اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتتجارتتولید دانش بنیانشرکتهاصنعت و معدنصنعت ومعدنعلم و فناوری

برنامه ریزی وزارت صمت برای اینکه «تولید» انتخاب اول فعالان اقتصادی باشد

معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: در چشم انداز وزارت صمت به گونه ای برنامه ریزی شده است که در افق ۱۰ سال آینده، تولید انتخاب اول فعالیت اقتصادی باشد و فضایی ایجاد شود که هر فردی به فکر فعالیت اقتصادی افتاد تولید را انتخاب کند.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد(تولید آنلاین)،معاون هماهنگی و محیط کسب و کار وزارت صنعت، معدن و تجارت از چهار واحد صنعتی و تولیدی در شهرستان‌های ساوه و زرندیه بازدید کرد.

محمدمجید فولادگر، با اشاره به ظرفیت بالای ساوه و زرندیه در حوزه صنایع به ویژه صنایع دانش بنیان اظهار کرد: واردات کالای مشابه تولید داخل موجب شده است که بخشی از ظرفیت خطوط تولید واحدهای صنعتی و تولیدی کشور در مدار قرار نگیرد.

وی بیان کرد: باید با ایجاد محدودیت در واردات یا در نظر گرفتن تعرفه اجازه نداد کالای خارجی که مشابه آن در داخل کشور توسط کارآفرینان و سرمایه گذاران با مشکلات متعدد تولید و روانه بازار مصرف می‌شود به داخل وارد شود.

وی با بیان اینکه هر کس که به فکر توسعه اقتصادی است باید به تولید ورود کند، افزود: باید به گونه‌ای از تولیدکنندگان حمایت کرد که هیچگاه در مسیر تولید دلسرد نشده و همواره به فکر توسعه باشند. باید با اعطای تسهیلات حمایتی و دانش بنیان کردن تولید و انسجام دولت در بدنه تولید، بستر جهش و رشد را فراهم کرد.

معاون وزیر صمت گفت: در چشم انداز وزارت صمت به گونه‌ای برنامه ریزی شده است که در افق ۱۰ سال آینده کشور، تولید انتخاب اول فعالیت اقتصادی باشد و فضایی را ایجاد کنیم که هر کس به فکر فعالیت اقتصادی افتاد، تولید را انتخاب کند.

وی با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص رفع موانع تولید گفت: تولیدکننده در زنجیره کامل تولید باید با خاطری آسوده وارد میدان شود و در تامین مالی، صدور مجوز، واگذاری زمین، دریافت تسهیلات ارزی، وارد کردن ماشین آلات و … دغدغه‌ای نداشته باشد.

وی بر لزوم مراقبت بانک مرکزی در خصوص کنترل تورم و جلوگیری از آسیب دیدن تولید تاکید کرد و گفت: در همین راستا تفاهم‌نامه مشترکی بین وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی با وزارت صمت برای تامین مالی صنایع منعقد شده است تا بخشی از تسهیلات به طور خاص و ویژه به چرخه تولید اختصاص پیدا کند.

معاون وزیر صمت با تاکید بر اینکه تولید برای تولیدکننده باید فعالیتی بدون دردسر باشد تا تولیدکنندگان از ورود به میدان تولید صرف نظر نکنند، افزود: سیاست‌های حمایتی و تشویقی، موجب ترغیب سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در حوزه تولید خواهد شد.

وی در ادامه، تولید صنعتی دانش بنیان و صادرات محور را شعار و رویکرد وزارت صمت دانست و گفت: صنعت دانش بنیان یکی از برنامه های عملیاتی وزارت صمت است و در این حوزه کارگروه ملی با حضور معاونین وزارت اقتصاد، وزارت علوم، معاونت علمی ریاست جمهوری و صندوق نوآوری و شکوفایی تشکیل شده است و موضوعات مربوط به شرکت‌های دانش بنیان در این کارگروه مطرح می شود و مورد بررسی قرار می‌گیرد.

فولادگر با اشاره به اینکه از حدود ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان تقریبا ۱۲۰ شرکت معادل یک درصد آنها رشد یافته هستند، گفت: باید تلاش کرد تا ۹۹ درصد باقیمانده نیز در مسیر رشد و پیشرفت قرار گیرند. خلق و هدایت بازار برای شرکت‌های دانش بنیان، از الزامات رشد این شرکت‌هاست که عاملی در جهت کاهش واردات و حرکت این واحدها به سمت تولید با کیفیت و دانش بنیان خواهد شد.

وی تصریح کرد: از سه ماه پیش از یک بسته پیشران دانش بنیان رونمایی شد تا فرآیندهای مالیاتی این شرکت‌ها تسهیل شده و در حوزه گمرک، ارز و … مورد حمایت قرار گیرند و دسترسی آنها آسان شود.

وی به برگزاری سه دوره رویداد صنعتی دانش بنیان اشاره کرد و گفت: چهارمین رویداد صنعت دانش بنیان نیز هفته آینده با محوریت دارو و تجهیزات پزشکی با حضور ۱۶ سفیر از کشورهای دیگر در تهران برگزار خواهد شد.

فولادگر تاکید کرد: در حوزه دانش بنیان مزیت رقابتی ایران بالاست و انواع محصولات دانش بنیان با مزیت صادراتی در کشور تولید و روانه بازار مصرف داخل و خارج از کشور می‌شوند، اما متاسفانه در حوزه خلق بازار، اقدامات جدی و عملیاتی صورت نگرفته است.

وی افزود: حوزه تولید و کسب و کار زنجیره‌ای است که از عوامل مختلف تشکیل شده است و باید با تامین زیرساخت‌ها و اعمال سیاست‌های حمایتی اجازه ندهیم که واحدها با حداقل ظرفیت فعالیت کنند./ایسنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا