اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتبازاربانک ، بورس وبیمهبانک، بیمه و بورستجارتصنعت و معدنصنعت ومعدن

نایب رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران: فعالیت‌های سوداگرانه عامل تقاضای غیر واقعی در بازار ارز

نایب رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه نرخ‌های غیر واقعی در بازار ارز با توجه به فعالیت‌های سوداگرایانه و تورم روانی به وجود آمده تاکید کرد که نهادهای نظارتی باید با فضاسازهای کاذب در بازار ارز برخورد کنند.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید و اقتصاد)، امین شاکری ، با بیان اینکه نرخ ارزی که نوسان لحظه‌ای دارد، نرخ رسمی و مورد تایید بانک مرکزی نیست، تصریح کرد: قیمت‌های موجود در بازار آزاد بر اساس نرخ کانال‌های تلگرامی و شبکه‌های اجتماعی تعیین می‌شود که موجب ایجاد فضای کاذب در بازار و تورم روانی شده است و وظیفه نهادها و دستگاه‌های نظارتی است که با این فضاسازی‌های کاذب و فعالیت‌های سوداگرایانه که موجب تورم و تقاضای غیر واقعی شده، برخورد قانونی لازم را داشته باشند.

به گفته وی بانک مرکزی به عنوان سیاست‌گذار پولی کشور، باید مقتدرانه در بازار ارز ورود کند و نسبت به این نرخ‌های غیرواقعی بازار واکنش نشان بدهد و همچنین ضمن مقابله با این نرخ‌های کاذب، به تقاضاهای واقعی بازار نظیر نیاز تجار و واردکنندگان، نیاز درمانی، دانشجویی و غیره پاسخ مناسب و به موقع دهد.

نایب رئیس کمیسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه بخش عمده‌ای از رشد اخیر نرخ ارز در بازار آزاد به دلیل هجوم سرمایه‌های خرد و نقدی مردم برای تبدیل دارایی خود به ارز برای حفظ ارزش پول در مقابل نرخ تورم است، تصریح کرد: تقاضاهای کاذب فعلی در پی انتظارات تورمی ایجاد شده است. با این حال اکنون ارز مورد نیاز تجار و فعالان اقتصادی با نرخ رسمی در مرکز مبادله ارز به عنوان نهاد اصلی ارزی کشور در حال تأمین است و نرخ‌های رسمی تجارت کشور بر اساس نرخ این سامانه است. پاسخگویی به موقع و شفاف مرکز مبادله ارزی نقش به سزایی در مقابله با فعالیت‌های دلالی و سوداگرایانه بازار ارز دارد.

وی در پایان تاکید کرد که دولت می‌تواند با اعمال ابزارهای مالی حکمرانی اقتصادی نظیر تفکیک حساب‌های تجاری و شخصی، اجرای دقیق مالیات بر عایدی سرمایه CGT و تدوین و اجرای مالیات بر مجموع درآمد PIT، ساماندهی پایانه‌های پرداخت بی‌هویت، اصلاح آیین نامه کفایت سرمایه بانک‌ها به عنوان مبنای خلق پول بانک‌ها و اصلاح ساختار بودجه عمومی کشور به عنوان یک شاخص مالی مهم و هدایت نقدینگی کشور به سمت بازارهای مولد اقتصادی و مشارکت آنان در پروژه‌های زیرساختی و زیر بنایی کشور تاثیر مهمی در کنترل تورم و کاهش نرخ ارز داشته باشد./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا