اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتتجارتحمل و نقلخودروصنعت و معدنصنعت ومعدن

افزایش ظرفیت تولید باتری‌های لیتیومی در کشور

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تا پایان سال آینده خط تولید جدید باتری‌های لیتیومی برای خودرو‌های برقی به بهره برداری خواهد رسید.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)، عصر جدید حمل و نقل در کشور به نسل جدید باتری‌های لیتیومی گره خورده، باتری‌هایی که از ناوگان حمل و نقل تا ماهواره به آنها وابسته است.

بر این اساس؛ حدود ۱۰ سال پیش تولید باتری‌های لیتیومی مورد نیاز خودرو‌ها و ماهواره‌ها در کشور آغاز شد و ایران در آن زمان به جمع ۷ کشور صاحب این فناوری پیوست، حالا دولتمردان می‌گویند در تولید باتری‌های لیتیومی به مراحل خوبی دست یافته ایم.  

عباس علی آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: هم اکنون در فناوری و بازیابی باتری در حال فعالیت هستیم و اقداماتی در این زمنیه انجام و پیشرفت‌های خوبی در این حوزه حاصل شده است.  

به گفته رضا شجاعی معاون سازمان توسعه منابع انرژی وزارت دفاع؛ دانش فنی تولید باتری‌های لیتیومی در کشور کاملا بومی شده و این دانش در اختیار کشور است، هم اکنون بیش از ۸۰ نیروی متخصص در زمینه طراحی و تولید باتری لیتیومی آموزش دیده اند.  

آقاییان یکی از کارشناسان سازمان توسعه منابع انرژی می‌گوید: فناوری باتری‌های لیتیومی در ایران منطبق بر فناوری روز دنیاست و می‌توان اذعان کرد، ساخت این نوع باتری در کشور، مشابه پیشرفته‌ترین کشور‌های دنیاست.  

باتری‌های لیتیومی هم اکنون بیش از هر جایی در خودرو‌های نسل جدید کاربرد دارد و به گفته سازندگان، قابل بازیابی است.  

عادل دمشقی مدیر عامل برقی سازی شرکت مپنا می‌گوید: باتری لیتیومی چرخه عمر پیوسته‌ای دارد، ابتدا در خودرو‌های برقی استفاده می‌شود سپس در ذخیره ساز انرژی و در مرحله بعدی به چرخه بازیافت منتقل می‌شود و تا ۴۵ درصد قابلیت بازیافت دارد بنابراین آلایندگی باتری را هم به این روش می‌توان برطرف کرد.  

براساس وعده مسئولان وزارت صمت تا یکسال آینده خط تولید نیم گیگابایتی باتری‌های لیتیومی به بهره برداری خواهد رسید که در صورت تحقق، سالانه برای ۳۰ هزار خودروی برقی باتری داخلی تولید خواهد شد./صداوسیما

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا