اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتجارتتولید+صادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدنکشاورزی و صنایع غذاییکشاورزی وصنایع غذاییگفتگو و مصاحبه

پیامدهای گفتارهای هیجانی برای کشور؛ برنج، سوژه جدید برای تخریب دولت / پشت پرده فسادنمایی ها چیست؟

در حالی که عده ای بعد از ماجرای چای دبش، اقدام به فسادنمایی در حوزه های دیگر از جمله واردات برنج کرده اند، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی عنوان می کنند که این واردات در راستای تنظیم بازار و کنترل قیمت انجام شده ضمن اینکه خود بخش خصوصی همواره از مخالفان ارز دولتی بوده است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، در حالی که عده ای بعد از ماجرای چای دبش، اقدام به فسادنمایی در حوزه های دیگر از جمله واردات برنج کرده اند، مسئولان وزارت جهاد کشاورزی عنوان می کنند که این واردات در راستای تنظیم بازار و کنترل قیمت انجام شده ضمن اینکه خود بخش خصوصی همواره از مخالفان ارز دولتی بوده است.

کارشناسان می گویند که به دنبال واردات برنج با مجوز وزیر وقت ‌جهاد کشاورزی، قیمت برنج منطقی شد و کاهش یافت و نمی‌توان به چنین اقدامی که برای کنترل بازار انجام شده، تهمت فساد و اختلاس و غیره زد ضمن اینکه هیچ سندی برای اینکه ثابت شود چنین رفتاری فساد اقتصادی بوده است، وجود ندارد.

در همین راستا مهران علیمردانی، کارشناس کشاورزی در گفت‌وگو با اگروفودنیوز گفت: که اتفاقاتی که در سال ۱۴۰۰ در حوزه تولید و واردات برنج افتاد منجر به کمبود شدید در بازار و افزایش سرسام آور قیمت ها شد.

وی اضافه کرد: به همین جهت و با توجه به جنگ اوکراین و روسیه و افزایش قیمت های جهانی، وزارت جهاد کشاورزی تصمیم گرفت برای تنظیم بازار داخلی و همچنین تامین ذخایر استراتژیک اقدام به افزایش واردات برنج کند.

علیمردانی تاکید کرد: می توان از لفظ افزایش واردات برای این ماجرا استفاده کرد اما کسانی که لفظ فساد را برای آن به کار می برند، بر چه مبنایی چنین کاری را انجام می دهند و چه مستنداتی برای آن دارند؟

وی با بیان اینکه به نظر می رسد با توجه به نزدیک بودن انتخابات و همچنین حساس شدن افکار عمومی بر روی ماجرای چای دبش، عده ای رفتار و گفتار هیجانی دارند، افزود: در مورد چای دبش مدارک و مستندات بسیار فراوانی وجود دارد که مورد بررسی دستگاه های نظارتی و امنیتی هم قرار گرفته و تایید شده اما کسانی که درباره برنج صحبت و فسادنمایی می کنند اگر مدرکی دارند منتشر کنند و تنها با گفتار هیجانی افکار عمومی را مشوش نکنند.

این کارشناس کشاورزی چنین اقداماتی را مصداق بارز فسادنمایی عنوان و اضافه کرد: در شرایطی که دولت با وجود تحریم های ظالمانه تلاش می کند امنیت غذایی کشور را تامین کند عده ای با چنین فسادنمایی های علاوه بر اینکه دستاوردهای دولتمردان را بی ارزش جلوه می دهند بلکه باعث می شوند کشور درگیر حواشی شود و از پیشرفت بازبماند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در واکنش به مباحث مطرح شده مبنی بر استفاده تجار از ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی برای واردات برنج، تاکید کرد که تجار برنج به شدت با این سیاست دولت مخالف و خواهان آزادسازی نرخ ارز هستند.

علیمردانی در پایان گفت: زمانی هم که ارز ۴۲۰۰ تومانی به واردات برنج تعلق می گرفت، نظر تجار همین بود ضمن اینکه برنج جزو اولین کالاهایی بود که ارز ۴۲۰۰ تومانی آن حذف شد و هم اکنون نیز تاجران برنج خواستار حذف ارز ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومانی از واردات این کالا هستند اما این سیاست دولت بوده و ربطی به واردکنندگان ندارد. بنابراین باید منتظر ماند و دید دولتمردان چه تصمیمی در این حوزه اتخاذ خواهند کرد.

منبع: پایگاه خبری صنعت غذا و کشاورزی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا