اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخباربانک ، بورس وبیمهبانک، بیمه و بورستجارتتشکلهاتولید+شرکتهاصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدنگفتگو و مصاحبه

مدیرعامل شرکت رنگان‌فر در مصاحبه با تولید آنلاین: سردمدار مشکلات در سال ۱۴۰۲ فرار نیروی متخصص بود

بازرس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران گفت: سردمدار تمام مشکلات بحث نیروی انسانی و فرار مغزها و نیروهای کارآمد و متخصص بود.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، شیوا یزدی در خصوص ارزیابی خود از سال جاری برای تولیدکنندگان گفت: امسال توسط مقام معظم رهبری به عنوان سال رفع موانع و رشد تولید نامگذاری شد ولی دست اندرکاران و اشخاصی که در بخش اجرایی سیاست‌های دولت فعالیت داشتند به دلیل بروکراسی، عدم آموزش صحیح، دیدگاه‌های غلط و عدم حمایت از تولیدی که در سیستم‌های اجرایی پیمانکارها و کارفرماهای دولتی وجود دارد؛ متاسفانه نه تنها شاهد حمایت از تولید نبودیم بلکه با سنگ اندازی در تولید مواجه بودیم.

مدیرعامل شرکت رنگان‌فر در خصوص مشکلات تولیدکنندگان در سال ۱۴۰۲ گفت: برای کنترل تورمی که به دلیل چاپ پول ایجاد شده بود و مشکلاتی که برای بانک‌ها در پی داشت دولت تصمیم به اخذ کارمزد بالغ بر ۳۰درصد از تولیدکنندگانی که موفق به دریافت وام شده بودند، کرد.

این فعال اقتصادی در ادامه افزود: در صورتی که کارمزد این تسهیلات بر ۱۸ تا ۲۲ درصد در نظر گرفته شده است ولی حتی بانک‌های خصوصی نیز با هر عنوانی مبادرت به دریافت کارمزد بیشتر می‌کردند.

وی همچنین بیان کرد: از دیگر مشکلات موجود در این صنعت، عقد قرارداد کارفرمایان با بخش‌های خصولتی، قرارگاه ها و موسسات در سال جاری بود. به این شکل، پروژه‌ها به صورت زمانبر انجام شده و هیچ پرداختی به تولیدکننده صورت نگرفته که منجر به توقف پروژه‌ها نیز شد.

یزدی تفاوت نرخ ارز سامانه و بازار آزاد را از دیگر مشکلات صنعت برشمرد و گفت: با تعریف مبحث تخصیص ارز و سقف ارزی برای تولیدکننده‌ها حتی اگر کالایی طی دو یا سه سال وارد نشده بود، به میزان سقف واردات سال گذشته ارز به تولیدکنندگان تخصیص داده می‌شود و این درج این تبصره جهت قراردادن حد و مرز واردات در جهت از بین رفتن تولید و تولیدکننده انجامید.

بازرس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران افزود: سردمدار تمام چالش‌های موجود در صنعت، فرار مغزها و نیروهای کارآمد و متخصص بود، نیرویی که تمام هزینه‌های آموزش و یادگیری وی از مقطع ابتدایی تا دانشگاه طی سال‌ها در این کشور انجام شده ولی نتیجه و ماه حصل آموزش و تجاربش در کشورهای عربی همسایه یا کشورهای اروپایی و کانادا استفاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت رنگان‌فر در ادامه افزود: رکود ایجاد شده و عدم پیشبرد هزینه‌ها با وجود اتفاقات سیاسی باعث گردید از تولید حمایتی نشده و سال سختی برای تولید کشور رقم خورد.

شیوا یزدی در خصوص بهبود فضای اقتصادی در بخش خصوصی گفت: با توجه به عدم تخصیص ارز، عدم واردات با ارز دولتی، واردات اجناس و خروج آنها از گمرکات با ارزهای آزاد و واردات کالا با نرخ ارز آزاد که حدود ۵۰ تا ۵۲ هزار است و با وجود پیش بینی رشد حداقل بین ۲۰ تا ۲۵ درصدی که با تورم شدید نیز همراه است و از طرفی پروژه‌های تعریف شده‌ای که پولی برای آنها اختصاص داده نشده، ۱۴۰۳ را برای اقتصاد ایران سال بسیار سختی پیش بینی می‌شود.

این فعال اقتصادی در ادامه عنوان کرد: باید تصمیمات صحیح اتخاذ شود، تخصیص ارز کنترل شود و شاهد افزایش قیمت ارز در سال آینده نباشیم و همچنین دریافتی‌ها از کارفرمایان با شرایطی متفاوتی انجام شود در غیر این صورت پیش بینی شخصی بنده بر این هست که ما در سال ۱۴۰۳ شاهد فرار بیشتر نیروهای آموزش دیده، کارشناسان متخصص و از طرف دیگر تعطیلی و یا تعلیق شرکت‌های کوچک و کوچک شدن شرکت‌های با تعداد پرسنل بالاتر خواهیم بود.

وی گفت: دولت به عنوان کارفرمایان این صنعت، وعده‌های خود را تنها در محدوده صدا و سیما و تبلیغات تلویزیونی و رسانه‌ای قرار ندهند و قدم در عملیاتی شدن آنها بردارد.

شیوا یزدی در پایان خاطرنشان کرد: ایران کشوری ثروتمند است، اگر دیدگاه دولت سازندگی باشد و این ثروت را با مدیریت صحیح به تولید و کارآفرینی اختصاص دهد و به جای کارفرمایان بخش خصولتی، به کارفرمایان بخش خصوصی اعتماد کند، اتفاقات خوبی برای اقتصاد کشور رقم می‌خورد همچنین با اتحاذ تصمیمات سیاسی بهتر در جهت تعامل بیشتر اقتصادی با جهان قدم بردارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا