اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارخودروصنعت و معدنصنعت ومعدن

معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت: پلیس بر آگهی‌های آنلاین فروش لاستیک هم نظارت کند

علیرضا شاه‌میرزایی توضیحاتی را درباره اقدامات انجام شده از سوی وزارت صمت برای کاهش قیمت لاستیک ارائه کرد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین)، علیرضا شاه‌میرزایی در جلسه مشترک با رئیس پلیس امنیت اقتصادی فراجا و شماری از تولیدکنندگان لاستیک برگزار شد، گفت:  اقدامات موثری در حوزه نظارت بر بازار تایر خودروهای سواری انجام شد و در نتیجه توانستیم قیمت‌ها را در این بخش کاهش دهیم. در این میان پلیس هم با توجه به اشراف اطلاعاتی کاملی که در حوزه صنوف و اماکن و فضای مجازی داشت اقدامات خوبی انجام شد و نقشی ویژه برعهده داشت که از آنان تشکر می‌کنم. اقدامات پلی در زمینه نظارت و برخورد با اقدامات سوداگرانه بسیار موثر بود.

وی با اشاره به برنامه‌های وزارت صمت برای کاهش قیمت لاستیک اظهارکرد: وزارت صمت برنامه‌هایی شامل افزایش تولید و همچنین افزایش موقت واردات به منظور کنترل قیمت‌ها در بازار را برعهده دارد. خب در یکی دو سال‌اخیر با توجه به افزایش تولید خودرو در کشور، یکسری کمبودها در میزان لاستیک به وجود آمد که بخش اعظمی از آن حل شد. در حال حاضر نیز عمده تایرهای کشور را تولیدکنندگان داخلی تامین می‌کنند. یکسری مشکلات هم در مورد قیمت‌گذاری دستوری وجود داشت که این‌ها منجر به این التهابات شده بود.

معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه در حال حاضر هم مشکلات مربوط به قیمت و … در مورد یک یا دو سایز لاستیک است و در دیگر حوزه‌ها مشکلی وجود ندارد. حتی در مورد برخی از سایزها فروش با قیمت کمتر از نرخ مصوب نیز انجام می‌شود. در هرصورت اما باید مشکلات مربوط به این یکی دو سایز لاستیک که جزو موارد پرتقاضا نیز محسوب می‌شود، رفع شود. مشکلاتی هم در حوزه تامین برخی مواد وجود داشت که این موارد نیز حل شده است.

شاه‌میرزایی با بیان اینکه در نظام توزیع هم باید نظارت انجام شود، گفت: اگر شرایط عادی باشد، نیازی نداریم که در هنگام خرید و فروش از خریدار کدملی و شماره پلاک دریافت شود. اما در حال حاضر برای جلوگیری از سودجویی و سوداگری در زمان خرید مدارک گرفته می‌شود و از سوی فروشنده در سامانه‌ای به ثبت می‌رسد. در این سامانه‌ شماره پلاک خودرو و کدملی خریدار ثبت می‌شود.

وی همچنین از فعالیت برخی از سایت‌های فروش نیز انتقاد کرد و گفت: برخی از همین سایت‌ها باعث افزایش قیمت شدند. در این سایت‌ها برخی افراد سودجو تحت عنوان آگهی و نیازمندی‌ها مواردی را برای فروش لاستیک آگهی کردند که دارای قیمت واقعی نبود و بالاتر از نرخ مصوب قرار داشت. پلیس در این زمینه همکاری خوبی دارد و نظارت بر سامانه‌های مجازی نیز انجام می‌شود.

معاون تجارت و خدمات وزیر صنعت، معدن و تجارت درپاسخ بر اینکه آیا نیازی به ارائه سند خودرو و … در هنگام خرید لاستیک وجود دارد، یا خیر اظهارکرد: اجبار مراجعه به سامانه برای فروشنده‌هاست. در این سامانه هم کدملی و شماره پلاک ثبت می‌شود و خریدار به این سامانه‌ها مراجعه نمی‌کند. این هم برای این است که ما بدانیم چه کسانی لاستیک خریده‌اند و مقابل سودجویی و سوداگری را بگیریم. نیازی هم به ارائه سند و … وجود ندارد. اگر در جایی چنین درخواستی شده احتمالا مربوط به واحدهای صنفی بوده که هنوز به سامانه متصل نشده بودند و به همین دلیل هم کپی این مدارک را نگهداری کردند تا بعدتر به طورکلی در سامانه وارد کنند.

شاه‌میرزایی درباره اینکه مردم چگونه می‌توانند از قیمت مصوب لاستیک در بازار با خبر شوند، گفت: در این خصوص باید به سامانه ۱۲۴ مراجعه کرده و در آنجا قیمت مصوب انواع لاستیک را مشاهده کنند./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا