اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخباربازاربانک ، بورس وبیمهبانک، بیمه و بورستجارتتشکلهاخودروصادرات و وارداتصنایع معدنیصنعت و معدنصنعت ومعدن

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران:کمبود ارز مانع اصلی واردات ماشین‌آلات معدنی

به گفته نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران هر چند سیاست‌ها بر نوسازی ماشین‌های معدنی قرار گرفته اما به دلیل کمبود منابع ارزی نمی‌توان ماشین‌آلات موردنیاز را وارد کرد و ماشین‌های تولید داخل نیز تنها نیاز واحدهای کوچک‌مقیاس را تامین می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)،محمدرضا بهرامن، نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران درباره آنچه تاکنون با هدف نوسازی ماشین‌آلات معدنی صورت گرفته گفت: ورود ماشین‌آلات معدنی ممنوع بود و این ممنوعیت سه سال تداوم داشت.

وی افزود: با توجه به اینکه استهلاک در بخش معدن بالاست و هر معدنی که راه‌اندازی می‌شود دست‌کم به چهار ماشین نیاز دارد، در این سه سال در استفاده از ماشین‌آلات معدنی مشکلات زیادی وجود داشت؛ بر همین اساس تشکل‌ها و سازمان‌های مربوط از جمله خانه معدن، ایمیدرو و معاونت معدنی وزارت صمت وارد عمل شدند و کمیته‌ای برای تامین ماشین‌آلات معدنی و نیازسنجی تمام ماشین‌آلات استخراج معادن و تولید مواد معدنی شکل دادند.

بهرامن ادامه داد: در همین راستا اقداماتی برای تولید ماشین‌آلات سبک صورت گرفت و اجازه واردات ماشین‌های سنگین نیز داده شد، با این حال شرایط ارزی کشور مناسب نیست و اگر این طور نبود امروز می‌توانستیم نوسازی ماشین‌آلات معدن و صنایع معدنی را به معنای واقعی اجرا کنیم.

نائب رئیس اتاق ایران تصریح کرد: اگر قرار است کشور رشد ۱۳ درصدی را در بخش معدن تجربه کند در حالی که رشد آن امروز حدود ۳.۵ درصد است به حرکتی برای تامین تجهیزات نیاز دارد. ماشین‌آلات تولید داخل می‌تواند نیاز واحدهای کوچک‌مقیاس را تامین کند اما در معادن بزرگ‌مقیاس ماشین‌آلات وضعیت مناسبی ندارند.

رئیس خانه معدن ایران همچنین اظهار کرد: سیاست‌های حکمرانی در بخش معدن این است که ماشین‌آلات به کشور وارد شود و این امر مستلزم این است که شرایط ارزی کشور بهتر از آنچه امروز هست باشد، تنها مانعی که بر سر راه واردات ماشین‌های معدنی و نوسازی آنها وجود دارد، نبود ارز است./ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا