اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخباربانک ، بورس وبیمهبانک، بیمه و بورستجارتصنعت و معدنصنعت ومعدن

عضو هیات نمایندگان اتاق‌ بازرگانی ایران: بحران ارزی حاصل بی‌خردی است/ بودجه‌بندی ضعیف دولت عامل اصلی تورم

عضو هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی ایران گفت: محول کردن بار مسئولیت مشکلات اقتصادی کشور از جمله بحران ارز بر رسانه‌ها نوعی فرافکنی و مانع‌سازی برای دیده شدن مشکلات است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید و اقتصاد)، مهراد عباد، عضو هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی ایران و تهران در پاسخ به این پرسش که آیا اطلاع‌رسانی رسانه‌ها درباره نوسانات قیمت ارز به تشدید التهاب بازارها و دامن زدن به بحران‌های اقتصادی کشور می‌انجامد؟ گفت: به باور من محول کردن بار مسئولیت این مشکلات بر دوش رسانه‌ها نوعی فرافکنی و مانع‌سازی برای دیده شدن مشکلات است. آنچه سبب بحران ارزی و التهاب بازاری که اکنون با آن مواجه هستیم شده نه برآمده از اطلاع‌رسانی درباره آنها بلکه حاصل یک بی‌خردی است و ریشه در ماهیت اقتصاد ما دارد.

عباد ادامه داد: امروز همه می‌دانند چه عواملی به ایجاد تورم در کشور انجامیده که اصلی‌ترین این عوامل بودجه‌بندی ضعیف و ناکارآمد دولت‌ها بوده است؛ دولت‌ ما دولت بزرگی است و اداره آن هزینه زیادی را می‌طلبد و این هزینه در حالی به اقتصاد ایران تحمیل می‌شود که کشور ما تحریم است و درآمدهای حاصل از فروش نفت در سال‌های اخیر کاهش پیدا کرده است.

این عضو هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی تهران اضافه کرد: مضاف بر فشارهای خارجی اعمال سیاست‌های اشتباه ارزی و پولی به دست مسئولان داخلی در ایجاد شرایطی که امروز به آن گرفتار آمده‌ایم نیز موثر واقع شده است.

در مشکلات به دنبال دشمن هستیم

عباد تصریح کرد: موضوع اینجاست که در کشور به هنگام بروز مشکل به دنبال یک دشمن هستیم، در حالی که در به وجود آمدن بحران امروز بخش خصوصی و بخش دولتی هر یک سهم خود را دارند که البته گفتنی است دولت‌ها در طول سال‌ها آزادی عمل بخش خصوصی را به تدریج سلب کرده‌اند و فعالان این بخش، شرایط عملکرد خلاقانه را از دست داده‌اند.

وی افزود: ایستادگی در برابر این تورم فزاینده به ایجاد یک تفکر و رویکرد جدید نیاز دارد و شرایط امروز گویای این است که فرمول اقتصادی کنونی پاسخگوی حل مشکلات ما نیست، مشکل ما اینست که اقتصاد ما علمی و مبتنی بر یک روش خاص پیش نمی‌رود و انواع اندیشه‌ها در اقتصاد کشور ساری و جاری است و اقتصاد ما طیفی از اندیشه‌های چپ تندرو تا اندیشه‌های لیبرال را در خود گنجانده است.  

عضو هیات نمایندگان اتاق‌های بازرگانی خاطرنشان کرد: اقتصاد ایران نیاز به تقویت حضور بخش خصوصی دارد؛ خصوصی‌سازی در اقتصاد ایران اجرا شد اما ادامه پیدا نکرد و اکنون سهم بخش خصوصی از اقتصاد کشور از ۱۰ درصد تجاوز نمی‌کند.

عباد در پایان اظهار کرد: دولت هرگاه با کمبود نقدینگی مواجه می‌شود پول چاپ می‌کند اما با اجرای این راهکار به افزایش تورم دامن می‌زند./ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا