کشاورزی و صنایع غذایی

پیش‌بینی تولید ۱۰۰ تن بذور مرتعی در سال ۱۴۰۰

به گزارش روز شنبه از وزارت جهاد کشاورزی، «ترحم بهزاد» با بیان اینکه نیاز سالیانه کشور تولید ۵۰۰ تن بذر از ۷۰ گونه مختلف مرتعی است، افزود: تولید و کشت بذور مرتعی هر سال باید به منظور احیا و توسعه مراتع کشور انجام می‌شود.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خاطرنشان‌کرد: در سال‌های ۹۸ و ۹۹ تولید بذور در ایستگاه‌های تولید بذور مرتعی به حدود ۴۴ تن رسید و این در حالی است که اکثر ایستگاه‌ها به صورت مخروبه و غیرفعال هستند.

بهزاد با بیان این‌که از ۲۲ ایستگاه تولید بذور مرتعی در ۱۸ استان کشور در مدت سه سال اخیر هفت ایستگاه فعال شده است، اظهار داشت: امسال مقرر شده پنج ایستگاه تولید بذور مرتعی دیگر نیز فعال و مدیریت شود.

وی ادامه‌داد: بر اساس آخرین تصمیمات در راستای ساماندهی ایستگاه‌های تولید بذور مرتعی، همه ایستگاه‌های موجود در استان‌ها باید دارای طرح احاله مدیریت با بیلان اقتصادی باشند و مبنای احاله مدیریت ایستگاه‌ها، ماده (۳) قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع است.

مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در عین حال تاکید کرد: بذور مرتعی تولید شده باید شناسنامه‌دار و دارای گواهی معتبر بذری باشند.

وی گفت: با توجه به این که همه ایستگاه‌های تولید بذور مرتعی موجود سند انفالی دارند، طبق قانون این ایستگاه‌ها قابل واگذاری نیستند و باید طبق ماده (۳) قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع برای آنها طرح تهیه و مدیریت شوند.

بهزاد، ایستگاه‌های تولید بذور مرتعی را یک ظرفیت بالقوه برای تولید بذور مرتعی مورد نیاز در عملیات اصلاح و احیای بیولوژیک و بیو مکانیک مراتع دانست.

وی یادآور شد: ایستگاه‌های تولید بذور مرتعی از سال ۱۳۵۹ تجهیز و راه اندازی شدند و در زمان اعتبارات ملی توسط این ایستگاه ها تا ۷۱۸ تن بذر تولید و وارد عملیات بیولوژیک می‌شد.

این مسوول اظهار داشت: پس از استانی شدن اعتبارات و شوک ناشی از عدم جذب اعتبار توسط مدیران استانی و عدم تخصیص اعتبار از سوی سازمان برنامه و بودجه استانی، تولید بذور مرتعی کاهش یافت.

طبق برآوردها با استمرار خشکسالی تولید علوفه قابل برداشت مجاز از مراتع از ۱۰.۷ میلیون تن در شرایط طبیعی و درازمدت به ۶.۴۵ میلیون تن در سال جاری می‌رسد که نشان‌دهنده کاهش چهار میلیون تنی است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا