اقتصاداقتصاد و تجارتاهم اخبارتجارتیادداشت

یادداشت/نقش رسانه ها در انعکاس چالش‌های بخش خصوصی به قلم سید مصطفی هاشمی طبا

بدون تردید یکی از اجزاء تولید ناخالص ملی در کشور ما بخش صنعت می باشد و رشد آن تاثیر مستقیمی در تولید ناخالص ملی دارد.

بدون تردید یکی از اجزاء تولید ناخالص ملی در کشور ما بخش صنعت می باشد و رشد آن تاثیر مستقیمی در تولید ناخالص ملی دارد. علاوه بر آن صنعت بطور کلی حامل توانمندی های اجرائی، فنی و مالی و بازرگانی هر جامعه می باشد. بنابراین در یکسوی جامعه صنعت وجود دارد که تقویت آن مستقیما باعث رشد ثروت و برخورداری مردم کشور می شود و در سوی دیگر مردم وجود دارند که هم خود پایه عمل صنعتی هستند و هم مصرف کننده و مشتری آن هستند، می توان هیئت حاکمه را جزئی از مردم به حساب آورد. اگر از آنچه در صنعت می گذرد مردم ناآگاه باشند و اگر مسائل درونی صنعت را مسئولان ندانند نمی توانند در موقع خود تصمیمات لازم را اتخاذ کنند. این تصمیمات شامل روی آوری مردم به صنعت از ابعاد مختلف یعنی خرید و مصرف، مشارکت در کار بنگاه های صنعتی ، سرمایه گذاری و کارآفرینی و موارد مشابه می باشد و نیز مخاطبین شامل مسئولانی که معمولا از کار صنعت و تولید کم تر اطلاع دارند میشود زیرا در سطح مسئولان کشور تنها تعداد محدودی از کم و کیف صنعت خبردار می باشند. در این جا به این نکته پی می بریم که حلقه واسطی مورد نیاز است که در خصوص چند و چون صنعت، کیفیت صنایع، کیفیت تحقق و توسعه در شرکت ها، توفیق صادراتی کالاهای صنعتی، شرایط رشد و یا شرایط افول صنایع اطلاعات لازم را به مردم و مسئولان برساند و احیانا علت واپس ماندگی صنایع خاص را به سمع و نظر ایشان برساند.

در یکی از ملاقات هائی که اینجانب با رئیس هیئت مدیره شرکت کره ای دیوو داشتم ایشان مقدمتا سوال کرد که چرا وقتی دیوو و ایران خودرو در یک سال کار را شروع کردند اینک دیوو خودرو به آمریکا صادر می کند و ایران خودرو همان اتومبیل قدیمی را تولید کرده و مردم هم بعنوان حامی صنایع داخلی آن اتومبیل را خریداری نموده و در همین حال شرکت ایران خودرو از کیفیت وجودی مالی و فنی برخوردار نمی باشد. وقتی از او توضیح خواستم

ایشان گفت علت این امر آنست که در جامعه کره چنین مطرح شده بود که کالا را فقط برای مصرف داخل تولید نکنیم و نگاه به بیرون داشته باشیم و مردم بدنبال خرید داخل نباشد و فرصت صادراتی وجود داشته باشد ما می توانیم تولید را برای صادرات انجام دهیم و طبعا بدلیل توانمند شدن می توانیم مسائل داخلی را هم حل کنیم. چنین شد که ایران خودرو در جا زد و دیوو رشد قابل ملاحظه ای پیدا کرد. یکی از دلایل آن فعالیت رسانه ها در پیوند دادن مردم و مسئولان با صنعت بوده است.

این را باید اضافه کنیم که رسانه ها عامل مستقیمی در اطلاع رسانی به مدیران صنایع برای رفع کاستی ها و اطلاع رسانی به مردم برای آشنائی و انتخاب و برای مسئولان برای با خبرشدن از مسائل و تصمیم سازی برای چگونگی اقدام برای رشد کیفی و کمی صنایع هستند.

به امید آنکه رسانه ها که در گذشته رکن چهارم مشروطیت خوانده می شد همچنان از ارکان موثر در کشور باشند اهمیت آنان را به خود آنان و به مدیران و مسئولان یادآوری می نمائیم. روز خبرنگار علی القاعده از اهمیت فراوان برخوردار است چرا که خبرنگاران عامل آگاهی مدیران و در حقیقت مشاوران رایگانی هستند که در خدمت مسئولان می باشد. هر چند که متاسفانه مسئولان نوعا از خبرهای نامطلوب حوزه خودشان مکدر می شوند و این تکدر خاطر را به خبرنگاران منتقل می کنند.

روز خبرنگار را به همه خبرنگاران شجاع و قابل و فداکار کشورمان تبریک عرض می نمائیم و امیدواریم سایه پی گیری های کیفری از سرخبرنگاران جستجوگر و آشکار ساز دور گردد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا