بانک، بیمه و بورس

کاهش ۱.۴ درصدی فاصله تورمی بین دهک‌های درآمدی

به گزارش رو سه‌شنبه ، خانواده‌ها بر اساس مجموع درآمد و هزینه سالیانه در ۱۰ گروه دسته‌بندی می‌شوند. دهک نخست، کم‌درآمدترین گروه و دهک دهم پردرآمدترین گروه از خانواده‌ها را تشکیل می‌دهند. نرخ تورم در دهک‌های مختلف متفاوت است و مرکز آمار نرخ تورم و فاصله تورمی این دهک‌ها را پس از اعلام نرخ تورم هر ماه منتشر می‌کند.
براساس اعلام این مرکز، نرخ تورم کل کشور در شهریور ماه ١۴٠٠ برابر ۴۵.۸ درصد است که در دهک‌های مختلف هزینه‌ای در بازه ۴۵.۵ درصد برای دهک‌ ششم تا ۴٩.۴ درصد برای دهک دهم نوسان دارد.
محدوده تغییرات تورم دوازده ماهه در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» بین ۶١.٣ درصد برای دهک دوم تا ۵٧.۵ درصد برای دهک دهم است.
همچنین در گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» بین ۴٧.۵ درصد برای دهک دهم تا ٣٣.٨ درصد برای دهک اول است.
بر اساس اعلام مرکز آمار تورم در میان دهک‌های مختلف، فاصله تورمی دهک‌ها در این ماه به چهار درصد رسید که نسبت به ماه قبل (۵.۴ درصد) ١.۴ واحد درصد کاهش داشته است.
فاصله تورمی در گروه عمده «خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و دخانیات» نسبت به ماه قبل ٠.۶واحد درصد کاهش و گروه عمده «کالاهای غیر خوراکی و خدمات» نسبت به ماه قبل ١.٩ واحد درصد کاهش را نشان می­‌دهد.
آنچه دهک‌های درآمدی را از یکدیگر مجزا می‌کند، وزن کالا در سبد مصرفی خانوار است. دهک‌های کم‌درآمد به علت درآمد کمتر، هزینه کمتری را به تفریح و سرگرمی و حتی بهداشت و درمان اختصاص می‌دهند. از این جهت، وزن این کالاها در سبد مصرفی آنها کمتر است. در مقابل بیشترین سهم را خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها دارند. آنها بیشتر مخارج خود را معطوف این دسته از کالاها و در واقع ضروریات زندگی می‌کنند.

براین اساس، اگر تورم در اثر افزایش قیمت کالاهای خوراکی رشد کند، در آن صورت فشار بر قشر ضعیف افزایش خواهد یافت. از طرفی دیگر، اگر تورم در کانال افزایش قیمت کالاهای غیرخوراکی و خدماتی رشد کند، آن‌گاه فشار تورمی بر اقشار ضعیف کاهش خواهد یافت و شاخص‌های تورمی پردرآمدها فعال‌تر می‌شود. ضریب اهمیت خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها در بالاترین دهک درآمدی کشور، ۱۷ درصد است و ۸۲ درصد اهمیت به کالاهای غیرخوراکی و خدمات اختصاص دارد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا