اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتبازارتجارتتشکلهاصنعت و معدنصنعت ومعدننساجی

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک: آغاز مقابله با برندهای محرز قاچاق در بازار پوشاک/ برخی به دنبال توقف طرح هستند

مجید افتخاری عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک با بیان اینکه طرح مقابله با قاچاق پوشاک در سطح عرضه بعد از چهار سال توقف از شنبه هفته گذشته آغاز شده، گفت: اما برخی تشکل‌ها که برخی از اعضای آنها فروشنده قاچاق هستند تحت این عنوان که مارک ایرانی در بازار نیست یا اینکه امنیت بهم می‌ریزد و نزدیک انتخابات است به دنبال توقف اجرای طرح هستند.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)،  مجید افتخاری اظهار کرد: تعدادی از برندها قاچاق محرز هستند و کل کالاها به صورت غیرقانونی وارد کشور می‌شد. در ۱۰ روز گذشته که این برخوردها شده علی‌رغم اینکه زمان کوتاهی بوده اما رفتار قاچاق تا حدودی تغییر کرده و کسانی که تا این مقطع در بازار جولان می‌دادند در حال پنهان کردن کالای خود هستند.

وی اضافه کرد: در این مدت مقدار قابل توجهی کالا کشف و ضبط شده و فعلا طرح در حوزه‌ برندهای محرز قاچاق در حال انجام است. اما امیدواریم طرح تامین پیدا کند.

افتخاری با بیان این‌که به واسطه بازگشت پذیری روند قاچاق اگر طرح مداوم و مستمر نباشد وضعیت قاچاق در آینده بدتر از وضعیت حالا خواهد شد، تصریح کرد: بنابراین طرح باید مستمر باشد اما برخی تشکل‌ها که برخی از اعضای آنها فروشنده قاچاق هستند تحت این عنوان که مارک ایرانی در بازار نیست یا این‌که امنیت بهم می‌ریزد و نزدیک انتخابات است به دنبال توقف اجرای طرح هستند. با این حال طرح در حال اجراست و خللی هم در امنیت ایجاد نشده است.

عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک با بیان این‌که برخی اتحادیه‌های صنفی در حال اعمال فشار به مجری طرح هستند، گفت: ستاد مقابله با قاچاق کالا و ارز هنوز پای طرح ایستاده و طرح همچنان در حال اجراست.

وی افزود: برخی از اتحادیه‌های صنفی مدعی شده‌اند که مارک ایرانی در بازار نیست، بنابراین کالاهایی که با مارک خارجی فروخته می‌شود در اصل تولید داخل است. اما بر اساس ماده ۲۸ قانون نظام صنفی تخلف و تقلب ممنوع است و اتحادیه‌ها باید با این موضوع برخورد کنند. همچنین مارک ایرانی در بازار به وفور فروخته می‌شود.

افتخاری با بیان اینکه طرح مقابله با قاچاق پوشاک در سطح عرضه در حال حاضر با محوریت مراکز تجاری روی برندهای محرز انجام می‌شود، گفت: در آینده این طرح باید تعمیم داده شود.

به گفته عضو هیئت مدیره اتحادیه تولید و صادرات پوشاک در دو ماه گذشته بیش از ۹۰ درصد کالای قاچاق در بازار، کالای استوک است که سال‌ها در اروپا امکان فروش نداشته و حتی مشخص نیست به چه علتی استوک شده است. این کالاها که استاندارد آنها مشخص نیست حالا وارد بازار ایران شده و به راحتی در فضای مجازی تبلیغ می‌شود.

وی افزود: این طرح هنوز به واحدهای خرد تعمیم پیدا نکرده اما وضعیت قاچاق پیشرفته‌تر از ماه‌های گذشته شده بنابراین طرح باید تعمیم پیدا کند و از استراتژی‌های جدید برای مقابله با قاچاق استفاده شود. برای مثال در گذشته کالای قاچاق پنهان می‌شد اما حالا به راحتی در فضای مجازی برای آن تبلیغ می‌کنند./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا