اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخباربازارتجارتتشکلهاصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت ومعدنلوازم خانگینمایشگاه و رویدادتجاریهمایش و نمایشگاهویدئوچند رسانه ایگفتگو و مصاحبه

معاون برنامه ریزی انجمن صنایع لوازم خانگی در گفتگو با تولیدآنلاین: لزوم اصلاح و بازنگری قوانین صادراتی +ویدئو

فرشاد براتی می‌گوید: برخی از برندهای لوازم خانگی ایرانی در گروه‌ کالای غیرانرژی‌بر دومین برند دنیا هستند.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)،دکتر فرشاد براتی معاون برنامه ریزی انجمن صنایع لوازم خانگی در حاشیه ششمین نمایشگاه ایران اکسپو در خصوص توانمندی صادراتی این صنعت به خبرنگار ما گفت: صنعت لوازم خانگی دومین صنعت بزرگ کشور تلاش دارد تا سهم بیشتری از اقتصاد کشور را به خود اختصاص دهد.

براتی بیان کرد: حدود سیزده درصد از تولید ناخالص داخلی به صنعت لوازم خانگی با گروه های متکثر خود اعم از کالاهای انرژی‌بر، غیرانرژی‌بر و قطعات تعلق دارد.

وی گفت: انجمن اقتصادی و ملی صنایع لوازم خانگی در تلاش است در راستای پشتیبانی و مانع زدایی سیاستگذاران، بیشترین بهره را برای توسعه کمی و کیفی محصولات، از رویداد اکسپو نصیب خود نماید.

براتی با بیان اینکه در طول چهل و پنج سال صنعتگران لوازم خانگی اثبات کردند که کشور می‌تواند به آنها اتکا و اعتماد نماید، عنوان کرد: امسال تولید محصولات لوازم خانگی پانزده و نیم میلیون دستگاه بوده است و بر اساس آمار رسمی وزارت صمت سالانه بیش از سیصد میلیون دلار ارزش صادراتی کالای لوازم خانگی می‌باشد.

این فعال اقتصادی گفت: علی رغم شرایط نامساعد مبادلات ارزی و فرآیند تامین و تخصیص آن، عدم وجود اتصال سیستماتیک و نظام مندِ صنعتگران با اقتصاد و بازار جهانی و قاچاق، تامین بازار داخل به خوبی صورت می‌گیرد که توانمندی صنعت لوازم خانگی را نشان می‌دهد.

وی اظهار کرد: بیش از بیست برند از لوازم خانگی ایرانی دستاوردهای خود را به نمایش گذاشته‌اند و برخی از برندها در گروه‌های کالای غیرانرژی‌بر دومین برند دنیا هستند که باعث افتخار است.

براتی گفت: هدف صادراتی محصولات لوازم خانگی ایران ابتدا افزایش صادرات به بازار چهارصد میلیونی منطقه و سپس صادرات به اقصی نقاط جهان است.

معاون برنامه ریزی انجمن صنایع لوازم خانگی افزود: قوانین، مقررات و نحوه مبادلات تجاری با سایر کشورها و بازارهای بالقوه و بکر برای صادرات محصولات لوازم خانگی نیازمند اصلاح و بازنگری و کمک اکید مسئولان و متولیان امر است.

وی رتبه ایران در بازارهای صادراتی محصولات لوازم خانگی را متناسب با گروه کالایی متفاوت دانست و گفت: تولیدات برندهای مطرح دنیا در انواع گروه‌های کالایی بازارهای بین المللی را در دست دارند ولی جهت‌دهی کلان این صنعت برای تولیدکنندگان و فعالان صنعت لوازم خانگی ایرانی کیفی سازی است.

براتی قیمت‌گذاری دستوری، تامین و تخصیص ارز و کالای قاچاق را سه چالش اصلی صنعت لوازم خانگی برشمرد و خاطرنشان کرد: طی دو سال اخیر مولفه‌های مرتبط بر چرخه تولید از ابتدا تا انتها و قیمت تمام شده یک محصول افزایش یافته است و با توجه به اینکه به دلیل تحریم‌ها بازارهای صادراتی محدودی را هدف داریم، قیمت‌گذاری دستوری گریبان واحدهای تولیدی را می‌گیرد.

وی افزود: مزیت یک محصول و برند در بازار حساس کسب و کار و شرایط رقابتی چه در خارج کشور و چه در داخل کشور در انتخاب مخاطب از محصول با کیفیت است ولی کالای قاچاق، صنعت را با هجمه و خسارت مواجه می‌کند.

براتی گفت: انجمن و یازده کمیسیون تخصصی به عنوان بازوی مشورتی وزارت صمت آمادگی خود جهت ارائه راهکارهای مستند و علمی برای برون رفت از بحث قیمتگذاری دستوری را اعلام کرده است.

معاون برنامه ریزی انجمن صنایع لوازم خانگی معتقد است: با توجه به فضای رقابتی موجود بین محصولات ایرانی، تولیدکنندگان می‌توانند کسب و کار خود را مدیریت نموده و شرایط را به نفع مصرف‌کننده لوازم خانگی ایرانی ایجاد کنند.

فرشاد براتی در پایان از علاقمندان برای شرکت در بیست و چهارمین نمایشگاه بین المللی لوازم خانگی از تاریخ ۱۹ الی ۲۲ مردادماه دعوت به عمل آورد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا