اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتجارتصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنایع دستیصنعت و معدنصنعت ومعدن

مکاتبه وزیر صمت برای حل مشکل عبور موقت فرش‌های مرجوعی

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولیدآنلاین)، یکی از دغدغه‌های بسیاری از تولید کنندگان و صادر کنندگان فرش دستباف در زمینه خدمات پس از فروش فرش دستباف بوده که مشکلاتی را برای فعالان این عرصه ایجاد کرده است.

میرزازاده یکی از تولیدکنندگان و صادرکنندگان فرش دستباف در این باره می‌گوید: یکی از مشکلات صادرات فرش دستباف این است که اجازه ورود فرش ایرانی صادر شده به کشور‌های خارجی را برای خدمات پس از فروش به ایران نمی‌دهند.

وی ادامه داد: فرشی را که ۲۰ تا ۳۰ سال پیش صادر کرده ایم وقتی برای شستشو و رفو به ایران مرجوع می‌کنیم، اجازه ورود نمی‌دهند این امر باعث شده همه رفوگران ایرانی جذب ترکیه شده و میلیون‌ها دلار ارز به جای ایران، در ترکیه هزینه شود و از طرفی در ایران با کمبود رفوگر فرش دستباف مواجه شویم.

متولیان سابق مرکز ملی فرش ایران گفته بودند با صدور شناسنامه اصالت و هویت برای فرش دستباف ایرانی، از این پس به منظور ارائه خدمات پس از فروشِ فرش‌های مرجوعی، مشکلی نخواهیم داشت.

در واقع عبور موقت فرش‌های دستباف مرجوعی از جمله مشکلاتی در حوزه حقوقی و قانونی است که به صورت مقطعی کار‌هایی برای حل آن انجام شده، اما نیازمند رفع اساسی مشکلات است.

 اگر فرش دستباف در زمان صادرات دارای شناسنامه باشد برای خدمات پس از فروش و عبور موقت بر اساس شناسنامه دوباره می‌تواند به کشور وارد و خدمات پس از فروش بر آن اعمال شود، این موضوع برای فرش‌های جدید اجرا می‌شود، اما در مورد فرش‌های قدیمی که قبلا صادر شده، مصداقی ندارد.

 پس از تغییر و تحولات در مرکز ملی فرش ایران و قرار گرفتن آن در زیر مجموعه صنایع خلاق آقای عباس علی آبادی وزیر صمت در نامه‌ای به معاون اول رییس جمهور درخواستی در خصوص اصلاح آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی داده است.

در این نامه آمده است: نظر به جایگاه و اهمیت فرش دستباف ایرانی به لحاظ اشتغال زایی و ارزآوری و با توجه به بهره مندی از وجود استادکاران به نام و مطرح در کل کشور و با توجه به اینکه فرش دستباف، یک کالای سرمایه‌ای است، پس از صدور نیز نیاز به خدمات پس از فروش از جمله عملیات رفو، شستشو و رنگ برداری داشته و به دلیل مشکلات لزوم اخذ تضمین جهت ورود موقت اینگونه فرش‌ها علاوه بر فراهم آوردن زمینه مهاجرت استادکاران مرمت فرش دستباف به کشور‌های همسایه، عملاً صرفه اقتصادی برای استفاده از این ظرفیت بالقوه از بین رفته است. در صورت ارائه تسهیلات لازم برای تعداد زیادی از افراد مجرب که سالیان متمادی به این حرفه اشتغال داشته اند و اینک در کشور‌های ترکیه و پاکستان و … از توان و تجربه آن‌ها استفاده می‌شود امکان استمرار فعالیت در کشور فراهم شده و همچنین با ایجاد این تسهیلات امکان ورود موقت فرش‌های خارجی نیز میسر و درآمد ارزی مناسبی به همراه ایجاد اشتغال پایدار برای بخشی از اقشار جامعه فراهم خواهد شد.

گفتنی است: پیش از این، پیشنهاد الصاق یک تبصره به متن ماده ۷۵ آئین نامه اجرایی قانون امور گمرکی مبنی بر امکان ورود موقت فرش دستباف ایرانی با اخذ تعهد، به کمیسیـون اقتصادی دولت ارسال و در کمیسیون تخصصی مربوطه طرح موضوع شده، اما تا کنون نتیجه‌ای حاصل نشده است. 

هم اکنون با پیگیری مرکز ملی فرش و صنایع خلاق ایران، با ارسال نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت به معاون اول محترم رییس جمهور مبنی درخواست اصلاح آیین نامه اجرایی قانون امور گمرکی با ارایه پیش نویس برای حل مشکل ورود موقت فرش دستباف، اقدام و گام اجرایی مهمی در راستای حل مشکل یاد شده محسوب می‌شود.

لازم به ذکر است که فعالان صنعت فرش دستباف بار‌ها این نکته را گوشزد کرده‌اند که اصلاح نشدن این قانون و هزینه بالای ورود فرش مستعمل باعث شده تولیدکنندگان برای تعمیر و خدمات پس از فروش با مشکل مواجه و نیروی کار مرمت کار مجبور به مهاجرت به ترکیه شود که با اقدام یاد شده، این مشکل مرتفع می‌شود./صداوسیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا