقلاب تنها ۲۱ آیتم در حوزه آرایشی و بهداشتی در کشور وجود داشت ولی اکنون بالغ بر ۵۰۰۰ آیتم در این حوزه در کشور وجود دارد.

لزوم واردات بالک و دستگاه های پیشرفته بسته بندی عطریات

در ادامه حمیدرضا بنایی رئیس هیئت مدیره هلدینگ آریا شیک با بیان اینکه سابقه حضور سی ساله در این صنعت را دارد گفت: این شرکت ۲۲ سال به عنوان واردکننده انواع محصولات آرایشی و بهداشتی در حوزه عطریات و نمایندگی ۴۸ برند بین المللی و بزرگ جهان فعالیت می کرد که در دهه ۹۰ اولین شرکتی بود که به حوزه تولید در بخش عطر و ادکن ورود کرد.

وی افزود: در هلدینگ آریا شیک ۵ کارخانه در سلفچگان، کاسپین قزوین، گرمسار و دو کارخانه در جزیره قشم احداث کردیم.

این فعال اقتصادی با اشاره به این نکته که حوزه تولید در بعد از سال ۱۳۹۵ بسیار متفاوت است، گفت: این هلدینگ همکاری های نزدیکی با برندهای بزرگ دنیا داشته و کار مارکتینگ را به نحو احسن انجام داده است و در تولید نیز ما همان روش را پیاده سازی کرده ایم.

بنایی افزود: مسئله مهمی که مسئولان باید بدانند این است که این صنعت به شدت نیاز به روز رسانی دارد و نوآوری روزانه از ملزمات صنعت آرایشی و بهداشتی است و همواره محصولات جدید، با طراحی و رنگ جدید مورد توجه قرار می گیرد و اگر این مسئله رعایت نشود محکوم به شکست هستیم .
رئیس هیئت مدیره هلدینگ آریا شیک بیان کرد: امروز دنیا، دنیای تنوع است و در حال پیشرفت و ما باید تلاش کنیم به صنعت نوین برسیم.
وی با اشاره به سه نکته در صنعت آرایشی و بهداشتی گفت: مسئله اول واردات بالک است و در صورت آزادسازی واردات بالک فروش بالای محصولات و اشتغال آفرینی بیشتر در صنعت آرایشی را شاهد خواهیم بود.
بنایی افزود: مسئله دوم عدم پیشرفت در صنعت بسته بندی است و اینکه در کشور شیشه عطر ساخته نمی شود و وزارت صمت باید مجوز واردات دستگاههای بسته بندی پیشرفته و به روز را صادر کند تا شاهد تحولی در بسته بندی محصولات ایرانی باشیم و مسئولین بدانند که در همه صنایع ، تولیدکنندگان کشور نیاز به پشتیبانی دولت دارند.

این فعال صنعت آرایشی و بهداشتی عنوان کرد: مسئله سوم بحث تحریم است که بسیاری از کالاها و برندها در چنین شرایطی حاضر نیستند، مواد اولیه و یا در بخش بسته بندی با کشورمان همکاری کنند که البته ما با رایزنی هایی که داشتیم توانستیم با برخی از شرکت ها همکاری داشته باشیم .

بنایی با اشاره به قیمت پایین محصولات خارجی در بازار گفت: با توجه که شرکت ما نمایندگی بسیاری از همین برندها را داشت، وجود چنین قیمتی به هیچ عنوان به صرفه نبود و به نظر می‌رسد بیشتر لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق در بازار ایران، تقلبی و یا تاریخ گذشته باشند.

وی افزود: در خواستی که از مسئولین دارم این است که آزادسازی صورت بگیرد و جلوی کارها گرفته نشود و شاهد خود تحریمی نباشیم. اکنون بسیاری از شرکتها که قبلا در حوزه واردات فعال بودند به تعطیلی کشانده شدند و خیلی از نیروهای اصلی آنان از کشور مهاجرت کردند چرا که انگیزه ای برای ادامه کار نداشتند و در صورت ادامه این روند بسیاری از بزرگان صنعت را از دست خواهیم داد.

رئیس هیئت مدیره هلدینگ آریا شیک تصریح کرد: وقتی رضایت مصرف کنندگان را می بینیم برخود می بالیم که کارمان بهتر شده است. فروشگاه آمازون سه دفعه از ما درخواست ادکلن با برند علی دایی را کرد که در این فروشگاه معتبر عرضه شود.
بنایی افزود: هم اکنون ادکلن هایی با برندهای پرسپولیس و مهران مدیری نیز در این گروه تولید می شود و با کیفیتی که نشان دادیم توجه حوزه بین الملل را نیز به خود جلب کرده ایم.

تحریم ها، بروکراسی و ممنوعیت واردات از چالش های صنعت آرایشی و بهداشتی کشور


در ادامه خانم لیلا حسام وزیری، رئیس هیئت مدیره شرکت رادینا گفت: با توجه به سابقه ۱۷ ساله در این صنعت و واردات بسته بندی و مواد اولیه آرایشی و بهداشتی، تصمیم به تاسیس رادینا را گرفتیم که در حوزه ورادات بسته بندی های خاص که در کشور قابلیت تولید را ندارد فعالیت کنیم.


وی افزود: اکنون پس از واردات در حوزه تولید بدون کارخانه به عنوان مشاور تولید از ابتدا تا انتهای فرآیند و ایجاد خلق یک برند و در نهایت فروش در بازار خدماتی را به علاقمندان این حوزه ارائه می کنیم و حلقه گم شده ای که برای افراد وجود داشت را حل کردیم و کارخانجات مطرح کشور ظرفیت خود را در اختیار تولیدات بدون کارخانه قرار می دهند تا رونق خوبی در این کسب و کار جدید را شاهد باشیم.
خانم حسام وزیری در ادامه گفت: صنعت آرایشی و بهداشتی صنعتی مهم و پیشران است که به اشتباه از نگاه برخی لوکس دیده می شود و انتظارمان این است که بروکراسی برای محصولاتی که در کشور تولید نمی شود و نیاز به واردات دارد برداشته شود، که تولیدکنندگان بتوانند محصولاتی که از لحاظ کیفی از کالای خارجی بهتر است با بسته بندی مناسب قابل رقابت باشد.
رئیس هیئت مدیره شرکت رادینا با بیان اینکه کیفیت و قدرت تولید در ایران بالاست افزود: وقتی واردات بالک آزاد شود، مصرف کننده می تواند قدرت انتخاب داشته باشد .
وی تصریح کرد: تحریم ها، بروکراسی و ممنوعیت واردات از چالش های صنعت آرایشی است که به نحوی باید این موانع برداشته شوند تا کار تولید سهل تر شود و بازرگانی نیز به راحتی صورت پذیرد.

لزوم برخورد با قاچاق محصولات آرایشی و بالا بردن هزینه آن

در ادامه دکتر موسی احمد زاده میزان قاچاق در صنعت آرایشی و بهداشتی را حدود دو میلیارد و صد میلیون دلار تخمین زد و گفت: این مسئله باعث شده که این صنعت دچار مشکلات جدی شود.
نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان بدون کارخانه افزود: ما مخالف بستن درب های کشور هستیم زیرا معتقدیم با ممنوعیت واردات، صنعت کشور نیز متضرر می شود.
وی بیان کرد: تولید کالای داخل ضمن فتح بازار داخلی باید وارد بازار جهانی شود لذا باید تولیدی صورت بگیرد که بازار پانصد میلیون نفری کشورهای منطقه را ازبین ببرد.
احمدزاده افزود امروزه دیگر MADE IN … از بین رفته چیزی که چین در صنعت هواپیما سازی به خوبی نشان داد.
نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان محصولات آرایشی، بهداشتی و عطریات ایران با بیان اینکه تنها ۹۶۰ میلیون دلار واردات قانونی بوده و مابقی اجناس قاچاق است، گفت: هزینه کسی که قاچاق می کند باید به نحوی بالا برود تا کسی اقدام به این کار نکند و متاسفانه تاکنون اقدامی صورت نگرفته است و باید تولید، صادرات و واردات متوازن باشد و دولت نیز تنها نظارت کند و دخالت در امور تولید نداشته باشد .
وی افزود: یک پروانه گرفتن برای تولید در کشورمان ۶ ماه زمان می برد در صورتیکه این مسئله در کشوری نظیر سنگاپور تنها چهار روز زمان می برد.

در ادامه بنایی رئیس هیئت مدیره هلدینگ آریا شیک گفت: صنعت آرایشی، بهداشت و عطریات خارج از صنف شوینده ها ۷۰ همت گردش مالی دارد که بین ۱۵ تا ۲۲ همت قاچاق محصولات تقلبی است، ۱۰ همت به کشورهایی نظیر عراق، قزاقستان و روسیه صادر می شود و مابقی نیز مصرف داخل کشور است.

در ادامه خانم گلنار اسفندیاری مدیرعامل شرکت بوته سبز از هلدینگ پران طب با اشاره به سابقه ۳۰ ساله این شرکت در واردات محصولات آرایشی و بهداشتی از اروپا گفت: این شرکت نیز با ممنوعیت واردات پا به عرصه تولید گذاشته و متاسفانه به دلیل محدودیت ها و بروکراسی موجود قادر به رقابت با سایر کشورها نیستیم و نیاز به حمایت دولتمردان و برداشتن موانع هستیم.

برگزاری کارگاههای آموزشی تولید بدون کارخانه در جنب همایش کازمو پرایوت

دکتر پیمان واعظ زاده از اعضای هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان لوازم آرایشی و بهداشتی و عطریات ایران نیز از برگزاری ورکشاپ و دوره های آموزشی برای افرادیکه به دنبال تولید بدون کارخانه هستند خبر داد و گفت: اولین دوره های آموزشی همزمان با همایش تولید با کارخانه صورت می پذیرد.

واعظ زاده با اشاره به اینکه انجمن واردکنندگان آرایشی، بهداشتی و عطریات در قبل از ممنوعیت واردات ۲۰۰ عضو داشت که به تدریج با ممنوعیت واردات تعداد اعضا کاهشی شد چرا که بسیاری از فعالین این صنعت انگیزه ای برای ادامه کار نداشتند، حال به تاسیس انجمن تولید بدون کارخانه و تجربه خوبی که بسیاری از فعالین این صنعت در حوزه واردات و برندینگ دارند، می توانند فعالیت خود را از سر بگیرند.

وی افزود: تاکنون ۸۰۰۰ پروانه در صنعت آرایشی و بهداشتی صادر شده که ۵۰۰ پروانه فعال و از این بین ۲۰۰ پروانه ۹۵درصد از سهم بازار را در اختیار دارند و ما در صدد هستیم شرکت های غیرفعال را با آموزش راغب کنیم تا از پتانسیل کارخانجات موجود استفاده کنند و به سمت تولید بدون کارخانه بیایند. در این بین هم شرکتهای غیرفعال به فعالیت خود می پردازند و هم ظرفیت خالی کارخانجات پر می شود.

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان بدون کارخانه خاطرنشان کرد که در همایش ۱۸ مهر کارگاه آموزشی از صفر تا صد تولید به کارخانه در اختیار فعالین و علاقمندان به ورود به این صنعت ارائه خواهد شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا