اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخباربازارتشکلهاشرکتهاصنعت و معدنفارسکشاورزی و صنایع غذاییکشاورزی وصنایع غذاییگفتگو و مصاحبه

 همزمانی حذف ارز ترجیحی و قیمت گذاری دستوری بسیاری از واحدها را دچار مشکل کرد

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد مدیرعامل گروه تولیدی ب.آ در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص اقدامات دولت در یکسال گذشته و ارزیابی وی از تحقق شعارهای حمایتی از تولیدکنندگان قبل از آغاز به کار دولت سیزدهم گفت: سالیان متمادی است که مسیر اقتصاد کلان کشور و ریل گذاری اقتصادی آن از اساس غلط است. هیچ کشوری طی حدود نیم قرن دارای تورم دو رقمی نیست و این بدان معناست که همه ساله دست دولت در جیب اقشار متوسط و ضعیف جامعه بوده است.

این تولیدکننده و کارآفرین برجسته کشور اظهار داشت: در بحث تولید و صادرات آنچه در عمر یک سال دولت سیزدهم اتفاق افتاده، اقدام شجاعانه حذف ارز ۴۲۰۰ بوده است. تولد ارز ۴۲۰۰ تومانی برای کشور مصیبت و چگونگی حذف آن مصیبت‌بار تر بود، به خصوص اینکه تورم شدیدی که ایجاد کرد.

کاهش قدرت خرید مصرف کننده باعث تهدید امنیت غذایی در کشور می شود

رازقی با بیان اینکه حذف ارز ۴۲۰۰ مصادف با قیمت گذاری دستوری شد و تعداد زیادی از واحدهای تولیدی را دچار مشکل کرد،گفت: کجای دنیا دیده شده است که تعیین قیمت رب گوجه فرنگی توسط وزیر کشاورزی آن هم بعد از دو ماه معطلی صورت پذیرد؟ و یا اینکه تعیین قیمت خیار شور و مربا و رب گوجه فرنگی چه ربطی به دولت دارد؟ اینکه افتخار وزیر اقتصاد این باشد که میداند هر شخصی از کجا نان خریده است! اقتصاد ما آیا اقتصاد آزاد است یا بسته یا کمونیستی؟

وی افزود: مجموعه اقدامات صورت گرفته باعث شده است که در بخش صنعت غذا و صادرات دچار مشکل بشویم و به دلیل کاهش قدرت خرید مصرف کنندگان، تولید نیز کاهش پیدا کند. مهم تر اینکه امنیت غذایی کشور دچار آسیب شود که آثار آن بلند مدت خواهد بود.

رئیس اتاق بازرگانی شیراز عنوان کرد: در خبرها شنیده می‌شود که مصرف شیر و لبنیات ۳۵ تا ۵۰ درصد کاهش داشته است و خانوارها نوشابه گازدار را جایگزین شیر کرده‌اند. این سوال پیش می آید که آیا تغذیه رایگان مدارس سیاست اشتباهی بود؟ مصرف گوشت و مرغ در کشور کاهش داشته است. در دوران جنگ تحمیلی سرانه مصرف گوشت ۱۱۰ کیلوگرم بوده ولی الان به ۳۵ کیلوگرم رسیده است که آسیب جدی به آیندگان و فرزندان ما وارد می‌کند و امنیت غذایی کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رازقی خاطر نشان کرد: جلوی رانت باید گرفته شود ولی نه به قیمت از دست رفتن تولید. برق صنایع را قطع کرده اند تا به خانوارها برق برسد به خصوص حالا که صحبت اقتصاد مقاومتی است ومقام رهبری ۱۱ سال است بحث تولید را مطرح می‌کنند. ریچارد نفیو در کتاب “هنر تحریم‌ها” گفته است تولید را در ایران هدف قرار بدهید.

مدیر عامل گروه تولیدی ب.آ گفت: به جز قطع برق و گاز صنایع، قیمت گذاری دستوری و افزایش قیمت تمام شده، ناتوانی واحدها در رقابت با بازارهای جهانی و از دست رفتن بازارهای صادراتی نیز از مشکلات بخش صنعت است.

رازقی جهرمی بیان کرد: وزیر کشاورزی ۲ ماه قیمت گذاری گوجه فرنگی را روی میز خود گذاشتند و صادرات گوجه فرنگی تازه را ممنوع کردند که هیچ کدام مبنای صحیحی ندارد. کشاورز محصول خود را تولید کرده است به امید اینکه واحدهای صنعتی این محصول را از او بخرند و یا صادر کند ولی دچار ضرر شده است.

وی افزود: تمام این مشکلات پیش آمده برای اقتصاد خلاف فرمایشات رهبری و نامگذاری سال است و هم در مسیر آنچه که در طراحی تحریم ها هدف آمریکا بوده است قرار داریم.

رازقی جهرمی در پایان گفت: امیدواریم دولت شفاف سازی کند این اقداماتی که انجام می‌دهند به خصوص در بحث صنعت غذا و امنیت غذایی چیست؟

منبع: پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی(اگروفودنیوز)

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا