اخباربرگزیدهاهم اخبارتشکلهاتولید+صنایع معدنیصنعت و معدنصنعت ومعدنگفتگو و مصاحبه

اتاق شفاف یک ائتلاف مطالبه گر

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد در این جلسه آقایان احمد پورفلاح،علی عبدالهیان ، مجیدرضا حریری و احسان ثقفی به نمایندگی از ائتلاف اتاق شفاف به سئوال خبرنگاران پاسخ دادند:

در ابتدای نشست خبری  احمد پورفلاح  از اعضای هیئت رئیسه اتاق شفاف با بیان اینکه  از هفته های گذشته به دنبال ائتلافی بودیم که خارج از گروه بندی های موجود و از افراد صاحب ایده که حتی دارای ایده های متضاد هم باشند را گردهم جمع کنیم ، گفت: اکنون موفق شدیم آن چیز که مدنظر جامعه است را شکل دهیم و افرادی با دیدگاهها و سلیقه های اجتماعی با هم باشند تا اتاق آینده نیز مظهری از این رویکرد باشد.

وی در خصوص دلیل شکل گیری این ائتلاف گفت: سعی بر آن بود که مثل سال های گذشته از فاصله های آزار دهنده که در بدنه اتاق های تهران و شهرستان ها  شکل گرفته بود، جلوگیری کنیم و لیستی متشکل از افراد کاربلد  و صاحب ایده از تمامی گروهها ارائه دهیم که برخی از گروهها که سابقه رای در دوره قبل را هم داشتند برای حضور در این ائتلاف حضور نیافتند.

ائتلاف اتاق شفاف با حضور گروههایی نظیر پیشگامان،اتاق نوین،مجمع فعالان توسعه با انتشار لیستی ۴۰ نفره  کار خود را شروع کرد.

این عضو هیئت رئیسه اتاق شفاف با بیان اینکه جدا از سه ائتلاف یاد شده، سعی شد از افرادی که شایسته می باشند استفاده شود و حتی سعی بر این شد از بانوان فعال در حوزه اقتصاد در لیست استفاده کنیم که به دلیل تعداد کم کاندیداهای بانو باعث شد درصد افراد حضور یافته در این لیست معادل درصد بانوان کاندید در انتخابات دهمین دوره اتاق باشد .

این فعال اقتصادی با بیان اینکه این ائتلاف از تبلیغات سو علیه  گروههای دیگر پرهیز کرده و به اتکا بر توانایی خود به صحنه انتخابات ورود کرده است

عبدالهیان از دیگر اعضای هیئت رئیسه اتاق شفاف از بنیانگذاران اتاق بازرگانی ، گفت در همه جوامع پیشرفته در بخش اقتصادی NGO هایی تشکیل شده اند که اتاق بازرگانی را می توان نمونه کامل یک NGO  دانست .

وی افزود: همواره از اتاق های بازرگانی توقع بوده که زبان بخش اقتصادی کشور باشند و ائتلاف اتاق شفاف نیز با وحدت گروههای مختلف به این خواسته لبیک گفته و یک اتحاد زیبا را شکل داده است. این ائتلاف میثاق بسته اند تا به این خواسته بخش اقتصادی جواب دهند.

در ادامه مجیدرضا حریری مهر از دیگر اعضای هیئت رئیسه اتاق شفاف گفت: یکی از ویژگی های منحصر به فرد این  ائتلاف حضور محافظه کارترین تا رادیکال ترین افراد در آن می باشد که نشان تنوع خط فکری در این گروه است.

وی با بیان اینکه در لیست اتاق شفاف  از هر  رده سنی  از دهه شصت به بالا حضور دارند و با احترام به بانوان، نسبت به مشارکت این قشر به همان نسبت  ازافراد مناسب در لیست ائتلاف قرار دادیم.

رئیس اتاق ایران و چین گفت: اتاق بازرگانی جای میتینگ سیاسی نیست،از همه افراد مناسب و دارای صلاحیت منهای سن و جنس برای حضور در این ائتلاف دعوت کردیم.

احسان ثقفی، رئیس هیئت مدیره انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت کشور و از هیئت رئیسه اتاق شفاف گفت: همواره تولید و ساخت داخل دفاع کرده ام اما در این مقطع زمانی به این نیاز رسیدیم که بایستی با بازرگانان تعامل بیشتر داشته باشیم.

وی افزود: همانگونه که مطرح شده با تنوع سن و دیدگاه کنار هم قرار گرفتیم،اینجا هدف مشترک همان شفافیت است که اسم ائتلاف هم به همین دلیل نامگذاری شد.

ثقفی با بیان اینکه برخی می گویند اتاق زمین بازی دولت است ، را به هیچ وجه قبول نداریم چرا که ما نباید هیچگاه مقابل هم قرار بگیریم و همگی در یک کشتی هستیم و براساس قوانین جمهوری اسلامی دور هم جمع شده ایم ولی کماکان به عنوان منتقد جهت اصلاح امور در کنار دولت هستیم.

در ادامه پورفلاح در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در خصوص عملکرد هشت ساله رئیس اتاق بازرگانی گفت: بزرگترین نکته مثبت دوره ریاست شافعی، صداقت وی بود ولی خود ایشان عقیده دارند ، که  نتوانسته است برنامه های مورد نظر خود را در اتاق ایران جامعه عمل بپوشاند . دلیل اصلی آن را می توان به نا همگونی در هیئت رئیسه ،کم صدایی و تک صدایی در هیئت رئیسه دانست.

مشاورعالی رئیس اتاق بازرگانی تصریح کرد: بنده شهادت می دهم، آقای شافعی از روند امور و دستاوردها ناراضی بودند، ولی این مانع از آن نیست که بگویم ایشان شفاف و صادق نبودند.

وی افزود: برخی از اختلاف نظرها باعث شد که ایشان در چهار سال اخیر موفق نباشند،برای همین در نظر داریم چهره اتاق بازسازی شود.

در ادامه عبدالهیان حضور رئوسای مختلف در اتاق بازرگانی را به جز اندک مواردی مثبت ارزیابی کرد و گفت: نکته مهمی که به دنبال آن هستیم برگشت اتاق به ریل وظیفه خود در چارچوب قانون است .

مجیدرضا حریری نیز در واکنش به سئوال خبرنگار درخصوص ناهمگونی لیست اعضا گفت: ناهمگونی با تنوع متفاوت است و لیست ائتلاف متنوع است، ایجاد اتحاد طبیعی است، آتش نشان بابت فروکش کردن آتش نیاز است ، الان نیز این ائتلاف حکم آتش نشان را دارد که اقتصاد در معرض آتش را از حریق نجات دهد و دیگر هنگام حوادث کسی از طرز تفکر نیروی امدادی سئوال نمی کند و مسئله مهم برون رفت از وضع موجود است.

در ادامه پورفلاح در پاسخ به خبرنگار دیگری در خصوص تسهیل صدور ویزا برای فعالان اقتصادی گفت: این امر از وظایف ذاتی اتاق نیست ولی هماهنگی و پشتیبانی توسط  اتاق های مشترک با توجه به ارتباطی که با کنسول گری ها دارند این امور را تسهیل می کند. البته این مسئله در خصوص همه کنسول گری ها صدق نمی کند .

وی افزود:در کل اگر اتاقی به این مسئله ورود نکند، نمی توان به آن خرده گرفت و آن را کم کار خطاب کرد، برخی کنسول گری ها هم راغب نیستند که این وظیفه وزارت امورخارجه است که با تعامل باعث ارتباط بهتر اتاق ها با کنسول گری ها باشد.

پورفلاح در خصوص سئوالی مبنی بر بازرگانی دولتی در کشور گفت: در قانون اتاق ۲۰ نفر از دولت به اتاق راه می یابند و فرض بر این است که وقتی این افراد درد و دل بخش خصوصی را می شنوند،ناقل باشند، قاطعانه می گوییم در این خصوص موفقیتی حاصل نشده است.

وی افزود: بازرگانی و تولید لازم و ملزوم هم هستند، تامین ارزی  که بخش کشاورزی و معدن  به کشور می کنند ، عدد کمی نیست.

 چنانچه توفیقی ایجاد و دوستان ائتلاف اتاق شفاف اتاق بازرگانی ایران راه یافتند، از همین لحظه اعلام می کنیم که ضمن حمایت از آنها، عملکرد افراد پایش می شود و در صورت نیاز از آنها نیز انتقا د خواهد شد . و این مطالبه گری از هر ائتلافی که در اتاق ایران حضور داشته باشد، انجام خواهد گرفت.

مجیدرضا حریری نیز با حضور رسانه ها در نشست های  اتاق بازرگانی ، با اشاره به  اهمیت حضور خبرنگارن این حوزه در جلسات مختلف گفت: پرسش گری و نقد منصفانه کمک زیادی در قرار گرفتن اتاق در ریل خود می کند.

حریری در خصوص شفافیت مالی اتاق ایران نیز گفت: سوابق هر فردی مشخص است، به عنوان مثال اگر فردی به سایت اتاق ایران و چین مراجعه کند، همه مسائل مالی از جمله در آمد و هزینه ها را در آن قرار داده ایم.

پورفلاح درخصوص نقش اتاق بازرگانی در تجارت خارجی گفت: از دوره قبل با وزارت خارجه توافق کردیم تا کاردارها را برای آموزش به اتاق بازرگانی بفرستند،چرا که در گذشته نه چندان دور هرکاری صورت می گرفت جز بررسی  نیازهای صادراتی و وارداتی.

در زمان کرونا و مشکلات اقتصادیدولت، کاردارها را فراخواند، ولی اکنون مجددا اعزام آنها شروع شده و در تلاش برای آموزش آنها هستیم.

حریری نیز گفت: نقش اتاق در صحنه بین الملل، دیپلماسی اقتصادی است و این موضوع باعث نگرانی است که در اجلاس مهم داووس افراد غیر اقتصادی صدای بخش اقتصادی شدند.

وی در خصوص اتهام مهندسی کردن انتخابات که عده ای آن را مطرح می کنند نیز گفت :هر انتخاباتی که از استقبال بالایی داشته باشد، مهندسی انتخابات نیز نمی تواند در نتیجه آن تاثیری داشته باشد ، این موضوع تنها در انتخاباتی صادق است که افراد کمتری برای رای دادن اقدام نمایند .لذا از کلیه واجدین شرایط و اعضا اتاق درخواست می کنیم که با حضور فعال در صندوق های رای از این اتهام و شائبه جلوگیری کنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا