اقتصاد و تجارتاهم اخبارتشکلهاشرکتهاصنعت و معدنصنعت ومعدنلوازم خانگینمایشگاه و رویدادتجاریهمایش و نمایشگاهویدئوچند رسانه ای

گزارش ویدئویی تولیدآنلاین از سومین همایش تجلیل از چهره‌های ماندگار و پیشکسوتان صنایع لوازم خانگی

سومین همایش تجلیل از چهره‌های ماندگار و پیشکسوتان صنایع لوازم خانگی در محل هتل پارسیان استقلال تهران برگزار شد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولیدآنلاین)، در آغاز این مراسم رییس هیات مدیره انجمن ملی صنایع لوازم خانگی گفت: این صنعت از سال ۱۳۹۸، از تولید هشت میلیون قطعه به ۱۷ میلیون قطعه در سال رسیده است.

علیرضا محمدی دانیالی در ادامه، اظهار داشت: اکنون شاهد رشد ۲۵ درصدی در این صنعت هستیم.

وی با بیان این که رشد تولید قطعات از لحاظ کمی و کیفی در این صنعت نشانگر تلاش همه صنعتگران است، ادامه داد: اکنون این صنعت در حال رشد است و سرمایه گذاری در آن منجر به افزایش تولیدات خواهد شد.

محمدی دانیالی، با اشاره به موضوع صادرات لوازم خانگی نیز گفت: صنعتگران مشکلاتی از جمله قیمت گذاری دستوری، کمبود نقدینگی، تامین ارز و صادرات دارند که نیازمند رسیدگی و پیگیری هستند.

برای دریافت تسهیلات و خدمات نیازمند همکاری بانک مرکزی هستیم موضوع دیگری بود که دانیالی به آن پرداخت و افزود: متاسفانه تولید ناخالص ملی در حال کاهش است. به طوری که طبق آمارها از ۶۴۴میلیارد دلار در ۲۰۱۲، تولید ناخالص ملی به ۳۶۶میلیارد دلار در ۲۰۲۲ رسیده است.

رئیس هیات مدیره انجمن ملی صنایع لوازم خانگی تاکید داشت: صنعت لوازم خانگی از ۸ میلیون دستگاه در سال ۱۳۹۷ به تولید ۱۷ میلیون دستگاه در سال ۱۴۰۲ رسیده است که غالبا به همت و تلاش کلیه بزرگان این صنعت در کلیه بخش ها رقم خورده است.

وی همچنین با بیان اینکه برای سومین سال متوالی مراسم تجلیل از چهره های ماندگار و پیشکسوتان صنعت لوازم خانگی توسط انجمن صنایع لوازم خانگی برگزار می شود، گفت: در حالی که قدرت خرید مردم در دهه ۹۰ حدود ۳۴ درصد کاهش یافته است صنعتگران این بخش با مشکلاتی همچون رکود در بازار مشکل تامین منابع از بانک ها، تامین ارز از سیستم بانک ها درگیر هستند.

پیمان سپاری ارزی بلای جان صنعت

در این همایش رییس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به پیمان سپاری ارزی، گفت: صادرات حدود ۴ میلیارد دلار نسبت به سال قبل کاهش یافته است که این اتفاق زیبنده مجموعه صنعتی کشور نیست. در حالی که بزرگترین مشکل صادرات در کشور پیمان سپاری ارزی است که اگر در این رابطه کاری نشود مطمئنا صادرات همچنان نزولی خواهد بود.

در ادامه محمود نجفی عرب با بیان اینکه کاهش چشمگیر صادرات صنایع کشور را شاهد هستیم، افزود: بحث تامین مالی یکی از چالش‌های اصلی در صنعت کشور است که باید مورد توجه ویژه قرار بگیرد چرا که تمام صنایع کشور در حوزه تامین منابع جاری دچار مشکل هستند.

رئیس اتاق تهران در ادامه گفت: انتظار این بود که در لایحه بودجه سال آینده (۱۴۰۳) به عنوان اولین برش عملیاتی برنامه هفتم سیاست های تولیدی کشور به نحوی اصلاح شود که عقب ماندگی های سال های گذشته جبران شود و کشور در مسیر رشد و توسعه اقتصادی متناسب با اهداف مصوب شده در برنامه قرار گیرد.

وی با بیان این مهم که کاهش ۵۰ درصدی نرخ سرمایه‌گذاری در کشور طی یک دهه اخیر قابل توجه است، ابراز داشت: رویکرد بودجه انقباضی در نظر گرفته شده که مشکلات زیادی را برای بخش تولید به وجود خواهد آورد. بخشی از این چالش ها عبارت اند از رشد مالیاتی اشخاص حقوقی معادل ۵۳ درصد پیشنهاد شده که عمدتا از بخش تولید دریافت خواهد شد.

او در بخش دیگری از سخنان خود تاکید داشت: نرخ سرمایه گذاری در کشور در سال ۱۳۹۰ تا ۱۴٠۱ تقریبا نصف شده است. از آن طرف استهلاک به شدت افزایش یافته است پس چگونه می خواهیم به رشد ۷ درصدی که در بودجه ۱۴۰۳ تعیین شده برسیم!؟ قطعا اتفاق نخواهد افتاد.

نجفی عرب با اشاره به معضل قاچاق لوازم خانگی نیز یادآور شد: در جایی که ارز ترجیحی تخصیص پیدا می‌کند قاچاق معکوس وجود دارد. به طوری که به صورت خاص بنده در حوزه دارو شاهد هستم که قاچاق معکوس داریم. ضمن اینکه در صنعت لوازم خانگی و نساجی قاچاق لطمه های بسیاری وارد کرده است. اگر نمی توان جلوی قاچاق را گرفت حداقل باید هزینه قاچاقچیان را افزایش بدهیم.

رشد صنعت در گرو رشد نیروی انسانی

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام که در همایش تجلیل از چهره‌های ماندگار و پیشکسوتان صنعت لوازم خانگی حضور داشت، با اشاره به این مهم که کمبود نیروی انسانی به ویژه نیروی متخصص به چالشی مهم برای واحدهای اقتصادی تبدیل و مانع راه‌اندازی خط‌ تولید جدید در کارخانه‌ها شده است، گفت:  اگر می‌گوییم بازدهی در صنعت باید بالابرود، ابتدا باید بازده‌ای منابع انسانی بالا برود.

علی آقامحمدی به ضرورت توانمندسازی جوانان تاکید و اظهار داشت: برای جوانان کاری کنیم که راه جدید پیدا کنند و در یافتن ثروت توانمند شوند باید قابلیت‌ها را در آن‌ها تقویت کنیم.

رئیس گروه اقتصادی دفتر مقام رهبری در همایش تجلیل از پیشکسوتان صنعت لوازم خانگی، گفت: هر چه رقابت پذیری در صنعت کشور بیشتر باشد و کار تولید بیشتر و عمیق‌تر صورت گیرد به طبع در قیمت تأثیر مثبت دارد و می‌تواند کاهشی نیز باشد.

عضو تشخیص مصلحت نظام گفت: اگر به این موضوع واقف باشیم که به طور متوسط فقط یک میلیارد ثانیه در زندگی وقت داریم و این تنها تمام دارایی ما است در وقت اسراف نمی‌کنیم و این دارایی را صرف کمک به دیگران می‌کنیم.

آقامحمدی در بخش دیگری از سخنان خود تاکید کرد: اگر در صنعتی نیروی انسانی رشد کند، آن صنعت قطعا رشد خواهد کرد.

این مقام مسئول با بیان اینکه در موضوع هسته‌ای نیز ما ثابت کردیم که می‌توانیم، ادامه داد: امروز در زمینه‌های نانو و صنایع مختلف نیز به سبب خواستن و توانستن به توانمندی رسیده‌ایم.

آقامحمدی با اشاره به این که از امروز باید بگوییم با بحران نیروی انسانی روبرو هستیم تا بحران بیکاری در صنعت، تصریح کرد: در مورد بحران نیروی انسانی باید این را در نظر بگیریم که این مشکل به یک‌باره به وجود نیامده و باید در مورد آن بررسی کرد.

در ادامه، مراسم اهدای تندیس به پیشکسوتان و چهره های ماندگار صنایع لوازم خانگی برگزار شد و از چهره های ماندگاری همچون حسین باقری بنیانگذار شرکت دونار خزر، غلامرضا دامن افشان بنیانگذار شرکت پرتو سرد توان، صمد رحیم تبریزی بنیانگذار شرکت سینجر گاز، سید محمد رضوانی بنیانگذار نیکسان صنعت ساوه، منصور صادقی بنیانگذار شرکت کاج نچسب، جلال علاقه مند بنیانگذار شرکت پارس استیل، مهدی کاملان بنیانگذار شرکت توس چینی، مرحوم جعفر ختایی بنیاگذار شرکت صنایع استیل ایران و مرحوم عبداله مهدیان بنیانگذار شرکت انرژی کشور تقدیر به عمل آمد.

در پایان این مراسم نیز از کتاب «اطلس جامع لوازم خانگی» دومین اثر بنیاد علمی توسعه محسن خلیلی رونمایی شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا