اخباربرگزیدهاقتصاد بین المللاقتصاد و تجارتانرژیاهم اخباربازارتجارتتشکلهاشرکتهاصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدن

بازار گازی عراق دست ایران می‌ماند

 به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد،دکتر سیدحمید حسینی، درباره قرارداد گازی اقلیم کردستان با داناگاز امارات جهت توسعه میدان گازی این منطقه اظهار داشت: شرکت داناگاز از سال ۲۰۰۷ با اقلیم کردستان وارد قرارداد شد و در یک میدان در سلیمانیه به اسم کورومور سرمایه‌گذاری کرد و طی سال‌ها توانسته تولید از میدان را به حدود ۶۰۰ میلیون فوت مکعب برساند و برنامه دارد در حد یک میلیارد متر مکعب گاز تولید کند که می‌تواند به میزان ۵ هزار مگاوات نیروگاه‌های عراق را پوشش دهد. سال ۲۰۲۰ هم قرارداد دیگری برای افزایش سرمایه‌گذاری ۷۵۰ میلیون دلاری را پیش‌بینی کرده و این نشان می‌دهد این شرکت برنامه‌های زیادی را برای حضور در بازار عراق و بخصوص اقلیم کردستان دارد.

رئیس هیئت مدیره گروه مرآت افزود: اکنون پروژه کورومور اجرایی شده در حال تولید گاز است، البته از سال گذشته چندین بار مورد حملات راکتی گروه‌هایی قرار گرفته که مشخص نیست از گروه‌های طرفدار ترکیه بوده و یا اختلافات داخلی است. بنابراین در مقاطعی مجبور شدند تولید گاز را متوقف کنند، بنابراین اجرای پروژه در عراق بدون مسئله نیست. 

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با بیان اینکه داناگاز برای سرمایه‌گذاری جدید در اقلیم کردستان ۳ مشکل دارد، گفت: ابتدا اینکه ممکن است مورد حمله راکتی گروه‌های مخالف قرار گیرد، دوم اینکه دولت مرکزی عراق و دادگاه فدرال قراردادهای شرکت‌های نفتی با اقلیم کردستان را غیرقانونی اعلام کردند و احتمال دارد جلوی صادرات گاز و سایر محصولات تولیدی گرفته شود، حتی عنوان شد داناگاز (کرسنت) همانگونه که علیه ایران شکایت کرد و جرایمی برای کشور ما تعیین شد، علیه اقلیم کردستان هم شکایت کرده، بنابراین قطعا همین برنامه را برای کردستان عراق هم دارد.

وی تاکید کرد: مطابق قانون اساسی عراق و رای دادگاه دولت موافق قراردادهای مسقیم اقلیم کردستان با شرکت‌های عظیمی نفتی نیست و مدتی است که این موضوع جدی شده و حتی قراردادهایی که اقلیم برای صادرات گاز به ترکیه منعقد کرده در هاله‌ای از ابهام قرار دارد، در حالی که پیش‌بینی کردند حدود ۱۰ میلیارد متر مکعب از حوزه کورومور، شیخان و….. که حوزه‌های بزرگ گازی هستند صادرات داشته باشد.

حسینی بیان داشت: اقلیم کردستان بعد از ایران و قطر تنها سرزمینی در منطقه است که حوزه‌های گازی دارد و بسیاری کشورها و شرکت‌ها مخصوصا ترک‌ها علاقمندند که گاز این منطقه را استخراج کنند و از طریق خط لوله به ترکیه فرستاده شود که یا به مصرف داخل و یا به بازارهای اروپا بفرستد.

وی درباره احتمال اینکه گاز اقلیم جایگزین گاز صادراتی ایران در بازار عراق شود پاسخ داد: بعید است گاز اقلیم کردستان جایگزین ایران شود چون استخراج رقم بزرگی نیست و نیازهای عراق هم مرتب در حال گسترش است، ضمن اینکه روابط اقلیم هم با دولت مرکزی خوب نیست. علاوه بر این مساحت زیادی باید طی شود تا گاز به شهرهای عراق مثل بغداد برسد، بنابراین رقیبی برای ایران نیست و حداکثر نیاز داخل را پوشش دهد و یا صادرات داشته باشد، دنیا اکنون دچار کمبود گاز است و با ورود گاز اقلیم کردستان جای هیچ کشوری اشغال نمی‌شود.

رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی ما امکان افزایش صادرات گاز به عراق را نداریم، زیرا ظرفیت خط لوله بیش از این اجازه نمی‌دهد، فقط شاید در حد چند میلیون متر متر مکعب این امکان وجود داشته باشد. ضمن اینکه به سمت فصل سرما و کمبود گاز در کشور می‌رویم و اصولا گاز مازادی برای صادرات نداریم، در بخش‌هایی از سال مجبوریم که میزان صادرات را به عراق کاهش دهیم، اما با توجه به اینکه عمده مصرف عراق در فصل بهار و تابستان است، توافق گازی ایران و عراق به نفع هر دو کشور است.

وی با ابراز امیدواری از اینکه دولت عراق در پرداخت بدهی‌ها و آزاد کردن منابع ایران در بانک تجارت بغداد کمک کند، یادآور شد: ما دو خط لوله داریم که حدود ۵۰ میلیون متر مکعب گاز به عراق صادر می‌کنیم که در این روزها با تمام ظرفیت صادرات به این کشور در حال انجام است.

براساس این گزارش، شرکت اماراتی «داناگاز» اخیرا اعلام کرده که به فعالیت خود در اقلیم کردستان ادامه می‌دهد و برنامه‌اش افزایش تولید گاز در اقلیم کردستان به یک میلیارد فوت مکعب در روز است./ایلنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا