اخباربرگزیدهاقتصادتشکلهاتولید دانش بنیانجامعه و سلامتدارویی، آرایشی و بهداشتیشرکتهاصنعت و معدنصنعت ومعدن

نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران: از کمبود نقدینگی تا محدودیت در تبلیغات عمومی

مریم تاج‌‌آبادی عنوان کرد که کمبود نیروی کارشناسی در سازمان غذا و دارو موجب تاخیر در صدور پروانه ساخت برای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه دارو و زیست‌فناوری شده و کمبود نقدینگی و قیمتگذاری دستوری نیز باعث کوچک‌تر شدن این صنعت نوآور و فناور شده است.

مریم تاج‌‌آبادی عنوان کرد که کمبود نیروی کارشناسی در سازمان غذا و دارو موجب تاخیر در صدور پروانه ساخت برای شرکت‌های دانش‌بنیان حوزه دارو و زیست‌فناوری شده و کمبود نقدینگی و قیمتگذاری دستوری نیز باعث کوچک‌تر شدن این صنعت نوآور و فناور شده است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، نایب‌رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق تهران «کمبود نقدینگی»، «تاخیر در صدور پروانه‌های ساخت»، «محدودیت تبلیغات عمومی» و «قیمتگذاری دستوری» را به عنوان چهار مساله اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان دارویی به ویژه حوزه زیست‌فناوری برشمرد.

مریم تاج‌‌آبادی ابراهیمی با بیان اینکه پروبیوتیک‌ها از جمله محصولات حوزه زیست‌فناوری به شمار می‌‌آیند، توضیح داد: محصولات پروبیوتیک در کشورهای پیشرفته به دلیل نگرش پیشگیرانه‌ای که دارند، با استقبال بالایی مواجه شده است و معمولاً سازمان‌های نظارتی و سازمان‌های سلامت‌محور در این کشورها از مصرف این محصولات حمایت می‌کنند. از آن جهت که این محصولات نه‌تنها در پیشگیری از بیماری‌های عفونی که در پیشگیری از بیماری‌های غیرعفونی نیز نقش دارد.

او افزود: در ایران اما به‌رغم تلاش‌های بسیار زیادی که انجمن پروبیوتیک و شرکت‌های تولیدکننده برای آموزش و ترویج در این حوزه به کار بسته‌اند و به دلیل محدودیت در تبلیغات عمومی، شناخت کمی از کارکرد این محصولات در میان مردم شکل گرفته است. در واقع با وجود موقعیت مناسبی که ایران در کسب دانش فنی و تحقیقات در این حوزه به دست آورده، همچنان سرانه مصرف در ایران به نسبت سایر کشورها ناچیز است.

تاج‌آبادی سپس به مشکل کمبود نقدینگی در این صنعت اشاره کرد و گفت: مساله کمبود نقدینگی البته به شرکت‌های پخش که عمدتاً خصولتی هستند بازمی‌گردد. آنها در اغلب مواقع نمی‌توانند به موقع تعهدات خود را ایفا کنند و همین مساله سبب شده است که شرکت‌های دارویی به ویژه شرکت‌های حوزه زیست‌‌فناوری با مشکلات تامین مواد اولیه و چرخش مالی مواجه شوند.

 به گفته این عضو هیات نمایندگان اتاق تهران، مساله دیگری که این شرکت‌ها در سطح رگولاتوری با آن مواجه هستند، بحث به تعویق افتادن پروانه‌های ساخت و به تعویق افتادن صدور مجوزها برای ورود به بازار است. تاج‌آبادی در این باره توضیح داد: با توجه به اینکه محصولات تولید شده در این بخش نوآورانه بوده و اغلب برای اولین بار تولید می‌شوند، شاید به دلیل کمبود نیروی کارشناسی در سازمان غذا و دارو، صدور پروانه‌های ساخت آنها با تاخیر بسیار زیادی انجام می‌گیرد و این تاخیر، گاهی یک محصول دانش‌بنیان را از حیز انتفاع خارج می‌کند.  

او مساله دیگر فعالان حوزه دارویی و زیست‌فناوری را قیمتگذاری دستوری عنوان کرد و گفت: قیمت این محصولات نیز مانند سایر محصولات حوزه سلامت توسط سازمان غذا و دارو تعیین می‌شود و ما شاهد آن هستیم که قیمت‌گذاری‌ها با نرخ تورم هم‌خوانی نداشته و همین مساله سبب شده که این صنعت روزبه‌روز کوچک‌تر شود./اتاق بازرگانی تهران


.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا