اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتشکلهاتولید+دارویی، آرایشی و بهداشتیصنعت و معدنهمایش و نمایشگاهویدئوچند رسانه ای

نخستین همایش تولیدات بدون کارخانه “کازموپرایوت” برگزارشد+ ویدئو و تصاویر

نخستین همایش تولیدات بدون کارخانه در تاریخ 18 مهر ماه 1402 با حضور بیش از 860 نفر از فعالین صنعت آرایشی، بهداشتی و عطریات کشور برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، این همایش به همت انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان آرایشی ، بهداشتی و عطریات کشور در سه بخش سخنرانی، پنل ، پرسش و پاسخ و تقدیر از از کارآفرینان و پیشکسوتان این صنعت برگزارشد.

در ابتدای این مراسم دکتر موسی احمدزاده،دبیر علمی همایش و نایب رئیس انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان محصولات آرایشی ، بهداشتی و عطریات کشور گزارشی از روند برگزاری این همایش و همچنین تشکیل انجمن تولیدکنندگان بدون کارخانه ارائه کرد و از برگزاری دومین همایش پرایوت لیبل در بهمن امسال در جزیره کیش خبر داد.

سپس دکتر محمدرضا بحیرایی، رئیس انجمن تولیدکنندگان و واردکنندگان صنعت آرایشی، بهداشتی و عطریات کشور ضمن انتقاد از ممنوعیت واردات محصولات آرایشی و بهداشتی گفت: این اتفاق در پی یک بخشنامه تحمیلی از سوی وزارت صمت وقت و با وجود مخالفت وزارت بهداشت و فعالین این صنعت در سال ۹۷ صورت گرفت که باعث آسیب بدنه دولت به ویژه سازمان های بهداشتی از جمله سازمان غذا و دارو و به تعطیلی کشاندن بسیاری از واحدها و بیکاری تعداد زیادی از افراد شد.

مدیرعامل گروه طناز گستر آسیا با اشاره به آسیب وارد شده به این صنعت از سرخوردگی و بی انگیزه شدن بسیاری از فعالین این صنعت در سالهای گذشته یاد کرد و گفت:امروز در دنیا بسیاری از برندهای بزرگ صاحب کارخانه نیستند و در اروپا و آمریکا کارخانه هایی هستند که بالک سازهستند یه کارخانه ای هم هستن که فیلینگ می کنند ممکن است یک کارخانه ای کار پنجاه تا شصت تا برند رو انجام دهد.

وی افزود: هیچ وقت نه به لحاظ محیط زیستی نه به لحاظ اقتصادی صرف نمیکند که هر کسی که یک برند دارد، یک کارخانه هم بزند این مسئله ای است که دنیا به ما آموخته و ما هم به آن پیوستیم .

بحیرایی خاطرنشان کرد: بنده به عنوان عضو کوچک این صنعت افتخارم این است که فکر می کنم جزو اولین نفر ها بودم که این کار را شروع کردم.

وی با اشاره به مشکلات این صنعت گفت: ما به لحاظ فرهنگی در خصوص آرایشی بهداشتی با موانع زیادی مواجهیم بدین معنی که محصولات این صنعت را به چشم یک کالای لوکس غیر واجب نگاه می کنند در صورتی که اینگونه نیست و محصولات آرایشی بهداشتی کالای سلامت محورهستند که در خصوص پیشگیری موثر هستند و توجه به آن باعث پیشگیری از بیماری ها می شود و به طبع از درمان ارزان تر است.

بحیرایی از لزوم توجه بیشتر دولت به صنعت آرایشی و بهداشتی به عنوان صنعتی که در بهداشت و سلامت جامعه تاثیر گذار است، یاد کرد و افزود: متاسفانه به خاطر واردات قاچاق هزینه های زیادی هم برای صنعت و هم برای سازمان غذا دارو به وجود آمده است و سازمان غذا دارو در ۱۵ سال گذشته بسیار با نظم و سییستماتیک جلوی قاچاق و ورود اجناس تقلبی و بی اصالت را گرفته بود و همه چیز طبق یک اصولی در حال انجام بود. ولی با ایجاد یک اشکال در صنعت و ممنوعیت واردات اکنون این کار به درستی صورت نمی گیرد و بودجه دولت بیشتر صرفه درمان نی شود و مصرف دارو نیز بالاتر شده است.

رئیس هیئت مدیره تولیدکنندگان و واردکنندگان انجمن صنایع آرایشی و بهداشتی کشور افزود: مواد شوینده و بهداشتی از بدو تولد که کودک به مادر می رسد تا زمان مرگ که در آرامستان قرار می گیرد همراه انسان است و محصولاتی هستند که در طول زندگی همراه مصرف کنندگان است پس بسیار از اهمیت ویژه ای برخوردار است و به سلامت و عمر ما بستگی دارد و واقعا نباید اینگونه با مظلوم واقع شود.

مدیرعامل شرکت طناز گستر آسیا در ادامه گفت: در بحث کارآفرینی طبق آماری که در انجمن داشتیم حدود بیست و پنج هزار نفر بیمه مستقیم داشتیم و چهل و پنج هزار نفر غیر مستقیم در این صنعت اشتغال داشتند که با اعلام ممنوعیت واردات اکثرا بیکار شدند و اگر این صنعت Out source یا تولید بدون کارخانه خوشبختانه به کار برگشتند و چراغ شرکت ها روشن شد و در اقتصاد خانواده هایی که حقوق بگیر در این صنعت بودند این یک اتفاق بزرگ بود که دوباره به کار برگشتند و خوشبختانه در حال حاضر نیز ظرفیت اشتغال بیشتر در این صنعت زیاد است

بحیرایی خواستار بازنگری قوانین موجود شد و افزود: قوانین فعلی بعضا در سال های دور سال ۱۳۴۲ وضع شده و با دوران فعلی همخوانی ندارد و در اینجا نقش مجلس کلیدی است .

این کارآفرین کشور خاطرنشان کرد: صنعت آرایشی در بخش درمان کمک بزرگی به حلقه ی درمان چه به لحاظ اقتصادی چه به لحاظ علمی و طبی می کند و جا دارد که دولت وزرای مربوطه جناب آقای رئیس جمهور یک نگاه اساسی و بنیادی به این موضوع داشته باشند متاسفانه تا اسم آرایشی بهداشتی می آید امسئله را از اولویت خارج می کنند .

بحیرایی گفت: مگر ما می توانیم به مردم القا کنیم شما چیزی را که ما می خواهیم استفاده کنید و همه باید لباس مشکی بپوشید ، هر کسی رنگ دلخواه خودش رادارد . در صنعت آرایشی نیز ما به کشورهای دیگر هم کالا می فروشیم اما کسانی که که واردات را بستند باید بدانند این صنعت در زمانی رشد کرد که رقابت تولید و واردات شکل گرفت . پس واردات دشمن تولید نیست و باید فرهنگ سازی شود و از نظر فرهنگی روی این موضوع کار شود .

بحیرایی از ایجاد استراتژی در این صنعت و مقابله با کالای قاچاق و تقلبی را خواستار شد . گفت: اغلب محصولات موجود خارجی در بازار به صورت تقلبی و یا قاچاق هستند که هزینه درمان را بالا می برد و راه مقابله با آن نیز آزادسازی واردات است.

وی افزود: اگر واردات آزاد شود با توجه به رونق صنعت آرایشی و وجود محصولات با کیفیت ایرانی در بازار برندهای ایرانی مشتری وفادار خود را حفظ خواهند کرد و رقابت کالای داخلی و وارداتی کمک زیادی در بخش تولید نیز ایجاد خواهد کرد.

در ادامه دکتر مهدی پیرصالحی با اشاره به سخنان رئیس هیئت مدیره انجمن آرایشی و بهداشتی مبنی بر اینکه این محصولات از ابتدای تولد تا انتها نیاز به شوینده ها و کمهای بهداشتی هست، گفت: بحث صنعت آرایشی به خودی خود از اهمیت خاصی برحوردار است چرا که زیبایی یکی از نیازهای اولیه انسان هاست همه علاقمندند زیبا وخوشبو باشند به همین علت از نیازهای اساسی جامعه هست وهر کاری بکنیم نمی توانیم این را حذف بکنیم.

وی با بیان اینکه استفاده از رنگ و مواد آرایشی از قدیم مورد استقبال جوامع بوده، بیان کرد: با پیشرفت علم امروز استفاده از این وسایل افزایش پیدا کرده و متاسفانه در جامعه اهمیت ندادن به بحث آرایشی و بهداشتی باعث این می شود که جامعه را به سمت مصرف کالاهای قاچاق و تقلبی سوق دهیم و که موجب می شود سلامت را به خطر بیاندازد.

وی با انتقاد از قاچاق محصولات و عدم جلوگیری از ورود محصولات تقلبی به کشور گفت: محصولات آرایشی تقلبی اثرشان را فوری نشان نمی دهند در مصرف بلند مدت آسیب خودشان را به سلامت جامعه می زنند و هزینه های سلامت را بالا می برند لذا حتما مسئولین باید در این خصوص فکر اساسی کنند برای اینکه هم بتوانیم جامعه شاداب تری داشته باشیم و هم از آسیب به جامعه جلوگیری بکنیم .

رئیس اسبق سازمان غذا و دارو گفت: رهبری امسال را سال مهار تورم و رشد تولید نام گذاری کردند من دوست داشتم که از وزارت صمت و وزارت بهداشت هم دوستان تشریف بیاورند از نزدیک با صدای صاحبین صنایع را بشنود و توضیح دهند چه کاری را برای تحقق شعار سال و حمایت از تولیدکننده انجام داده اند .

وی با مثبت ارزیابی کردن بحث تولید بدون کارخانه گفت: بحث تولید قراردادی فرآیند خوبی است که حتما باید این شرکت ها به رسمیت شناخته شوند و باید به این شرکت ها کمک شود تا بتوانند محصولات بهتر و بیشتری را تولید کنند.

پیرصالحی افزود: در بحث دارو و مکمل ها این فرایند تولید قراردادی از سال ۱۳۸۴ در دارو و مکمل شروع شد وبه عنوان تولید قراردادی خیلی از کارخانجات که ما ظرفیت خالی خود را در اختیاره کسانی قرار دادند که فرمولاسیون های دارویی داشتند و این داروها تولید شد امروز به جایی رسیدیم که در بحث مکمل ها یا داروها ما کارخانجاتی را داریم که هیچ برندی برای خودشون ندارند یعنی کاری که برای آرایش بهداشتی در دنیا خیلی رواج دارد امروز در مکمل ما برخی کارخانه ها هستند که فقط برای دیگران تولید می کنند یعنی کارخانه ای تاسیس شده بدون اینکه قصد داشته باشد برای خودش برندی را تولید کند.

وی ادامه داد: در بحث آرایشی و بهداشتی نیز این یک موقعیت خیلی خوب هست که به سمت یک تولید خوب پیش میرود .

او با اشاره به چالش صدور کارت بازرگانی برای شرکتهای بدون کارخانه در بخش دارو گفت: در حوزه آرایشی بهداشتی هم من فکر می کنم دوستان باید این پیگیری ها را با وزارت صنعت و اتاق بازرگانی داشته باشند که این کار انجام شود. مزیت های زیادی در تولید قراردادی هست چه استفاده از ظرفیت خالی کارخانجات چه تاسیس کارخانجاتی که فقط برای این کار تاسیس شده باشند، حتما هزینه های سربار برای تولید پایین می آید و باعث مزیت های رقابتی شرکت ها می شود.

پیر صالحی گفت: شرکت هایی که نوپا هستند حتما باید در انتخاب محصول خودشان خیلی هوشمندانه عمل کنند و با توجه به اینکه بازار آرایشی بازار کاملا رقابتی هست حتما محصولاتی که نوآورانه باشد بازار بهتری را پیدا خواهد کرد. حتما در فرمولاسیون و انتخاب مواد اولیه باید دقت های خاص خودشان را داشته باشند. برای اینکه محصول ایرانی که تولید می شود قابلیت رقابت داشته باشد. قابلیت از لحاظ کیفیت و از لحاظ سلامت تمام آن تاییدیه ها را بتواند بگیرد و مصرف کننده اعتماد لازم را پیدا کند .

وی افزود: ما هنوز نیاز داریم که مصرف کنندگان به کالای ایرانی اعتماد کنند و یک مشکل بزرگی که ما در زمینه واردات داریم قاچاق هنوز ادامه داره این هم باید حتما فرهنگسازی شود که قاچاق هم به سلامت و هم به اقتصاد ضربه می زند.

در جامعه باید این حس ایجاد شود که کالای ایرانی کالای با کیفیت است و ما تا زمانی که کالای با کیفیت نسازیم نمی توانیم مردم را اجبار بکنیم الزام بکنیم با بستن درها مردم به سمت بازار قاچاق سوق داده می شوند، باید جنس خوب را تولید بکنیم در کنار آن کالای وارداتی در بازار باشد و بتوانیم آن موقع بازار خودمان را داشته باشیم.

پیرصالحی تصریح کرد: کارهای خوبی دربرندینگ در حال انجام است اگر به شرکت ها بها داده شود اگر آنها را قابلیت رقابتی برایشان ایجاد کنیم می توانند برندهایی تولید کنند که در منطقه یا در بازار جهانی نقش داشته باشیم .

وی افزود: متاسفانه نقش ما در صادرات کم هست ما عمده بازار ایران راداریم و حالا یه معضل بزرگ شاید بحث تحریم ها و بحث مسائل سیاسی باشد که آنرا سیاستمداران باید حل کنند اما حتما باید ما هم روی برندینگ و بازاریابی های بین المللی کار کنیم برای اینکه بتوانیم به بازار منطقه راه پیدا کنیم ولی همه این ها نیاز دار مساعدت بخش های دولتی است یعنی ما باید اول رقابت رادر داخل کشور به رسمیت بشناسیم بحث های کیفی را به شدت سخت گیر باشیم ولی از طرف کمک بکنیم برای افزایش تولید برای اینکه بتوانیم محصولات خوبی را در بازار داشته باشیم

در ادامه این همایش دکتر علیرضا کیانی آذربایجانی نایب رئیس انجمن صنایع شوینده گفت: همگی به واسطه مدل حکمرانی در کشور، در زمینه سیاست افرادی چابک شده‌ایم و مسایل را بررسی می کنیم و تلاطمات سیاسی را زیر نظر داریم، زیرا مسایل سیاسی در مدت زمان کوتاه آثار خود را نشان می دهد، اما تلاطمات اقتصادی به سادگی قابل تشخیص نیستند و در برخی موارد باعث آسیب پذیری می‌شود.

کیانی بیان کرد: وضعیت اقتصادی جهان مانند سابق نیست و در حال تحولات زیادی است. تا پیش از این سابقه نداشته فدرال رزرو به جایی برسد که نتواند علی رغم افزایش در نرخ بهره ، نرخ تورم را پایین بیاورد.

وی گفت: در کشور با اقتصاد پر از سوال مواجه هستیم ولی امید دارم که وضعیت به زودی رو به بهبودی خواهد رفت.

کیانی در ادامه افزود: بانک ۱۲۷ همت بابت سپرده ها سود می‌دهد و در روز ۵۸۰۰میلیارد تومان نقدینگی خلق می‌شود و امسال دولت باید ۱۸۵همت اوراق بفروشد که ۲۶همت آن در شش ماهه اول فروخته شده است و این فشار سنگینی بر نقدینگی شش ماه دوم سال می‌آورد.

وی عنوان کرد: شواهد دیگر اقتصادی، نشان از لزوم تغییر دارد و اگر برای مشکلات برنامه های چابک و پیش بینی‌های لازم صورت نگیرد تمام افرادی که ما افتخار داریم دراین صنف مشغول به فعالیت هستند ادامه مسیر برایشان مقدور نخواهد بود و عده‌ زیادی نیز حذف خواهند شد.

کیانی در ادامه اظهار کرد: این چابکی در قالب چند موضوع انجام می گیرد که مهم ترین آن ادغام و تفکیک (M&A) می‌باشد، Merger & Acquisition و برون سپاری تنها راه حل های نجات در این زمینه است. مخاطرات اقتصادی نه تنها برای ایران بلکه برای دنیا به جایی رسیده است که ثبات مانند قبل معنا ندارد به همین دلیل استراتژی های بلند مدت در دنیا رنگ باخته و الان موعد هوشمندی است و موفقیت های قبلی ضامن موفقیت های آتی نخواهد بود.

این کارآفرین گفت: بزگترین کارخانه آرایشی ایران را با ۴۴۰۰۰ متر و با تکمیل ترین ماشین آلات احداث کردم که طبق بررسی که انجام شد در یک لحظه برند تولیدی و چه برند وارداتی ما بالاترین سهم بازار را داشت ولی الان بخواه تصمیم بگیرم به دنبال تغییر رویه می روم.

وی افزود :در حال حاضر حدود۲/۲ برابر نیاز کشور ظرفیت تولید وجود دارد و اساسا نقدینگی به مجموعه های تولیدی فشار خواهد آورد پس در این شرایط به دنبال فیکسست نبوده و شرکت ها باید با یکدیگر ادغام شوند و این ادغام حتی میتواند منجر به مذاکرات قوی تر با بازار سرمایه و بانک‌ها گردد.

با بررسی بازدهی بازار از ابتدای سال پی خواهید برد که با وجود تمام مشکلات بازدهی عموم بازارها از بازدهی بازار لوازم آرایشی و بهداشتی پایین تر بوده است.

کیانی افزود: با برون سپاری نیز می توان به بازدهی بالایی رسید، وقتی یک مجموعه از امکانات آب، برق و گاز بهره‌مند است شما نیز از مزیتتون در مارکتینگ استفاده کنید و به فکر صادرات باشید. ادغام و تولید بدون کارخانه در صادرات قوی تر بسیار موثر است.

وی در خصوص ارتباط بین الملل ابراز امیدواری نمود و گفت: بسیاری از روابط رو به بهبودی است و تا حدود زیادی موضوع بالک حل شده است، ولی مادامی که تولیدکنندگان در هر صنفی بخواهند مانند گذشته در یک مسیر ثابت عمل کنند امیدی به بقا نداشته باشند مخصوصا در صنعت آرایشی و بهداشتی که تحولات بسیار سریع تر است.

بیش از ۹۵ درصد این صنعت در اختیار بخش خصوصی است که کمک بزرگی برای دولت محسوب می‌شود.

گفتنی است در پایان این مراسم از کارآفرینان و پیشکسوتان صنعت آرایشی،بهداشتی و عطریات تجلیل شد.

گزارش تصویری نخستین همایش کازموپرایوت

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا