انرژیاهم اخبار

افزایش ظرفیت نصب شده نیروگاهی کشور به ۱۲۰ هزار مگاوات

به گزارش روز سه شنبه یکی از برنامه‌های «علی اکبر محرابیان» وزیر نیروی دولت سیزدهم در زمان آغاز به کار دولت، توسعه ظرفیت نیروگاهی کشور به میزان ۳۰ هزار مگاوات بود.

وی، ‌همان زمان گفت که به منظور توسعه زیرساخت‌های تامین برق در کشور و جلوگیری از خاموشی‌های احتمالی، ۳۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی تا چهار سال آینده به شبکه برق کشور اضافه می‌شود.

محرابیان افزود: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده ۱۰ هزار مگاوات از این ظرفیت توسط نیروگاه‌های جدید حرارتی و تبدیل واحدهای سیکل‌ ساده به سیکل‌ترکیبی، ۱۰ هزار مگاوات با سرمایه‌گذاری صنایع در بخش تولید برق و ۱۰ هزار مگاوات توسط نیروگاه‌های تجدیدپذیر تامین خواهد شد.

وی تاکید کرد: برای تحقق این برنامه، تفاهم‌نامه‌ای برای ساخت ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی با صنایع منعقد شده است که این امر با حمایت وزارتخانه‌های نیرو و صتعت، معدن و تجارت عملیاتی خواهد شد.

در همین زمینه و بر اساس گزارش تازه وزارت نیرو، «همایون حایری» معاون برق و انرژی وزیر نیرو در نشست تخصصی مدیران صنعت برق و انرژی، با اشاره به برنامه‌های تدوین شده در بخش برق و انرژی این وزارتخانه افزود: بر این اساس قرار است در طول چهار سال آینده ۹۰۰ پروژه بزرگ در صنعت برق با اعتباری افزون بر ۷۹۵ میلیارد تومان اجرا شود.

وی ادامه‌داد: اجرای این پروژه‌ها باعث جهش تولید، افزایش قابل توجه سهم انرژی‌های تجدیدپذیر در سبد تولید برق کشور، ارتقا و تعمیق برنامه‌های مدیریت تقاضا و بهینه‌سازی مصرف با توسعه پلتفرم‌های هوشمند انرژی خواهد شد.

معاون برق و انرژی وزارت نیرو گفت: توسعه ظرفیت و ارتقای پایداری شبکه‌های انتقال و فوق توزیع برق و ارتقای دیپلماسی برق و انرژی با توسعه زیرساخت‌های تبادل‌های منطقه‌ای از دیگر دستاوردهایی است که با اجرای این برنامه‌ها حاصل خواهد شد.

وی اضافه‌کرد: در کوتاه‌مدت برای تابستان ۱۴۰۱ نیز برنامه ریزی شده است و بر این اساس تا تابستان سال آینده چهار هزار و ۹۴۹ مگاوات از محل واحدهای جدید نیروگاهی و یک‌هزار و ۱۱۳ مگاوات نیز از محل ارتقای واحدهای حرارتی موجود به ظرفیت نیروگاهی کشور افزوده خواهد شد.

معاون برق و انرژی وزارت نیرو افزود: در قالب این برنامه تا سال ۱۴۰۴ حدود ۳۵ هزار مگاوات به ظرفیت نیروگاهی جدید افزوده خواهد شد که در این راستا ۱۵ هزار مگاوات توسط شرکت برق حرارتی، ۱۰ هزار مگاوات با همکاری صنایع و ۱۰ هزار مگاوات نیز نیروگاه تجدیدپذیر احداث و به مدار تولید وارد خواهد شد.

حایری به ضرورت افزایش قابلیت انعطاف‌پذیری شبکه برق نیز اشاره کرد و گفت: به این منظور علاوه بر تاکید بر توسعه ظرفیت‌های جدید نیروگاه‌های تلمبه ذخیره‌ای، بازده نیروگاه‌ها نیز از ۳۹ درصد کنونی به ۴۲ درصد افزایش خواهد یافت که باعث کاهش سوخت مصرفی نیروگاه‌های حرارتی می‌‍شود.

هفتم آذرماه امسال وزیر نیرو با اشاره به ظرفیت جدید نیروگاه‌های تجدیدپذیر گفت: ۵۰۰ مگاوات نیروگاه جدید انرژی‌های تجدیدپذیر به توان تولید برق کشور افزوده خواهد شد.

محرابیان افزود: با توجه به کسری تولید برق نسبت به تقاضای آن، ضرورت داشت که برای تامین بخشی از این کسری‌ها برنامه‌ریزی کنیم و بر این اساس برنامه‌ای که برای چهار سال آینده پیش بینی کردیم، افزایش ۳۰ هزار مگاواتی ظرفیت تولید برق کشور است؛ به گونه‌ای که ۲۰ هزار مگاوات نیروگاه حرارتی و ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر را در سطح کشور به بهره‌برداری برسانیم.

وی بیان‌داشت: برای تابستان سال آینده برنامه‌ریزی کرده بودیم تا پنج‌هزار مگاوات برق به ظرفیت تولید کشور بیفزاییم اما با تلاش‌های انجام گرفته توانستیم که یک‌هزار مگاوات را هم به این برنامه اضافه کنیم. این ۶ هزار مگاوات شامل چهار هزار و ۵۰۰ مگاوات نیروگاه حرارتی، ۵۰۰ مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر و یک‌هزارمگاوات هم ارتقای توان تولید یا به‌روز کردن نیروگاه‌های موجود است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا