انرژی

آغاز بهره‌برداری تجاری از نخستین نیروگاه راندمان بالای بخش خصوصی

به گزارش روز چهارشنبه از وزارت نیرو، “روح‌اله اسپنانی” افزود: نیروگاه سیکل ترکیبی غرب مازندران (کاسپین)، نخستین نیروگاه تک‌محور در کشور است که از توربین گازی کلاس F در آن بهره گرفته شده است.

وی بیان‌داشت: بهره‌بردای تجاری از این نیروگاه ضمن کمک شایان به تأمین نیاز شبکه برق سراسری کشور، نقش بسزایی در کاهش خاموشی استان مازندران در ایام پیک امسال جاری دارد.

این مسوول، حجم سرمایه‌گذاری این پروژه را ۲۶۰ میلیون یورو اعلام کرد.

اسپنانی ادامه‌داد: این نیروگاه با ظرفیت ۴۶۰ مگاوات و بازدهی ۵۸ درصد در حالت سیکل‌ترکیبی در نزدیکی شهر نوشهر استان مازندران ساخته شده و بخش عمده‌ای از سرمایه پروژه در قالب اخذ تسهیلات از صندوق توسعه ملی توسط سرمایه‌گذار انجام شده است.

مجری طرح‌ نیروگاه‌های خصوصی شرکت برق حرارتی خاطرنشان‌کرد: بازده بالای نیروگاه کاسپین قدم مهمی در جهت اجرای سیاست‌های کلی کشور درباره استفاده بهینه از سوخت و جلوگیری از هدررفت ثروت ملی تلقی می‌شود که علاوه بر صرفه‌جویی میلیاردها دلار در مصرف گاز طبیعی کشور، تاثیر مهمی در کاهش آلایندگی نیروگاه به ویژه در استان مازندران دارد.

اسپنانی، یکی از ویژگی‌های منحصر به‌فرد این نیروگاه را نصب سیستم تصفیه‌خانه آب (WTP) از روش EDI عنوان کرد و گفت: نیروگاه یاد شده توسط بخش خصوصی و در قالب قرارداد خرید تضمینی برق بین شرکت تولید برق ماهتاب کاسپین با شرکت برق حرارتی اجرایی شده است.

وی ادامه‌داد: شرکت برق حرارتی در قالب قرارداد خرید تضمینی برق با سرمایه‌گذار، پس از بهره‌برداری تجاری از نیروگاه علاوه بر تعهد خرید برق تولید نیروگاه به نرخ تضمینی و عرضه آن به بازار برق، همچنان وظیفه تأمین سوخت و همچنین بهره‌برداری از تأسیسات تامین سوخت نیروگاه را در طول دوره بهره‌برداری از نیروگاه به‌عهده خواهد داشت.

افزون بر ۱۹ هزار و ۷۳۲ مگاوات یعنی حدود ۲۰‌هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی برق کشور اضافه شده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا