اخباربرگزیدهاقتصاداقتصاد و تجارتبازارتجارتصادرات و وارداتصادرات و وارداتصنعت و معدنصنعت ومعدن

تمرکز ۹۰ درصدی صنایع بر بازار داخل

بیش از ۹۰ درصد صنایع تولیدی بر بازار داخل متمرکز است و بررسی ها نشان می‌دهد ۶۰ درصد اهدف صادراتی در برنامه ششم محقق نشد.

به گزارش پایگاه خبری تولید و اقتصاد (تولید آنلاین)، بیش از ۹۰ درصد صنایع تولیدی بر بازار داخل متمرکز است و بررسی ها نشان می‌دهد ۶۰ درصد اهدف صادراتی در برنامه ششم محقق نشد.

سهم ۵۴ درصدی صادرات صنعتی کشور بر پایه محصولات منبع محور و تنها سهم ۵/۰ درصدی صادرات صنعتی با فناوری بالا، سهم حدود ۳/۰ درصد ایران از صادرات جهانی، شاخص تمرکز صادراتی ۱۳/۰ در سال ۱۴۰۰، عدم تحقق بیش از ۶۰ درصدی اهداف صادرات غیرنفتی در برنامه ششم توسعه و تمرکز بیش از ۹۰ درصدی صنایع تولیدی بر بازار داخل، گواهی بر اهمیت بررسی ابعاد رقابت پذیری تولیدات داخلی است.

رقابت‌پذیری تولیدات داخلی متأثر از متغیرهای مختلفی است که سرریز آثار تمامی متغیرها از مسیر چهار متغیر تقاضا، فضای کسب وکار، خلق ارزش و قیمت تمام شده بر متغیر رقابت پذیری داخلی وارد شده است.

براساس یافته‌های گزارش مرکز پژوشهای مجلس، بلوغ زنجیره های پسینی و پیشینی و تأمین مواد اولیه با قیمت و کیفیت مناسب، سیاست های مناسب ارزی و تنوع بخشی به روش های تأمین مالی، کاهش هزینه های لجستیک و رعایت صرفه های مقیاس، از مسیر تقاضا و قیمت تمام شده بر رقابت پذیری تولیدات داخلی اثرگذار است.

همچنین سیاست های حمایتی هدفمند برای تقویت کارایی بازار، استفاده مناسب از شیوه های تولید و بهره مندی از فناوری ها، افزایش سهم عوامل تولید از محصول و ارتقای بهره وری از طریق خلق ارزش افزوده و درنهایت ارتقای فضای کسب وکار و حکمرانی کشور بر رقابت پذیری تولیدات داخلی اثرگذار است./آهام ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا