اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتتجارتتشکلهاصنایع دستیصنایع معدنیصنعت و معدنصنعت ومعدن

صنعت طلا و جواهر در مسیر خودکفایی

طراحی و ساخت انواع ماشین آلات صنعت طلا و جواهر در داخل کشور، این صنعت را در مسیر خودکفایی قرار داده است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)،  صنعت طلا و جواهر جزو آن صنایعی است که ظرافت و خلاقیت در تولید محصولاتش، اهمیت زیادی دارد، تا آنجا که تولیدکنندگان و فعالان این صنعت به این بخش متمرکز شده اند. 

به گفته‌ی فعالان این صنعت، هر کیلو طلا حدودا برای ۲۵ نفر به صورت مستقیم شغل ایجاد می‌کند، موضوعی که اهمیت این صنعت را دو چندان کرده است. 

بیش از ۱۳۰ هزار نفر در صنعت طلا و جواهر در حوزه‌های صنفی، تولیدی و خوشه‌های صنعتی مشغول هستند. 

فعالان این صنعت می‌گویند: تولیدات مصنوعات طلا و جواهر ساخت داخل، در سال‌های اخیر، چشم آن طرف آبی‌ها را هم به خود خیره کرده تا آنجا که برخی از تولیدات داخلی به کشور‌های دیگر صادر شده است.

حجت شفایی رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر می‌گوید: در تولید مصنوعات طلا و جواهر جزو ۷ کشور تولیدکننده در جهان و در مصرف این مصنوعات جزو ۱۰ کشور جهان هستیم. ۵ استان تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی، یزد و خراسان رضوی در حوزه تولید مصنوعات طلا و جواهر فعالیت می‌کنند. 

در سال‌های اخیر وابستگی این صنعت به تجهیزات و ماشین آلات وارداتی کم شده، زیرا توانستیم همان ماشین آلات را در داخل کشور با همان کیفیت طراحی و تولید کنیم. 

شفایی با اشاره به تاثیر تجهیزات و ماشین آلات به روز این صنعت بر کیفیت محصول، می‌گوید: ۸۰ درصد تجهیزات و ماشین آلات این صنعت به روز است و توسط تولیدکنندگان این بخش، بومی سازی شده است و البته برخی از این ماشین آلات به کشور‌های دیگر هم صادر می‌شود.

محمدمهدی برادران معاون صنایع عمومی وزارت صمت با اشاره به پیشرفت ایران در ساخت ماشین آلات مورد نیاز صنعت طلا و جواهر، گفت: در یک سال گذشته بیش از ۳۰ تن شمش طلا به کشور وارد شده که آرامش مناسبی را در تامین طلا در کشور ایجاد کرده است. ماشین آلات تخصصی این صنعت امروز در داخل کشور تولید می‌شود که کمترین ضایعات طلا را ایجاد می‌کنند. کشور‌هایی که سازنده‌ی ماشین آلات این صنعت بودند و قبلا ما رو تحریم کرده بودند الان متقاضی این ماشین آلات هستند./صداوسیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا