تجارت

تسریع در حذف ارز ترجیحی مانع رانت و فساد می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی ، «مسعود خوانساری» روز سه شنبه در نشست هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران اظهار داشت: دولت در ۱۲ آبان ماه لایحه دو فوریتی افزایش سقف ارز ترجیحی از هشت میلیارد دلار به ۱۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار و آزاد کردن ارز با کمک ارائه کارت‌های خرید یا اعتبار مستقیم به مردم جهت جبران هزینه‌ها به مجلس ارسال کرد اما مجلس با این لایحه مخالفت و اعلام کرد که دولت می‌تواند این کار را انجام دهد.

وی با بیان اینکه هر چه سریع‌تر ارز ترجیحی از اقتصاد کشور باید حذف شود، تصریح کرد: ارز ترجیحی علاوه بر اینکه موجب ایجاد فساد، رانت و قاچاق می‌شوند، اثرات اقتصادی بدی نیز بر بودجه می‌گذارد.

خوانساری خاطرنشان کرد: در سال ۹۹ نیز ۱۰ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار برای کالاهای اساسی هزینه شد که پنج میلیارد دلار آن از محل ارز حاصل از فروش نفت و پنج میلیارد دلار نیز از محل وجوه بانک مرکزی یا صندوق توسعه ملی بوده است.

رییس اتاق بازرگانی تهران اظهار کرد: اثرات این موضوع را می‌توان در اضافه شدن هزار هزار میلیارد تومان نقدینگی در سال ۹۹ دید که ۷۵۰ هزار میلیارد تومان آن از محل ارز ترجیحی بوده است.

دولت سیزدهم مشکل واکسیناسیون و واردات واکسن کرونا را حل کرد

خوانساری ضمن تشکر از دولت سیزدهم درخصوص واکسیناسیون عمومی، اظهار داشت: در این مدت بیش از ۱۰۰ میلیون دز واکسن کرونا تزریق شده که ایران را در بین کشورهای پیشرو در حوزه واکسیناسیون قرار داده است. به دنبال واکسیناسیون، کسب‌وکارها به حالت عادی بازگشتند و اضطراب در جامعه کاهش یافت، از سوی دیگر نیز واکسیناسیون گسترده جزو اهداف دولت اعلام شده بود که خوشبختانه عملیاتی شد.

رئیس اتاق بازرگانی تهران با اشاره به موضوع تورم، گفت: امروز وظیفه همه ما بازگرداندن امید به جامعه است زیرا ناامیدی، نگرانی و استرس در جامعه افزایش یافته که این روند در درازمدت خسارات جبران‌ناپذیری برای اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد.

خوانساری در ادامه با اشاره به یارانه‌های غیرنقدی پرداخت شده از سوی دولت گفت: دولت باید هر چه سریع‌تر مشکل یارانه‌ها را حل کند، به عنوان مثال در حال حاضر گندم با قیمت تضمینی هفت هزار تومان خریداری می شود که دولت این کالا را با نرخ ۶۰۰ تومان به نانوایی‌ها می‌دهد یعنی در این میان ۶ هزار و ۴۰۰ تومان یارانه به ازای هر کیلوگرم گندم پرداخت می شود.

وی افزود: همچنین در حوزه برق نیز قیمت تمام شده این محصول ۲ هزار تومان است که دولت ۲۰۰ تا ۳۰۰ تومان برق را عرضه می‌کند یعنی تقریباً یک هزار و ۸۰۰ تومان یارانه برق می‌پردازد. حتی اگر منابع دولت گنج قارون هم باشد، بالاخره به پایان می‌رسد.

خوانساری گفت: در حال حاضر دولت ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه انرژی می‌پردازد و همچنین در کنار آن، یارانه‌های مختلفی نیز پرداخت می‌کند که آفت بزرگی برای اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا