اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتانرژیاهم اخباربازارتجارتتشکلهاصادرات و وارداتصنعت و معدن

طرح‌های جدید در صنعت پتروشیمی نیازمند زمانبندی مناسب

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد،فریدون اسعدی گفت: ذخایر آب و گاز در کشور باعث شد که از ابتدای شکل گیری صنعت پتروشیمی، توسعه افقی این صنعت در دستور کار قرار گیرد و صادرات محصولات پتروشیمی به صورت خام و نیمه خام انجام شود و توسعه صنایع پایین دستی مورد توجه قرار نگیرد.

دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به تولید ۴۰ میلیون تنی محصولات پتروشیمی در کشور افزود: در صنعت پتروشمی باید به سمتی حرکت کرد که از صادرات محصولات پرحجم و کم ارزش به سمت توسعه عمودی مانند تولید پلیمر حرکت کنیم.

وی با اشاره به میزان صادرات محصولات پتروشیمی در سال ۱۳۹۹ گفت: در این سال ۲۴ میلیون تن انواع محصولات پتروشیمی صادر شد که حاصل این صادرات ۸/۸ دهم میلیارد دلار درآمد ارزی برای کشور بود؛ از طرف دیگر، ۴ میلیون تن پلیمر به عنوان محصول صنایع پایین دستی در این سال صادر شده که به ازای آن ۴ میلیارد دلار درآمد عاید کشور کرده است؛ بنابراین اگر زنجیره صنایع پایین دستی توسعه یابد عایدی و دسترسی کشور به درآمد‌های ارزی بیشتر خواهد شد و بحث تمرکزگرایی در بازار‌های صادراتی مؤثرتر خواهد بود.

اسعدی با بیان اینکه مشکلاتی که برخی تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه حاصل از پتروشیمی‌ها با آن مواجه اند، به دلیل سوء مدیریت در عرضه محصول است نه کمبود محصول، افزود: مدیریت عرضه‌ای که برای توزیع محصولات پتروشیمی وجود دارد، نامناسب است و باعث شده با افزایش قیمت محصولات پتروشیمی مواجه شویم و در نتیجه، به دلیل افزایش هزینه تولید برای تولیدکننده، صنایعی که مصرف کننده محصولات پتروشیمی هستند نتواند در فضای رقابتی فعالیت کنند.

وی ادامه داد: حذف فرصت رقابت پذیری با قیمت گذاری دستوری و عرضه نامناسب محصولات پتروشیمی در نهایت حذف تولیدکننده را به دنبال دارد؛ بنابراین برای جلوگیری از این اتفاق باید نهاد تنظیم گر مستقل شکل بگیرد که بتواند تعادل را در بازار این محصولات ایجاد نماید تا هم بنگاه‌ها و تولید کنندگان محصولات پتروشیمی و هم کسانی که مصرف کننده این محصولات هستند، دچار زیان نشوند.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با اشاره به طرح احداث ۱۳ پارک پتروشیمی که اخیراً مطرح شده است، افزود: اینکه صنعت پتروشیمی از مسیر توسعه افقی به سمت توسعه عمودی حرکت کند، انتخاب گریزناپذیری است، اما باید در قالب یک برنامه و در یک فاصله زمانی مشخص و با توجه به شرایط موجود کشور این طرح اجرا شود.

وی در ادامه اضافه کرد: نمی‌توان یک رویکرد و مسیری را که در عرض ۵۰ سال شکل گرفته، در کوتاه مدت یا به اندازه عمر یک دولت که چهار سال است، تغییر دهیم، این زمان بندی با واقعیت‌های موجود کشور انطباق ندارد.

اسعدی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی، یک صنعت سرمایه بر و تکنولوژی محور است، افزود: صنعت پتروشیمی یک صنعت کاربر نیست که در مدت دو سه سال با شرایط تحریمی که کشور با آن مواجه است، تغییر جهت دهد، زیرا خاستگاه و بنیاد این صنعت بر پایه تکنولوژی و سرمایه گذاری خارجی است که در کشور با محدودیت آن‌ها مواجه هستیم.

دبیرکل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه توسعه زنجیره صنایع پایین دستی پتروشیمی نیازمند ابزار‌های مناسب است، گفت: برای آنکه توسعه افقی صنعت پتروشیمی به سمت توسعه عمودی حرکت کند باید ترکیبی از ابزار‌های حاکمیتی و اجرایی را همزمان بکار بگیریم تا بتوان محصولات پرحجم و کم ارزش صادراتی را به محصولات کم حجم و پرارزش تبدیل کرد./صداو سیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا