اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتتجارتتشکلهاتولید دانش بنیانشرکتهاصنعت و معدنصنعت ومعدنعلم و فناوریفن آوری و ارتباطات

تحول در صنعت با رویکرد دانش‌بنیان

استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان یکی از رویکردهای وزارت صنعت، معدن و تجارت در دولت سیزدهم برای برطرف کردن موانع صنعت و حضور قوی‌تر در عرصه بین المللی با رویکرد صادرات‌محوری است.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین)، یکی از دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان، ورود به عرصه فناوری‌ها و ایجاد محصولات رقابت پذیر با افزایش کیفیت کالاهاست.

دانش‌بنیان‌ها نه تنها منجر به کاهش هزینه‌ها می‌شوند بلکه در تولید ناخالص ملی و صادرات نقش اساسی ایفا می‌کنند این امر در راستای پرداختن به جایگاه واقعی دانش‌بنیان‌ها در عرصه‌های مختلف به ویژه در صنعت است.

سهم شرکت‌های دانش‌بنیان ۲ درصد از میزان تولید ناخالص ملی است هر چند این رقم پایین است اما با ایجاد زیست بوم دانش‌بنیان‌ها در کشور شاهد افزایش این سهم خواهیم بود.

حمایت وزارت صمت از صنایع دانش‌بنیان

«عباس علی‌آبادی» وزیر صنعت، معدن و تجارت در اواسط آبان ماه امسال در نامه‌ای به مدیران کل صمت استان‌های سراسر کشور، رویکرد حمایتی وزارت صمت از صنایع دانش‌بنیان و صادرات محور این وزارتخانه را ابلاغ کرد.

در این نامه تاکید شده است: «از آنجا که سیاست‌گذاری توسعه صنعتی – معدنی کشور بر عهده ستاد وزارتخانه و اجرای آن برعهده استان‌ها و واحدهای صف است، لذا شایسته است معاونت‌ها و دفاتر تخصصی ستادی نسبت به تعیین اولویت‌ها و برنامه‌های توسعه در حوزه‌های مختلف صنعتی و معدنی با رویکرد حمایت از صنایع دانش‌بنیان و صادرات محور با عمق تولید داخل حداکثری اقدام و براین اساس بر برنامه‌های واحدهای ذیربط نظارت و برای تسریع و تسهیل در امور آنان حداکثر تلاش را معمول و علاوه بر تایید ثبت سفارشات آنان در چارچوب سیاست‌های ابلاغی و رعایت سهمیه، ارزی بر تحقق اهداف مشخص شده برای رشد تولید نیز نظارت و در هماهنگی کامل با واحدهای ستادی نظارت مستمر بر ثبت آمار تولید و عرضه محصول در سامانه‌های ذیربط را داشته باشند.»

تشکیل کارگروه ملی صنعت دانش‌بنیان در وزارت صمت

در همین راستا و استفاده از توان شرکت‌های دانش بنان در حوزه صنعت از سوی وزیر صمت طی احکامی‌جداگانه، اعضا و دبیر کارگروه ملی صنعت دانش‌بنیان معرفی و منصوب شدند.

طبق اعلام وزارت صمت، این کارگروه در راستای اجرای توافق‌نامه مشترک پنج‌گانه میان «وزارت صنعت، معدن و تجارت»، «معاونت علمی، فن‌آوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس جمهور»، «وزارت امور اقتصادی و دارایی»، «وزارت علوم، تحقیقات و فن‌آوری» و «صندوق نوآوری و شکوفایی» با هدف رفع موانع رشد شرکت‌های دانش‌بنیان و هدایت آنها به حل مسائل ملی و راهبردی، بین‌المللی‌سازی ظرفیت‌های دانش‌بنیان، ایجاد پیوند میان شرکت‌های صنعتی و معدنی بزرگ با شرکت‌های دانش‌بنیان توانمند و همچنین ارتقای توان تحقیق و توسعه طرفین تشکیل شد.

اقدامات این کارگروه در زمینه دستیابی به «زیست‌بوم صنعت دانش‌بنیان کشور» و در نهایت تحقق «اقتصاد دانش‌بنیان» است.

تشکیل این کارگروه منجر به ارتباط بین صنعتگران و دانش‌بنیانی‌ها را فراهم می‌کند تا بتوانند با استفاده از توان و ظرفیت یکدیگر سیاست‌ها و راهبردهای صنعت دانش‌بنیان را تدوین و بر اساس آن حرکت کنند.

بر این اساس سیاست‌های حمایتی و تشویقی از دانش‌بنیان‌ها برای ورود به عرصه صنعت صورت می‌گیرد تا با رغبت بیشتری بتوانند چالش‌ها صنعتگران را برطرف کنند و منجر به عرضه محصولات رقابت پذیر در جامعه شوند./ایرنا

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا