اقتصاداقتصاد و تجارتتجارتصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدن

ارزان شدن کالاهای صادراتی کشورمان

رضوانی فر رئیس کل گمرک؛در هفت ماهه امسال ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی ۴۶۶ دلار و هرتن وارداتی ۱۷۲۱ دلار بوده است

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین)، تجارت کشورمان در هفت ماهه امسال  ۱۰۰ میلیون و ۴۰۰ هزار تن کالا به ارزش ۶۴ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بوده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال ۲۳ درصد در وزن و ۶ درصد در ارزش کالا افزایش داشته است. در ۷ ماهه سال ۱۴۰۱ میزان تجارت کشور از لحاظ وزن ۸۱ میلیون و ۳۰ هزار تن و از نظر ارزش ۶۰ میلیارد و ۱۳۳ میلیون دلار بود.

آمار گمرک نشان میدهد صادرات غیر نفتی از کشورمان با وجود افزایش ۲۹.۳۲ درصدی در وزن، ولی از نظر ارزش یک درصد کاهش یافته است. صادرات کشورمان از فروردین تا پایان مهر ماه امسال ۷۹ میلیون و ۵۰۰ هزار تن انواع کالا به ارزش ۲۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار ثبت شده است. در مدت مشابه سال گذشته ۶۱ میلیون و ۲۸۳ هزارتن کالا به ارزش ۲۸ میلیارد و ۴۰۶ میلیون دلار از کشورمان صادر شده است. متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای صادراتی امسال ۴۶۶ دلار و در ۷ ماه پارسال ۳۵۷ دلار بوده که این میزان کاهش ۲۳.۴۳ درصدی را نشان می‌دهد.

۳ قلم عمده کالا‌های صادراتی در ۷ ماهه سال جاری گاز طبیعی مایع شده، پروپان مایع شده و بوتان مایع شده بوده اند. مقاصد صادراتی کشورمان نیز همچون سال گذشته بوده به ترتیب چین، عراق، امارات متحده عربی، ترکیه و هند همچون سال گذشته ۵ مقصد صادراتی کالا‌های ایرانی بوده است.

بر اساس همین گزارش واردات کالا در این هفت ماه در مقایسه با پارسال هم در وزن و ارزش افزایش داشته است. متوسط ارزش گمرکی هر تن کالای وارداتی ۱۷۲۱ دلار بوده که نسبت به رقم ۱۶۲۴ دلار در ۷ ماهه سال گذشته، ۶.۰۳ درصد رشد داشته است.
در هفت ماهه سال جاری ۱۳ میلیون و ۲۰۰ هزار تن و به ارزش ۱۰ میلیارد و ۹۰۰ میلیون دلار بوده است که با اختصاص ۶۳.۳۲ درصد از وزن و ۳۰.۳۴ درصد از ارزش کل واردات در مقایسه با مدت مشابه سال قبل افزایش ۱.۰۸ درصدی در وزن و کاهش ۴.۸۶ درصدی در ارزش داشته است. از فروردین تا پایان مهر پارسال ۱۹ میلیون و ۷۴۷ هزارتن کالا به ارزش ۳۱ میلیارد و ۷۲۷ میلیون دلار وارد شد.

ذرت دامی، انواع گوشی‌های تلفن همراه و دانه سویا ۳ قلم عمده کالای وارداتی را به خود اختصاص دادند. ۵ کشور عمده طرف معامله واردات نیز در این مدت به ترتیب شامل امارات متحده عربی، چین، ترکیه، آلمان و هند هستند./صداوسیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا