اقتصاد

ارایه آموزش‌های مهارتی برای زنان سرپرست خانوار در مناطق محروم شهری

«حبیب عرفان‌منش» روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی اظهار داشت: سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور با مشارکت معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری و سازمان امور اجتماعی وزارت کشور توانمند سازی و مهارت آموزی زنان سرپرست خانوار در سکونت گاه های غیر رسمی و مناطق حاشیه شهر مورد توجه قرار گرفته است و قرار شده تا به طور متوسط سالیانه بین هفت تا ۱۰ هزار نفر از این گروه در معرض آسیب اجتماعی، شناسایی و برای پذیرش مسئولیت خانواده ها، مشاوره و هدایت شغلی ببینند.

وی افزود: سال گذشته در همین رابطه ۹هزار و ۹۳۴ نفر آموزش دریافت کردند و در سه ماه اول امسال نیز ۲۳۱ هزار زن سرپرست خانوار در سکونت گاه های غیر رسمی و مناطق حاشیه ای شهرها در حال آموزش هستند.

این مقام مسوول ادامه داد: این آموزش ها برای ایجاد اشتغال بخصوص مشاغل خانگی بسیار مفید و موثر است و در همین راستا دفاتر تسهیل گری وابسته به استانداری ها در سطح استان ها با استفاده از ظرفیت تشکل های مردم نهاد، حمایت و تسهیلگری، اشتغال این زنان را پس از مهارت آموزی و اخذ گواهینامه مهارت، پیگیری می کنند.

وی با اشاره به حمایت ها معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت: در این زمینه کانون های محلی تشکیل و با حضور فعالان اجتماعی زنان مستعد و راغب، شناسایی و به سمت فراگیری مهارت هدایت می شوند و پس از آن نیز با شبکه سازی و تشکیل تعاونی ها، در تکمیل زنجیره تولید و فروش محصولات به بازار حمایت‌های ارزنده‌ای صورت می گیرد.

عرفان منش تاکید کرد: از طرفی با همکاری بازآفرینی شهری نیز اهداف مشابهی دنبال می شود و این تشریک مساعی موجب توانمند سازی مهارتی و شغلی زنان و دستیابی آنان به شغل پایدار و درآمد نسبی برای تحکیم بنیان های خانواده می گردد و موجبات کاهش آسیب های اجتماعی به ویژه در محلات آسیب خیز را فراهم می آورد.

وی با بیان اینکه از بین ۵۵۷ مرکز دولتی آموزش فنی و حرفه ای، ۹۵ مرکز کاملا به خواهران اختصاص دارد، گفت: ۲۶۸ مرکز نیز دو منظوره است بدین معنی که برخی از کارگاه‌ها برای خواهران و تعداد دیگری برای برادران درحال ارائه مهارت آموزی هستند. و در بخش خصوصی نیز از ۱۱ هزار آموزشگاه های آزاد، بیشت از نیمی از آنها در حوزه آموزش های خواهران مشغول به فعالیت هستند.

مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور افزود: سال گذشته در همه بخش ها ۱۷۳ هزار و ۸۸۸ خانم با حجمی معادل بیش از ۳۳ میلیون نفر ساعت آموزش دریافت کردند.

وی گفت: در آموزشگاه‌های آزاد فنی و حرفه ای نیز بیشتر از بخش دولتی ارائه آموزش صورت گرفته است که بیشترین رشته های مورد استقبال بانوان در مراکز خصوصی در زمینه آرایش و پیرایش، بهداشتی و فناوری اطلاعات و در بخش مراکز دولتی صنایع دستی، هنرهای تجسمی، طراحی و دوخت بود.

این مقام مسوول از شرکت ۲ هزار و ۴۰۰ دانشجوی دختر در آموزش های فنی و حرفه ای در سال ۱۳۹۹ خبر داد و گفت: همچنین در سال گذشته علی رغم شیوع بیماری کرونا ۳۳ هزار زن روستایی و چهار هزار و ۶۳۷ نفر زن زندانی آموزش های فنی و حرفی را سپری کردند.

مدیرکل راهبری اجرای آموزش سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور با تاکید بر اینکه کرونا باعث کاهش مشارکت خواهران برای دریافت آموزش های فنی و حرفه ای شد گفت: آموزش های سال ۱۳۹۹ حدود ۳۰ درصد نسبت به شرایط غیرکرونایی کاهش یافت.

وی خاطر نشان کرد: در سه ماهه اول امسال نیز ۵۲ هزار نفر زن در قالب پنج میلیون و ۷۰۰ هزار نفر ساعت مشغول به آموزش در بخش دولتی هستند که بخشی از آن بصورت مجازی و بخش دیگری از آن بصورت حضوری متناسب با شرایط شیوع بیماری در شهرستان ها در حال انجام است.

وی ابراز امیدواری کرد با کاهش بیماری کرونا و فعالیت کارگاههای آموزشی با تمام ظرفیت خود بتوان گام موثری در مداخله زنان در رشد اقتصادی کشور برداشت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا