اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتتجارتصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنایع معدنیصنعت و معدنصنعت ومعدن

مصوبه مجلس برای واردات ماشین‌آلات با فناوری روز دنیا

با تصویب مجلس و جهت تامین نظر شورای نگهبان، واردات ماشین‌آلات با فناوری روز دنیا جهت جایگزینی با ماشین‌آلات فرسوده مشروط به عدم ساخت داخل یا کمبود ظرفیت‌های تولید داخل مجاز است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، نمایندگان مجلس در جلسه علنی نوبت صبح روز یکشنبه ۸ بهمن ماه­ در جریان بررسی ایرادات شورای نگهبان در لایحه برنامه هفتم، مواد ۴۱ تا ۵۰ این لایحه را اصلاح و تصویب کردند که بخشی از ایرادات ویرایشی بوده است. بر این اساس واردات ماشین‌آلات با فناوری روز دنیا جهت جایگزینی با ماشین‌آلات فرسوده مشروط به عدم ساخت داخل یا کمبود ظرفیت‌های تولید داخل مجاز شد.

جزء (۲) بند (ذ) ماده (۴۸) به شرح زیر اصلاح شد:

واردات ماشین‌آلات با فناوری روز دنیا جهت جایگزینی با ماشین‌آلات فرسوده مشروط به عدم ساخت داخل یا کمبود ظرفیت‌های تولید داخل مجاز است. همچنین واحد‌های دارای جواز نوسازی و بازسازی از معافیت حقوق گمرکی بابت واردات ماشین‌آلات مذکور منوط به تأمین معادل آن ناشی از بهره وری به تشخیص وزارت صنعت، معدن و تجارت برخوردار هستند.

متن زیر جایگزین جزء (۴) بند (ذ) ماده (۴۸) شد:

«وزارت نیرو مکلف است به گونه‌ای اقدام کند که امکان صادرات برق به میزان حداقل ده درصد (۱۰%) از تولید برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر جدیدالاحداث بخش غیردولتی، خصوصی و تعاونی و سه درصد (۳%) از تولید برق نیروگاه‌های حرارتی جدیدالاحداث بخش غیردولتی، خصوصی و تعاونی با تأمین زیرساخت مورد نیاز (با پرداخت هزینه توسط بخش غیردولتی، خصوصی و تعاونی) فراهم شود.

در صورت ممانعت از صادرات برق توسط وزارت نیرو مطابق شرایط مذکور در ماده (۱۷) قانون مانع‌زدایی از توسعه صنعت برق، این وزارتخانه مکلف است در پایان هرسال به ازای هر کیلووات ساعت کاهش سهم صادرات برق بخش غیردولتی، خصوصی و تعاونی، معادل متوسط نرخ وارداتی و صادراتی برق را از محل منابع داخلی خود به نیروگاه‌های مشمول فوق‌الذکر پرداخت کند. سازمان مکلف است گزارش عملکرد دستگاه‌های مشمول این جزء را هر شش‌ماه یکبار به مجلس ارسال نماید.»/صداوسیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا