اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتانرژیتجارتتشکلهاصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدنکشاورزی و صنایع غذاییکشاورزی وصنایع غذایی

نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند: رفتار محافظه‌کارانه هند در تجارت با ایران

نائب رئیس اتاق بازرگانی ایران و هند گفت: هند به دلیل ارتباطاتی که با امریکا و اروپا دارد در تجارت با ایران محافظه‌کارانه رفتار می‌کند به همین دلیل در یک دهه اخیر و در پی تشدید تحریم‌ها روابط تجاری ایران و هند کاهش پیدا کرد،

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید و اقتصاد)،  مهدی رنگ رونا، نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند درباره آخرین وضعیت تجارت دو کشور گفت: کشور هند به دلیل ارتباطاتی که با امریکا و اروپا دارد در تجارت با ایران محافظه‌کارانه رفتار می‌کند به همین دلیل در یک دهه اخیر و در پی تشدید تحریم‌ها روابط تجاری ایران و هند کاهش پیدا کرد، این در حالیست که پیش از اینها هند یکی از پنج مقصد اصلی صادرات کالاهای ایرانی بوده و از مشتریان سنتی نفت ایران به شمار می‌آمده است.

وی افزود: با این حال هنوز طرفین سعی بر حفظ ارتباط حداقلی دارند و تجارت دو کشور با دور زدن تحریم‌ها برقرار است و این  تجارت بیشتر با تهاتر کالا صورت می‌گیرد.

رنگ رونا اضافه کرد: صادرات غیرنفتی ایران به هند شامل محصولات پتروشیمی و محصولات کشاورزی به ویژه سیب درختی و خرما است، همچنین در سال ۱۴۰۲ با پیگیری وزارت جهاد کشاورزی توافقاتی برای ازسرگیری صادرات کیوی ایران به هند صورت گرفت.

نائب رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و هند در ادامه از چای، ‌برنج و موز به عنوان کالاهایی یاد کرد که به طور مستمر از هند به ایران وارد می‌شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان زنجان از هند به عنوان بازاری یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون نفری یاد کرد که نزدیکی جغرافیایی آن به ایران امتیاز مهمی در تجارت دو کشور محسوب می‌شود.

وی در توضیح بیشتر در این باره گفت: کالاهای ایرانی حتی با در نظر گرفتن زمان ماندگاری در بنادر حداکثر ۲۰ روزه به هند می‌رسند و کالاهایی که در بنادر آماده هستند تنها هفت روز با بنادر هند فاصله دارند، بنابراین اگر ایران تحریم نبود هند به دلیل جمعیت بالا و نزدیکی می‌توانست یکی از بازارهای قدرتمند صادرات کالاهای ایرانی باشد. افزون بر آنچه گفته شد ایرانی‌ها و هندی‌ها قرابت فرهنگی هم دارند.

وی همچنین خاطرنشان کرد: کشور هند عضو کشورهای گروه ۲۰ و در کنوانسیون‌های بین‌المللی عضو است و از اقتصادهای در حال رشد جهان به شمار می‌آید که در آینده نزدیک در عرصه‌های اقتصادی حضور قدرتمندی خواهد داشت./ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا