اقتصاداقتصاد و تجارتتشکلهاشرکتهاکشاورزی و صنایع غذاییکشاورزی وصنایع غذایییادداشت

یادداشت/ کیفیت یک اصل بی‌بدیل در رقابت‌‌‌پذیری به قلم مهدی کریمی تفرشی

با بهبود فرآیندها، نوآوری و بهره‌‌‌وری می‌توان کالایی را با ویژگی‌‌‌های بهتر، قیمت مناسب‌‌‌تر و از همه مهم‌تر خدمات در دسترس به بازار عرضه کرد.

مهدی کریمی‏‏‌تفرشی


عضو هیات‌مدیره کانون انجمن‏‏‌های صنایع غذایی کشور

با بهبود فرآیندها، نوآوری و بهره‌‌‌وری می‌توان کالایی را با ویژگی‌‌‌های بهتر، قیمت مناسب‌‌‌تر و از همه مهم‌تر خدمات در دسترس به بازار عرضه کرد. در صورت ایجاد این توانمندی در محصول و خدمات، به نوعی برای مشتری ارزش افزوده ایجاد می‌شود. در این‌صورت نه تنها نیاز مشتری پاسخ داده می‌شود، بلکه رضایتمندی مشتری را هم به دنبال خواهد داشت.

امروز کیفیت دیگر یک واژه یا یک مفهوم نیست، کیفیت امروز یک فرآیند، سیستم، رفتار، فرهنگ و یک نوع نگرش و رویکرد است.  کیفیت یک فرآیند است که در قالب یک سیستم شکل می‌گیرد. در این فرآیند از بخش لجستیک تا کارکنانی که در بخش تولید و توزیع فعالت می‌‌‌کنند به نوعی در ارتباط با کیفیت نقش دارند. به عبارتی همه افرادی که به شکل مستقیم و غیرمستقیم در تولید و ارائه خدمت نقش‌‌‌آفرینی می‌‌‌کنند نسبت به کیفیت مسوولند.  امروزه کیفیت تمامی ‌‌‌ابعاد اعم از بهداشت، ساخت‌وساز، انرژی، صنعت و محیط‌زیست را تحت‌تاثیر قرار داده و تحول در کیفیت، زندگی ما را در ابعاد مختلف دچار دگرگونی کرده است. کیفیت علاوه بر صرفه‌‌‌جویی در انرژی در حفظ منابع طبیعی برای نسل‌‌‌های بعدی نیز تاثیرگذار است.

کیفیت به‌‌‌عنوان یک اصل اساسی در مدیریت سازمان‌ها و تولید محصولات و خدمات، نقش بسیار مهمی‌‌‌ در دستیابی به ظرفیت رقابتی و موفقیت پایدار و توسعه در همه جوانب زندگی مدرن ایفا می‌‌‌کند. یکی از اهداف اصلی دستیابی به کیفیت، ایجاد ظرفیت رقابتی است. در جهانی که رقابت به‌‌‌شدت یک عامل فراگیر و فزاینده است، تاکید بر کیفیت امری اساسی برای بقا و رشد سازمان‌ها محسوب می‌شود. با ارائه محصولات و خدمات با کیفیت بالا، سازمان‌ها توانایی جلب مشتریان جدید را خواهند داشت و در عین حال مشتریان فعلی خود را حفظ می‌‌‌کنند. این به معنای افزایش سهم بازار و درآمد یک سازمان است. ایجاد فرهنگ کیفیت در سازمان‌ها و جوامع از اهمیت بالایی برخوردار است. این فرهنگ باید از مدیران تا کارکنان به همه سطوح انتقال یابد.

در زمینه روش‌‌‌های بهبود کیفیت و تکنولوژی‌‌‌های جدید به‌‌‌رو‌‌‌زبودن به شدت ضروری است. در این مسیر آموزش و توسعه مستمر تاثیر شگرفی بر بهبود کیفیت دارد. کیفیت نه‌‌‌تنها در تجارت و اقتصاد یک عامل موثر است، بلکه به‌‌‌عنوان یک اصل مهم در زندگی و کار، می‌تواند به ما کمک کند تا به پیشرفت و رفاه بیشتر دست یابیم. یکی از عواملی که می‌تواند بر سیستم کیفیت اثر منفی بگذارد اقتصاد دستوری است. بنابراین در عصری که کیفیت حرف اول را در رقابت‌‌‌پذیری می‌زند و تولیدکنندگان برای بقا در بازار رقابتی به ارتقای روزافزون کیفیت نیاز مبرم دارند سیاستگذاران و مسوولان در بدنه تصمیم‌گیری‌‌‌ها، باید در اقتصاد دستوری حاضر یک بازنگری جدی و اساسی را در پیش بگیرند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا