اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتشکلهاشرکتهاصنعت و معدنصنعت ومعدن

 عضو هیات نمایندگان اتاق ایران: استقلال و کارآمدی اتاق ایران برای بنگاه‌های اقتصادی مفید است

علی شریعتی‌مقدم، عضو هیات نمایندگان اتاق ایران معتقد است: برای ارائه راه‌حل برای مشکلات پیچیده اقتصاد کشور باید از توان کارشناسی اتاق ایران استفاده کرد و همزمان باید برای حفظ استقلال و کارآمدی اتاق تلاش شود.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)،فعالان بخش خصوصی از اتاق ایران و هیات رئیسه دوره دهم انتظاراتی دارند که علی شریعتی‌مقدم درباره آن انتظارات گفت: برنامه‌ریزی برای اقتصاد ملی و اقتصاد بنگاه‌ها جز اولین مواردی است که باید اتاق ایران به آن توجه کند؛ اقتصاد بنگاه‌ها تصویری کوچک‌تر از اقتصاد ملی است. اتاق ایران با برنامه‌ریزی برای اقتصاد کشور می‌تواند جایگاه والایی در اقتصاد کشور، منطقه و بین‌الملل داشته باشد.

 عضو هیات نمایندگان اتاق ایران گفت: علی‌رغم همه مشکلاتی که رد کشور و در اقتصاد ما وجود دارد، باید برای رفاه جامعه تلاش شود.

شریعتی مقدم، صادرات کننده ممتاز ادامه داد: گفته‌های من بیشتر با نگاهی به مسائل حوزه کشاورزی است، خشکسالی و کم‌آبی جز مسائل مهم حوزه کشاورزی است و ما آسیب زیادی از خشکسالی و عدم وجود اقتصاد پویای کشاورزی دیده‌ایم. در این حوزه انتظار می‌رود که برنامه‌ریزی‌ها به بهبود شرایط کمک کند.

او ادامه داد: خیلی از محصولات صادراتی ایران در برابر رقبای به محاق رفته است؛ مثلاً پسته، زعفران و فرش رقبای جدی‌ای مانند چین و آمریکا دارند. از اتاق بازرگانی به‌عنوان پارلمان بخش خصوصی این انتظار وجود دارد که نقش مؤثر و کارآمدی در موفقیت اقتصاد کشور ایفا کند.

به‌گفته شریعتی‌مقدم در تمام اقتصادهای موفق دنیا در کشورهای توسعه‌یافته یا درحال‌توسعه، اقتصاد از وضعیت دستوری به اقتصاد پویا تغییر مسیر داده و دولت‌ها هم از اقتصاد دولتی گذر کرده‌اند.

او ادامه داد: در ایران هم به اصل ۴۴ اشاره‌شده و بر اجرایی شدن آن تأکیددارند و اینکه بخش خصوصی باید تقویت شود؛ البته این‌ها موضع کلی است. در سطح بنگاه‌ها باید کار دیگری انجام شود تا سهم بنگاه‌ها از بازار بیشتر شود. باید توانایی و دانش خود را در این حوزه بالاتر ببریم و دقیقاً همین‌جا نقش برجسته اتاق ایران مشخص می‌شود.

او گفت: یکی از کارهای مهم اتاق ایران، عارضه‌یابی و آسیب‌شناسی صنایع مختلف است؛ این مطالعات می‌تواند توسط مرکز پژوهش‌های اتاق ایران انجام شود. در ادامه نتایج چنین مطالعات کارشناسی بر سرنوشت صنف و صنعت اثر می‌گذارد تا صنایع به جایگاه واقعی خود برسند یا ارزی آوری بیشتر و پایداری بالاتری داشته باشند و همه این‌ها جز وظایف اتاق ایران است.

او تصریح کرد: اما این نقش زمانی قابل‌توجه است که از کارشناسان مستقل و کارآمد استفاده کند و استقلال اتاق ایران هم حفظ شود. اتاق ایران باید مشاور مستقل و کارآمد برای سه قوه باشد

عضو هیات نمایندگان اتاق ایران تأکید کرد: اگرچه ازنظر روابط سیاسی و اقتصادی محدودیت‌هایی داریم ولی ازنظر کسب دانش و تجربه و بررسی رموز موفقیت محدودیت کمتر است. امروز در مرحله انفجار اطلاعات در دنیا هستیم و دسترسی به دانش بسیار بالاست. اما یک بنگاه یا یک صنف به‌تنهایی نمی‌تواند موفق به انجام کار شود ولی نقش اتاق برجسته است.

او به کارآمدی و موثربودن اتاق‌های بازرگانی اشاره‌کرده و گفت: اتاق ایران به‌مثابه پزشکی است برای بنگاه‌ها اقتصادی که درد و مشکلات آن‌ها را شناسایی می‌کند و این شناخت با کارآمدی و مستقل بودن ممکن است. استقلال و کارآمدی اتاق ایران برای بنگاه‌های اقتصادی بسیار مفید است.

شریعتی‌مقدم گفت: اقتصاد کشور در حوزه‌های مختلف مثل کشاورزی، آب یا اقتصاد دانش‌بنیان عقب‌افتادگی‌های زیادی دارد و گذر یک روز زمان هم بدون توجه به حل این مشکلات، بسیار زیاد است. اتاق قبلاً هم بارها درباره این مشکلات گوشزد کرده و در مواردی باعث پیشگیری از مشکلات شده است. الآن نباید استقلال اتاق ایران آسیب ببیند و نباید فعالان اقتصادی را از این موقعیت ناامید کرد.

به‌گفته شریعتی مقدم اتاق ایران بازوی کارشناسی دولت است و دولت باید از این بازوی کارشناسی در حل مشکلات به‌خوبی استفاده کند.

او تصریح کرد: دولت، مجلس، قوه قضاییه و بخش خصوصی باید در کنار هم با رجوع به قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار بن‌بست‌های اقتصادی را از بین ببرند و مشکلات را دور بزنند. البته این مسئله در گروه حفظ استقلال اتاق است. اتاق ضعیف نمی‌تواند برای مشکلات پیچیده اقتصاد کشور راه‌حل ارائه کند./اتاق ایران آنلاین

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا