فن آوری و ارتباطات

قطع وابستگی به ماهواره‌های بین‌المللی با پروژه سیگنال‌رسانی صداوسیما به تمام کشور

مراسم افتتاح پروژه‌های ارتباطات زیرساخت شامل شبکه سراسری سیگنال‌رسانی صداوسیما به تمام نقاط کشور، رونمایی از نقشه راه ظرفیت ترانزیت بین‌الملل در راستای تبدیل شدن ایران به هاب ترانزیت دیتا در منطقه و تبادل قرارداد پروژه توسعه و ارتقای پایداری شبکه انتقال به ظرفیت ۲۰ ترابیت با استفاده از توان تولید داخلی، امروز در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد.

در این مراسم حمید فتاحی -مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت- بیان کرد: امروز سه اتفاق در حوزه زیرساخت ارتباطی کشور رقم خواهد خورد که هر کدام اهمیت زیادی دارند. اولین پروژه، سیگنال‌رسانی صداوسیماست که در پی تاکیدات و منویات مقام معظم رهبری درخصوص حفظ استقلال پخش سراسری سازمان صداوسیما و قطع وابستگی از ماهواره‌های بین‌المللی که در زمان تحریم‌ها تشدید شده بود، از سال ۱۳۹۲ کلید خورد. شرکت ارتباطات زیرساخت با سرمایه‌گذاری ۲۸۵ میلیارد تومانی (معادل ۷۰ میلیون دلار در آن زمان) این پروژه را آغاز کرد و بحث پوشش سراسری صداوسیما در بیش از ۹۰ درصد پهنه جغرافیایی ایران در ۳۹۸ ایستگاه انجام شد.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه موضوعاتی است که بعد از پایان عملیات فنی پروژه متوجه آن شدند که مربوط به مسایل حقوقی بود که امکان بهره‌برداری از این پروژه را با مشکل روبه‌رو می‌کرد.‌با مکاتباتی که انجام شد و همکاری دستگاه هایی مانند سازمان برنامه و بودجه و صدا وسیما این موضوعات در ابتدای امسال به سرانجام رسید و موفق شدیم در میانه سال ۱۴۰۰ تبادل قرارداد را انجام بدهیم.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: تقاضای زیادی از سمت مردم و نمایندگان مجلس داشتیم که مردم در مناطق دوردست هم بتوانند بهترین بهره‌وری را از رسانه ملی داشته باشند. با کسب راهنمایی از مقام معظم رهبری در این خصوص، شرح ماوقع به دفتر رهبری و همکاری سازمان‌های برنامه و بودجه و زیرساخت و معاونت صداوسیما، این پروژه در ابتدای امسال به سرانجام رسید و ما موفق شدیم در میانه سال ۱۴۰۰ تبادل قرارداد انجام دهیم و مراحل بهره‌برداری از پروژه را آغاز کنیم.

فتاحی خاطرنشان کرد: پروژه سیگنال‌رسانی صداوسیما به تمام کشور، افتتاح ۳۹۲ ایستگاه با اعتباری بالغ بر ۲ هزار و ۸۵۰ هزار میلیارد ریال است. در این پروژه شرکت ارتباطات زیرساخت با افتتاح ۱۶۷ ایستگاه، صداوسیما ۱۵۳ ایستگاه و شرکت مخابرات ایران ۵۲ ایستگاه دراین پروژه مشارکت کردند. این پروژه که هم درمقابله با تحریم‌ها و هم افزایش حوزه تخصصی و دانشی جوانان کشور، قابل اهمیت است، در دو ماه گذشته به‌صورت آزمایشی انجام شده بود، اما امروز به‌صورت رسمی افتتاح می‌شود.

توسعه شبکه انتقال کشور و ترانزیت داده بین‌الملل

وی با اشاره به پروژه‌های دیگر زیرساخت که امروز افتتاح شد، اظهار کرد: امروز دو اتفاق بزرگ دیگر در حوزه شبکه زیرساختی کشور نیز رونمایی می‌شود. یکی از آنها توسعه شبکه انتقال کشور با استفاده از توانمندی‌های بومی است. ضرورت توسعه شبکه زیرساخت کشور عوامل مهمی را دارد. مهم‌ترین آن اسناد بالادستی و تکالیف شبکه ملی اطلاعات است که ما باید پیش‌بینی‌های لازم را در خصوص توسعه شبکه‌های زیرساخت کشور با استناد به سند معمار شبکه ملی اطلاعات را داشته باشیم.

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت تاکید کرد: با توجه به اتفاقاتی که در سطح دنیا رخ می‌دهد و تحول دیجیتال و انقلاب صنعتی چهارم که درگیری کاربران با فضای مجازی است باید بتوانیم ظرفیت لازم برای توسعه زیرساخت کشور را فراهم کنیم. در حال حاضر شش ماه تا یک‌سال آینده ظرفیت لازم برای پاسخ به اپراتورها را داریم، اما تأکید وزیر ارتباطات بر این بود که بیش از این پیش‌بینی‌ها ظرفیت آماده کنیم و از این رو توسعه و ارتقای شبکه انتقال در دستورکار قرار گرفت.

فتاحی با بیان اینکه ظرفیت شبکه انتقال ۲۰ ترابیت‌برثانیه افزایش می‌یابد، افزود: یکی از شعارهای وزارت ارتباطات اینترنت پرسرعت بر مبنای فیبرنوری است. برای اولین بار است که این حجم از ظرفیت که معادل ۲۰ ترابیت‌برثانیه است، با استفاده از توان داخلی کشور رخ می‌دهد. در حال حاضر ظرفیت شبکه ۲۰ ترابیت‌برثانیه است که توسعه ۷۰ درصدی نسبت به شرایط ترافیکی کشور، در حال برنامه‌ریزی است. امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۱ از این پروژه به‌صورت کامل بهره‌برداری شود.

وی با بیان اینکه در این پروژه پوشش کل کشور، دروازه‌ها، نقاط تبادل داده شبکه ملی اطلاعات و نیز جزایر هم دیده شده است، خاطرنشان کرد: در این راستا شبکه فیبرنوری جزایر کشور هم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ بهره برداری می‌شود و این جزایر با استفاده از فیبرنوری از طریق شبکه زیرساخت، کاملاً به کشور متصل می‌شوند که در این پروژه از ۲۴ هزار کیلومتر فیبرکشی استفاده می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به پروژه ترانزیت داده بین‌الملل زیرساخت نیز گفت: ایران از نظر جغرافیایی ظرفیتی دارد که می‌تواند یک هاب داده در منطقه شود و امکان اتصال شرق و غرب جهان رابا فاصله کمتری نسبت به سایر مسیرها فراهم کند. در پروژه‌ای که امروز رونمایی می‌شود سه هدف را دنبال می‌کنیم که در رسیدن ایران به هدف تبدیل شدن به هاب داده در منطقه کمک‌کننده خواهد بود.

فتاحی افزود: برای تحقق این هدف، نیازمند کاهش مدت زمان بازیابی مسیرها و افزایش کیفیت ارائه سرویس هستیم. از این رو برای نخستین بار موفق به ارائه توافقنامه تضمین سطح سرویس (SLA) شده‌ایم و آن را در اختیار مشتریان بینالمللی خود قرار داده‌ایم. در همین حال روش فروش بلندمدت را برای مشتریان بین‌المللی در دستور کار قرار داده و توانسته‌ایم ظرفیت‌های جدیدی از ترافیک دیتا را به فروش برسانیم.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در بازطراحی و ارتقای شبکه ترانزیت ارتباطات، گفت: همچنین ظرفیت انتقال کشور را افزایش داده‌ایم و ظرفیت فروش ترانزیت داده بین‌الملل نیز افزایش یافته است؛ به طوری که در سه ماه گذشته، ۴۰ درصد ظرفیت ترانزیت بین‌الملل را به فروش رساندیم و تا پایان دولت سیزدهم، ظرفیت ترانزیت دیتا را به ۴ ترابیت افزایش داده و به هاب منطقه تبدیل می‌شویم.

وابستگی به فرستنده‌های ماهواره‌ای قطع کنیم

عیسی زارع‌پور -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- نیز در این مراسم اظهار کرد: پروژه شبکه سراسری سیگنال‌رسانی صداوسیما، این امکان را فراهم می‌کند که بتوانیم بر بستر یک شبکه مستقل در پهنای جغرافیایی ایران به مردم خدمت‌رسانی کنیم و وابستگی رساندن پیام جمهوری اسلامی ایران به فرستنده‌های ماهواره‌ای قطع کنیم. این کار بزرگی بود که چندین وزیر و رییس سازمان صداوسیما را به خود مشغول کرده بود.

وی ادامه داد: بهره‌برداری از پروژه سیگنال‌رسانی زمینی نشان داد که توانایی انجام یک کار بزرگ گروهی و بین دستگاهی در کشور وجود دارد. اگرچه به نظر می‌رسد که کار گروهی در فرهنگ ما کمتر نهادینه شده است، اما هم اکنون شاهد هستیم که یک کار بزرگ در تعامل و همکاری دستگاه‌های مختلفی از جمله شرکت ارتباطات زیرساخت، رسانه ملی، شرکت نفت، راه آهن، شهرسازی و مخابرات در سطح مدیریتی به نتیجه رسیده و مردم از نعمات آن بهره‌مند شده‌اند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در پروژه سیگنال‌رسانی زمینی صدا و سیما، برودبند به کمک برودکست آمد و زمینه پخش مناسب سیگنال‌های تلویزیونی را مهیا کرد، گفت: امیدواریم که در ادامه نیز رسانه ملی با اشتراک‌گذاری زیرساخت‌های برودکست، امکان افزایش ظرفیت دیتا در کشور را فراهم کند. با روحیه تعاملی که در آقای جبلی، رئیس رسانه ملی دیده می‌شود، حتماً می‌توان از ظرفیت حداکثری وزارت ارتباطات و صداوسیما در حوزه‌های مختلفی از سرویس و زیرساخت، استفاده کرد.

زارع‌پور ادامه داد: قطعا رسانه ملی می‌تواند به کمک توسعه سکوهای پلتفرمی داخل کشور بیاید. این سازمان می‌تواند در حوزه فرهنگ‌سازی فناوری اطلاعات نقش کلیدی داشته باشد و ما هم آمادگی داریم در عین حداکثر استفاده از ظرفیت‌ها، حداقل چالش‌ها را داشته باشیم. همه تلاش‌ها باید صورت بگیرد تا مردم از ارتباطات با کیفیت استفاده کنند و اراده دولت همین است. کما اینکه امروز نیز دستور ویژه رئیس جمهوری به ما اعلام شد که دسترسی با کیفیت برای مردم فراهم کنیم.

وی با بیان اینکه فناوری اطلاعات می‌تواند بستر حل بسیاری از مشکلات باشد، خاطرنشان کرد: زیرساخت رسیدن به این فناوری، نیازمند ایجاد یک شبکه باکیفیت و پرسرعت در کشور است که در سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات نیز به آن اشاره شده، از این رو ما حدود ۱۰ روز پیش پروژه فیبرنوری به نقاط را برای تحقق این هدف، آغاز کردیم.

نیم میلیون پورت فیبرنوری پرسرعت آماده واگذاری است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه هم اکنون نیم میلیون پورت فیبرنوری پرسرعت آماده واگذاری به متقاضیان در دو استان است، گفت: ما شرایطی را فراهم می‌آوریم تا هر کسب و کار و کاربری که نیاز به اتصال فیبر داشت، بتواند از این امکان استفاده کند. این پروژه در بسیاری از کشورها یک برنامه‌ریزی ۱۰ ساله است اما ما اراده کرده‌ایم که آن را ظرف ۳ سال آینده به اتمام برسانیم.

زارع‌پور لازمه تحقق پروژه فیبرنوری نقاط را تقویت ظرفیت شبکه انتقال در داخل استان‌ها و شبکه بین استانی زیرساخت ارتباطات کشور عنوان کرد و گفت: هم اکنون ظرفیت زیرساخت شبکه بین استانی کشور ۳۲ ترابیت است که تقریباً ۳ برابر میزان ترافیکی است که در شبکه در حال گردش است. اما با توجه به اینکه پروژه فیبرنوری نقاط، سرعت‌های چند ده و چندصد مگابیتی را فراهم می‌کند، لزوم توسعه این زیرساخت از هم اکنون احساس شده است.

وی گفت: از این رو امروز قرارداد توسعه ظرفیت انتقال شبکه داخلی کشور را به امضا رساندیم و برای اولین بار قرار است با استفاده از تجهیزات کاملاً بومی، ۲۰ ترابیت به حجم ظرفیت شبکه فعلی افزوده می‌شود. مطابق برنامه ظرفیت شبکه زیرساخت ارتباطی داخل کشور به ۴ برابر وضعیت فعلی یعنی ۱۲۰ ترابیت تا پایان دولت سیزدهم می‌رسد. امیدواریم سال آینده در همین زمان، بهره برداری از این افزایش ظرفیت افتتاح و قرارداد برای پروژه بعدی با ظرفیت بخش خصوصی و توان داخلی به امضا برسد.

زارع‌پور با رونمایی از نقشه راه افزایش ظرفیت ترانزیت بین‌الملل برای تبدیل‌شدن ایران به هاب ترانزیت دیتا در منطقه گفت: از ابتدای دولت سیزدهم ۴۰ درصد به ظرفیت ترانزیت ترافیکی کشور افزوده شده است. در برنامه داریم که ظرفیت ترانزیت دیتا کشور را تا پایان دولت به ۴ ترابیت برسانیم که امروز به ۵۰ درصد این هدف رسیده‌ایم. اگر همه پای کار بیایند جای افزایش بیشتر ظرفیت وجود دارد و می‌توانیم با فراهم کردن این ظرفیت‌ها، به هاب ترافیکی منطقه تبدیل شویم.

وی توضیح داد: ایران به واسطه وضعیت جغرافیایی که دارد امکان تبدیل شدن به هاب ترانزیت دیتای منطقه را داراست. به طور قطع ترافیکی که از بستر ایران و از مسیر زمینی خاک سرزمین ما عبور می‌کند کیفیت بهتری نسبت به مسیر دریا و اقیانوس دارد تا به اروپا و سایر کشورها برسد. ما باید از این مزایای انتقال دیتا از خشکی به نفع کشورمان استفاده کنیم و در عین حال که نیاز کشور را برای ارتباطات با کیفیت فراهم می‌کنیم، کیفیت این ارتباطات را برای منطقه هم ارتقاء دهیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا