اخباربرگزیدهاقتصاد و تجارتبازارتجارتتشکلهاراه و مسکنصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنایع معدنیصنعت و معدنصنعت ومعدن

ایران،‎‏ رتبه پنجم تولید کاشی در جهان

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد،تولیدات کاشی و سرامیک ایرانی در رده کیفی اروپا شده و دیگر نیازی به واردات این کالا نیست“ این گفته تولیدکنندگان کاشی و سرامیک در کشور است؛ صنعت کاشی و سرامیک، جزو صنایعی به شمار می‌آید که بیشترین واردات را در ۱۰ سال گذشته به خود اختصاص داده و حالا به گفته اصغر آهنی‌ها رییس انجمن کاشی و سرامیک تزئینی ایران، ۵۰ تا ۶۰ درصد از تولید کاشی و سرامیک برخی واحد‌ها روانه بازار‌های صادراتی می‌شود.

تولید کنندگان کاشی و سرامیک می‌گویند: طی چند سال اخیر توانستند تولید را به حدی افزایش دهند که حالا تولید این محصول ۳ برابر مصرف آن شده است؛ به گفته باجوری از تولید کنندگان کاشی و سرامیک در دورانی که واردات ممنوع شد، سعی کردند تنوع محصولاتشان را بالا ببرند و به همین دلیل کالاهایشان مورد استقبال مردم قرار گرفت.

براساس ماده ۱۶ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی (ممنوعیت واردات کالا‌های مشابه داخل): وزارت صنعت، معدن و تجارت موظف است ثبت سفارش کالا‌های مصرفی و مصرفی با دوام خارجی دارای مشابه ایرانی را که با کیفیت مناسب و به میزان کافی تولید شده باشد تا پایان مدت قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران ممنوع نموده و یا براساس ماده (۲۲) قانون احکام دائمی برنامه‌های توسعه کشور از موانع تعرفه‌ای و فنی جهت مدیریت واردات استفاده کند. این ممنوعیت باعث شد حتی مواد اولیه هم در داخل کشور تولید شود و نیازی به واردات مواد اولیه هم نداریم.

به گفته جعفری از تولیدکنندگان مواد اولیه‎‏, تا ۴ سال پیش مواد اولیه تولید کاشی و سرامیک در داخل کشور وارد می‌شد، اما اکنون در تولید این مواد هم به خود کفایی صد در صدی رسیده ایم.

نکته حائز اهمیت اینجاست که تولید کنندگان کاشی سرامیک طی این سال‌ها نه تنها به دنبال تامین نیاز داخل بودند بلکه راه صادرات را هم در پیش گرفتند و حالا به کشور‌های عراق، ترکیه، خلیج فارس، آذربایجان و روسیه صادرات کاشی و سرامیک داریم.

از تولید کنندگان قیمت و کیفیت این محصولات را هم پرسیدیم؛ خانم ابراهیم آبادی می‌گوید: قیمت محصولات تولیدی شان یک سوم قیمت محصولات خارجی است و از نظر کیفیت هم رقیب هستند.

رییس انجمن کاشی و سرامیک تزئینی ایران می‌گوید: بیشتر ماشین‌آلات و خطوط تولیدی مورد استفاده در این صنعت از کشور‌های اسپانیا، ایتالیا و چین وارد می‌شود، با این حال با توانمندی نیروی انسانی کشورمان توانسته ایم بسیاری از این دستگاه‌ها را داخلی سازی کنیم.

آهنی‌ها گفت: ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینه‌های تمام شده تولید کاشی و سرامیک در کشور مربوط به هزینه‌های نیروی انسانی است، با این حال بهره وری پایین، تحمیل هزینه‌های جانبی از جمله قطعی برق و گاز و رشد نداشتن تاسیسات پشتیبان همپای صنعت، از دیگر دلایل گران تمام شدن محصولات ایرانی است.

رییس انجمن کاشی و سرامیک تزئینی ایران اضافه کرد: پاکستان با جمعیت ۲۸۰ میلیون نفری می‌تواند بازار فوق‌العاده‌ای برای ما باشد، با این حال هزینه‌های حمل بالا به دلیل نبود خطوط ریلی لازم تا مرز پاکستان و همچنین اعمال تعرفه‌ها و عوارض سنگین گمرکی از سوی پاکستانی‌ها، مهمترین دلایل محقق نشدن این امر است.

رییس انجمن کاشی و سرامیک تزئینی ایران با بیان اینکه ۸۰ درصد صادرات به پاکستان و عراق انجام می‌شودگفت: در سال‌های گذشته شاهد رشد صادرات محصولات ایرانی به کشور‌های مختلف هستیم و با بازاریابی انجام شده، به بازار آفریقا نیز نفوذ و حتی در بازار سخت و پیچیده روسیه نیز بازاری برای خود دست و پا کرده ایم.

آهنی‌ها ادامه داد: در این صنعت باید به سمت و سویی برویم که کنسرسیوم‌های صادراتی در کشور هرچه بیشتر شکل بگیرد.

به گفته رییس انجمن کاشی و سرامیک تزئینی ایران، هزینه حمل و نقل یکی از مهمترین و تعیین‌کننده‌ترین شاخص‌ها در توسعه صادرات است، به همین دلیل صادرات به کشور‌های منطقه و همسایگان در اولویت کار تولیدکنندگان است.

بر اساس این گزارش؛ صنعت کاشی و سرامیک در این سال‌ها بدون اینکه انحصاری برایش ایجاد شود توانسته ظرفیت تولید را به ۷۲۰ میلیون متر مربع برساند./صدا و سیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا