اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتانرژیاهم اخبارحمل و نقلخودروصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدن

وضعیت تنوع سوخت خودرویی در ایران

متنوع شدن سبد سوخت در ایران، می‌تواند نیاز کشور به واردات بنزین را کاهش دهد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین)، بنزین سوختی است که بعد از پنج سال صادرات به گفته مدیران نفتی، در آستانه واردات آن قرار گرفته ایم.

به گفته رئیس انجمن صنعت پالایش نفت، حداکثر ظرفیت تولید روزانه بنزین ۱۱۵ میلیون لیتر است؛ در حالی که به گفته مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی، مصرف روزانه بنزین هم با ۱۳ درصد افزایش، به ۱۱۵ میلیون لیتر در روز رسیده است.

کارشناسان حوزه انرژی می‌گویند، یکی از راهکار‌های کوتاه مدت برای جلوگیری از خروج ارز از کشور با واردات بنزین، استفاده از حامل‌های انرژی دیگر در کنار این سوخت است؛ مانند برق که سه ماهی می‌شود دولتمردان از اقداماتشان برای اضافه شدنش به سبد سوخت خودرویی سخن می‌گویند.

فعالان صنعت سی ان جی هم می‌گویند، اگر نیمی از ظرفیت این صنعت که خالی مانده استفاده شود، می‌توان مانع از واردات بنزین شد.

به گفته آقای جوهری رئیس انجمن سی ان جی کشور، این سوخت به تنهایی می‌تواند با صرفه جویی در مصرف بنزین، سالانه هشت میلیارد دلار ارزآوری برای کشور ایجاد کند.

قوانین بودجه ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ هم وزارت نفت را مکلف به احداث جایگاه‌های سوخت LPG برای کمک به جبران ناترازی بنزین کرد.

به گفته آقای مالک شریعتی نیاسر عضو کمیسیون انرژی مجلس، سازمان استاندارد، استاندارد‌های مربوطه را ابلاغ و سازمان محیط زیست هم موافقت خود را اعلام کرده است؛ همچنین هیئت وزیران هم آیین نامه آن را در آبان ۱۴۰۱ تصویب کرده است./صداوسیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا