اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخباربازارتجارتتشکلهاصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدن

نخستین آیین نکوداشت پیشکسوتان صنعت نوشت‌افزار برگزار شد؛افتخار به تولید ملی نتیجه تلاش پیشکسوتان و همت جوانان کشور است/ مسیر ناهموار تولید پس از یک دهه شعار حمایت از تولید

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صنعت نوشت‌افزار در نخستین گردهمایی فعالان این صنعت، ضمن تقدیر از پیشکسوتان، از برخی سیاست‌های دولت در قبال تولیدکنندگان انتقاد و اظهار کرد: بیش از یک دهه محور اصلی شعار سال که از سوی رهبر انقلاب نامگذاری می‌شود، مبنی بر حمایت از تولید است اما این مسیر همچنان ناهموار و با موانع روبروست

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین)، محمودرضا صنعتکار، افزود: پس از یک دهه شعار حمایت از تولید، گاهی خواسته یا ناخواسته موانع زیادی با تصمیمات دفعی و غیر کارشناسی برخی از نهادهای دولتی مقابل تولیدکنندگان و صنعتگران قرار می‌گیرد، به‌گونه‌ای که انگار جای تولید و تورم عوض شده است!

وی با انتقاد از برخی سیاست‌های وزارت صنعت، بانک مرکزی، وزارت دارایی و غیره، تصریح کرد: در حالی که وزارت صنعت به عنوان تسهیلگر باید حامی تولید باشد انا متاسفانه به این وظیفه ذاتی خود به درستی عمل نمی‌کند و تولیدکنندگان هر روز با مشکلات جدیدی مواجه می‌شوند.

صنعتکار از دخالت‌های بانک مرکزی در امور تولید نیز انتقاد کرد و گفت: چرا تولیدکنندگانی که توانایی تامین منابع ارزی را برای واردات مواد اولیه دارا هستند حتما باید از طریق بانک مرکزی اقدام کنند؟ این انحصار برای بانک مرکزی خواسته یا ناخواسته موجب افزایش نرخ تورم در بخش تولید می‌شود.

وی افزود: تا زمانی که بانک مرکزی در امور صنعت و تولید دخالت نمی‌کرد، بهای ارز روان‌تر بود و بازرگانان و واردکنندگان کالاها نیز با استفاده از توان خود تحریم‌ها را هم به خوبی دور می‌زدند و مواد اولیه صنایع را فراهم می‌کردند.

رییس هیات‌مدیره انجمن صنفی کارفرمایی صنعت نوشت‌افزار، ادامه داد: از این مشکلات که بگذریم، قطعی گاز و برق هم به چالش دیگری برای صنایع تبدیل شده و تولیدکنندگان برای ادامه تولید باید با وزارت نیرو و نفت به تفاهم برسند.

این فعال صنعت نوشت‌افزار، تصریح کرد: در چنین شرایطی چگونه باید انتظار رونق تولید داشته باشیم، در حالی که برخی قوانین دست و پاگیر برای صنایع وجود دارد و یا دستورالعمل‌های قانونی به درستی اجرا نمی‌شوند!

وی همچنین از رویکرد ممنوعیت واردات نیز انتقاد کرد و گفت: ممنوعیت واردات به بهانه حمایت از تولید، به بازرگانان و تجار آسیب می‌زند و ما خواهان واردات قانونمند، به‌موقع و متناسب با نیازهای داخلی هستیم. واردات قانونمند موجب افزایش رقابت در بازار می‌شود و کیفیت تولید داخل را ارتقا می‌دهد.

صنعتکار، ادامه داد: در بخش مالیات‌ها هم متاسفانه از بخش تولید مالیات چند برابری تحت عناوین مختلف دریافت می‌کنند اما بر بخش واردات غیر مجاز و کالاهای تقلبی ئ قاچاق نظارت دقیقی انجام نمی‌شود.

وی در ادامه به برخی مزیت‌های تولید صنعت نوشت‌افزار نیز اشاره و اظهار کرد: بازار ۸۵ میلیون نفری داخل، نیروی کار ارزان، بازار مصرف کشورهای منطقه، تحریم‌های روسیه و افزوده شدن این بازار صادراتی، موقعیت استراتژیک ایران و همسایگی با ۱۵ کشور ازجمله مزایای این صنعت به شمار می‌رود.

صنعتکار همچنین از فعالان صنعت نوشت‌افزار خواست تا به دانش روز در بخش تبلیغات، برندسازی و شناخت بازارهای صادراتی اقدام کنند و افزود: فعالان این حوزه باید از شیوه سنتی خارج شوند و با ارتقای کیفیت محصول و شناخت رقبا وارد بازارهای صادراتی شوند.

تولید بدون صادرات‌ رو به افول می‌رود

در ادامه این همایش، عزت‌الله اکبری تالارپشتی، رییس کمیسیون صنایع مجلس، سخنانی ایراد کرد و از حمایت این کمیسیون نسبت به تولیدکنندگان صنعت نوشت‌افزار در لایحه بودجه ۱۴۰۳ که قرار است بزودی توسط دولت به مجلس ارایه شود، خبر داد.

نماینده تهران در مجلس، اظهار کرد: دولت بزودی لایحه بودجه سال آینده را تقدیم مجلس می‌کند. در همین راستا، کمیسیون صنایع نشستی را با نمایندگان انجمن‌ها و اتحادیه‌ها برگزار می‌کند تا آرای آنها را در این بخش از لایحه بگنجاند.

وی افزود: البته در این زمینه نیاز چندانی به قوانین جدید نداریم و مصوبات دولت کفایت می‌کند. در اقتصادی که با توسعه موازن همراه باشد، همه بخش‌ها رشد می‌کنند.

اکبری تالارپشتی، ادامه داد: در دنیای کنونی، تولید صادرات‌محور قابلیت ماندگاری و رشد دارد و تولید بدون صادرات، افول می‌کند و از رقابت در عرصه جهانی بازمی‌ماند.

وی از بخش خصوصی خواست تا از عضویت ایران در پیمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی مانند بریکس و شانگهای، برای ورود به بازارهای جهانی و تولید صادرات‌محور استفاده کنند و گفت: به‌عنوان خدمتگزار مردم، در این بخش از هرگونه کمکی به صنایع فروگذار نخواهم کرد.

رییس کمیسیون صنایع مجلس، افزود: برای برون‌رفت از چالش‌های اقتصادی و ارتقای تولید و صادرات، بخش خصوصی فرهیخته، توانمند و پرتلاش‌ ما هنر دور زدن تحریم‌ها را داراست و مجلس هم از آنها حمایت می‌کند.

تاریخ شفاهی صنعت نوشت‌افزار ایران باید تهیه و تدوین شود

علی آقامحمدی، رییس گروه اقتصادی دفتر مقام معظم رهبری و عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، دیگر سخنران این همایش بود. وی از هیات‌مدیره انجمن صنفی صنعت نوشت‌افزار خواست تا تاریخ شفاهی این صنف را تهیه کنند و گفت: مباحث مطرح شده نشان می‌دهد که تاریخ شفاهی برای این صنعت بسیار مهم است و باید تهیه شود.

وی افزود: جوانانی که می‌خواهند وارد این صنف و صنعت شوند باید تاریخ شفاهی آن را بخوانند و بدانند که بر اساس گفته بزرگان این صنعت، مشتری، همه دارایی یک فروشنده است. تاریخ شفاهی در دنیا رواج دارد اما متاسفانه در ایران هنوز جا نیفتاده است.

آقامحمدی تصریح کرد: نگاه بازار ما به مشتری، نگاه مادی صرف نیست و مشتری را طرف معامله می‌داند که در کسب و کارها بسیار مهم است. همچنین شاگردپروری، مولفه مهم دیگر در بازار مااست و گاهی شاگرد از استاد پیشی می‌گیرد اما استاد مانع پیشرفت او نمی‌شود.

وی بهترین نوع نوشتن را بازنویسی و ساختن خود دانست و گفت: خودنویسی و خودسازی، بهترین اثر ماندگار است و این آیین و روش نیکو از بزرگان کسب و کارهای سنتی ما به جا مانده است و باید آن را حفظ کنیم و اشاعه دهیم.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، به فعالان صنعت نوشت‌افزار، وعده داد که هیچ کدام از خواسته‌های صنفی آنها نادیده گرفته نمی‌شود و بر زمین نمی‌ماند. وی گفت: با همکاری دولت و مجلس، برای رفع موانع تولید و صادرات تلاش می‌کنیم.

آقامحمدی از تولیدکنندگان خواست تا در گام اول برای جهانی شدند، بازارهای منطقه‌ای را هدف قرار دهند و افزود: ایران بزرگ از مصر گرفته تا چین را باید بازار اقتصادی خود بدانید در این اینجا بحث خاک مطرح نیست بلکه اقتصاد را باید در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: چشم‌انداز صادراتی شما نباید تنها به آسیای جنوب غربی باشد بلکه منطقه اوراسیا و شرق آسیا را هم در تجارت آزاد مد نظر قرار دهید. باید یک هسته تجاری تشکیل دهید و اندازه بازارهای خود را بزرگ‌تر کنید. در بازارهای بزرگ، رقابت‌های منفی از بین می‌رود و محصول بی‌کیفیت هم جایی ندارد.

صنعت نوشت‌افزار راه خود را پیدا کرده است

مونا ابروفراخ، مدیرکل دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت‌افزار وزارت صنعت نیز در ادامه این همایش، ضمن تقدیر از فعالان صنعت نوشت‌افزار، تصریح کرد: موانع برای تولید و صادرات به ویژه در دوره تحریم‌ها زیاد است اما به همت مردان و زنان پرتلاش و توانایی بخش خصوصی موانع را پشت سر گذاشته‌ایم.

وی افزود: در ۲ سال گذشته با تشکیل کارگروه توسعه ملی بخش زیادی از مطالبات صنایع را پیگیری کرده‌ایم و این روند همچنان ادامه دارد. تدوین برنامه راهگشای صنعت برای اولین بار حاکی از این است که صنعت نوشت‌افزار راه خود را پیدا کرده است و متناسب با ساختار برای تولید بیش‌تر حرکت می‌کند.

ابروفراخ، اظهار کرد: رویکرد محتواسازی در صنعت نوشت‌افزار اهمیت بالایی دارد و فارغ از اعداد و ارقام در حوزه ارزشگذاری که متاسفانه در جایی ثبت نشده اما برنامه راهبردی آن در راستای ارتقای فرهنگ ایرانی اسلامی با اثرگذاری در منطقه دیده شده است.

وی گفت: افزایش حجم تولید با استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا برای تکمیل زنجیره تولید در صنعت نوشت‌افزار باید جایگزین مونتاژ شود. بر همین اساس تکنولوژی نانو و رشد سرمایه‌گذاری در این صنعت و تلاش برای رسیدن این تشکیلات صنفی به جایگاه واقعی با حمایت وزارت صنعت در صدر برنامه‌ها قرار دارد.

تقدیر از بزرگان صنعت و گرامیداشت مقام پیشکسوتان فقید

گفتنی است؛ در نخستین آیین نکوداشت پیشکسوتان و گردهمایی فعالان صنعت نوشت‌افزار کشور که عصر پنجشنبه ۲۵ ابان‌ماه با حضور جمعی از مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس و اعضای انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان نوشت‌افزار و فعالان این صنعت در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد، از بزرگان، تولیدکنندگان و فعالان این صنعت تقدیر به عمل آمد. همچنین مقام پیشکسوتان فقید این صنف نیز گرامی داشته شد./ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا